Hallo allen
Al enkele jaren ben ik niet actief meer op de fora over Franse wagens, nochtans hebben de vele Citroëns en Peugeots die mijn ouders hebben gereden mijn passie voor ’ l’automobile ’ aangewakkerd. Zelf als eerste wagen een xantia break phase 2 met de fijne 1.9 TD gehad en daarna nog een BX Break die ik voor het avontuur was afgerond heb moeten verkopen.
14 jaar na die Xantia wil ik nog eens genieten van een mooie, Franse wagen. Met al die nieuwe dingen heb ik niets, maar een C6, daar gaat mijn hart toch echt sneller van slaan.
Maar nu, het zou voor mij een weekend-auto zijn. Eentje om een leuke rit met het gezin te maken wanneer kilometers maken of onthaasten net de boodschap is. Wanneer ik het fiscale prijskaartje aan de aankoopprijs koppel is de voordeligste dan de 2.2 Hdi. Bovendien kwam ik op een aantal Franse fora tegen dat de 2.2 hdi weinig problemen kent ivm de 2.7 hdi, maar:
- behalve pk’s en Nm’s, waaraan boet ik in?
- wat zijn de zwakke punten van deze versie?
- ik had ook (op dit forum) ergens gelezen dat de ophanging van de 2.2 hdi ‘anders’ is dan van de duurdere versies. Hoe zit dat?
Bedankt
Thomas
Dag Thomas,
Ik ben berijder meer dan kenner,..
Maar de 2.2hdi is inderdaad dé c6 om te nemen in mijn beleving.
Zuiniger dan de 3liter,
veel minder gedoe dan de 2.7 v6,
een handbak dus ook geen automaatbak gedoe qua spoelen en onderhoudskosten.
De bollenset komt overeen met die van de C5 break heb ik eens gehoord,
daarmee zijn er effectief minder bollen dan in de v6 varianten.
Het schijnt al met al veel minder kosten en problemen te hebben dan de v6 varianten,
zeker veel minder dan de 2.7 v6
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat is ook wat ik hoor van een C6 2.2 rijdende kennis. Zeer acceptabel verbruik, vlot genoeg en weinig problemen. En ondanks dat iets andere onderstel gewoon waanzinnig comfortabel. Enige minpuntje dat ik zie is dat je zelf moet schakelen.
pierre724 schreef:
De bollenset komt overeen met die van de C5 break heb ik eens gehoord,
daarmee zijn er effectief minder bollen dan in de v6 varianten.....
Er zit hetzelfde aantal bollen onder als bij de V6 uitvoeringen.
Het verschil is dat er geen AMVAR op zit, daarmee is ‘ie gelijk aan wat er onder de C5 X7 met HA3+ zit.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 19-03-2021
- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
als ik me niet vergis hebben ze hem ook geleverd met automaat?
Zekers, je vergist je dus niet
Zie onder andere deze test.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Automaat: Alleen de laatste 3 verkoopjaren ( 08-09-10), en niet echt veel verkocht, alleen met e 170 pk motor als ik heb goed heb.
Ik heb er nu zo’n 60.000 zeer aangename kilometers opzitten in de C6 2.2HDI met 163 pk.
Er is een “163” PK uitvoering voor landen waar er een “belastinggrens” is bij 120 KW ( Belgie, Griekenland ) en de “gewone” uitvoering met 170 pk/125 kw. Allebei Euro 4, goed te weten ivm “emissiezones” die er al in veel landen zijn.
De 2.2 HDI heeft een goed reputatie maar er zijn toch een paar aandachtspunten:
- De turbo aansturing met 2 kleine turbo’s is complex: Die worden eerst serie geschakeld en daarna parallel voor vol vermogen. Als die aansturing niet goed werkt dan voel je een turbo gat, d.w.z. trekt niet onder de 2500 tpm, of je mist vermogen bovenin. Niet perfect, laten staan !
- Zoals elke turbo-diesel: Die turbo’s kunnen kapot, vooral als je ze nadat ze heet zijn meteen afzet.
- Olielekkages: Die wil je niet, niet altijd makkelijk te herstellen.
- Ophanging: De rubbers van de ophanging slijten , vooral door het gewicht en je rijstijl heeft een grote invloed. Tegenwoordig kun je die vervangen zonder de hele draagarm te vernieuwen. Als je een C6 uit 2006 neemt dan kan die nog de oude onderste fusiekogels hebben, maar die zijn vaak al vervangen omdat ze speling krijgen. Hoe merk je dat:Stuur staat scheef, auto trekt heel licht naar links of rechts als je het gas loslaat.
- Vering: Veerbollen: Zijn NIET exact dezelfde bollen als een C5. Geen Amvar, veert wel soepel maar niet “adaptief”.
- Storing van de ABS/ESP/Handrem: Vaak het gevolg van een defecte ABS sensor.
- Als je motorsteunen versleten zijn en je rijdt door… dan krijgt je rechter aandrijfas met het tussenlager het zwaar te verduren.
Voor de “electronica” heb je een specialist nodig , en voor het specialistisch onderhoud ook.
Als je een versie hebt met een head-up display: Die heeft een speciale gelaagde voorruit met een polarisatie laag daar is moeilijk aan te komen.
Kortom: De 2.2 HDI is de meest probleemloze C6: Het verbruik is redelijk ( reken maar op 7 liter/100km, 1 op 14..als je rustig rijdt kom je daar nog onder), het comfort is super ( tenzij je de Amvar gewoon bent).
Kent niet de motor problemen van de 2.7 en 3.0 HDI of het relatief hoge gebruik van de benzine uitvoering.
To err is human, not to err is divine.
Bedankt allen voor de zeer nuttige info.
Wat het motorblok betreft wil ik zeker concessies doen betreffende loopcultuur ivm de V6, maar over de transmissie ben ik in dubio. Eigenlijk hoort er bij zo’n ‘grand routière’ een automaat…
Ben het graag met je eens: zo’n limousine zou ik ook alleen als automaat willen hebben
Vraag: als je er zo weinig kilometers mee wilt gaan rijden, just for fun, waarom dan niet de 3 liter benzine?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als het verbruik van een 2.2 met handbak in de praktijk 1 op 14 is vind ik dat niet helemaal meevallen.
Mijn C5 is wellicht iets lichter dan een C6, maar ik rijdt in de zomer meestal rond de 1 op 14 met 3.0 HDi, het kan zelfs nog zuiniger.
Ook daar zag ik vaak in de praktijk berichten dat de 2.2 in de C5 niet heel veel zuiniger is. Zo’n gekke keuze is de 3.0 V6 HDi dan niet eens, je krijgt er een fijn geluid, veel comfort en een hele soepele motor voor terug.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik geloof dat de TS in België woont. Daar is een 3.0 hdi fiscaal buitengewoon onaantrekkelijk..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
JW schreef:Ben het graag met je eens: zo’n limousine zou ik ook alleen als automaat willen hebben
Vraag: als je er zo weinig kilometers mee wilt gaan rijden, just for fun, waarom dan niet de 3 liter benzine?
Groet,
JW
Gigantisch verschil in fiscale tarieven. 3.0l benzine is vanwege uitstoot niet meer te betalen voor de ‘normale’ Belg.
Ik wist niet dat het hier over een Belg ging.
Daarvoor is het een ander verhaal
In NL is het andersom, dat had ik in gedachten.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Los van het C6 verhaal. Vandaag naar Autoworld met mijn zoon in de hoop dat de SM en DS uit de permanente collectie er zouden staan. Ja hoor . Dat doet het verlangen naar een ‘echte’ citroën toch enorm groeien.
Twijfel nog steeds of ik de handbak ook zou overwegen, in mijn xantia heeft het mij nooit gestoord, maar sinds ik automaat rijd, heb ik toch ‘moeite’ om voor een handbak te kiezen in dit soort wagens.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ja precies, hier in Nederland is een diesel erg ongunstig in de motorrijtuigen belasting als je er weinig mee rijdt.
Als je minder dan 10k per jaar rijdt wordt er meestal gekozen voor de benzine V6. Gezien deze weinig geleverd zijn, zijn ze relatief duur in aanschaf, zeker de nette exemplaren die bij een specialist te koop staan.
Was mij meteen duidelijk dat het in Belgie was: Weinig km’s met een “weekend” Diesel in Nederland ?? Dat doet geen mens! En daarbij is in Nederland met de “per kilo” belasting een 2.2 nauwelijks voordeliger dan een 2.7 of 3.0.
*thomas* schreef:
Twijfel nog steeds of ik de handbak ook zou overwegen, in mijn xantia heeft het mij nooit gestoord, maar sinds ik automaat rijd, heb ik toch ‘moeite’ om voor een handbak te kiezen in dit soort wagens.
Je zult naar Duitsland of Frankrijk moeten om een 2.2 HDI automaat te vinden en die zijn zeldzamer, dan heb je er een van 125 kw, weet niet hoe de fiscaliteit dat ziet, en die heeft ook 15 gram meer uitstoot.
De C5 X7 heeft wel een 2.2 HDI, maar dat is de DW12C, met 204 PK en automaat: Op papier is dat de zuinigste HDI van 2 liter en meer.
Die is nooit in de C6 geleverd.
Verbruik: Ik haal vaak 1 op 16 ( 6 ltr/100 voor de zuiderburen..) met een tank, maar dat zijn alleen langere ritten en nogal wat in Nederland met de 100 km beperking. Op spritmonitor ligt het gemiddeld verbruik meer richting 1 op 14 voor een 2.2 HDI manual, vandaar die aangaven. Als de TS “alleen weekend gebruik” doet, dan is dat trouwens minder belangrijk.
En voor de Nederlanders: De fiscaliteit van auto’s in Belgie is een “regionale” aangelegenheid, dus anders in Vlaanderen als in Wallonie en weer anders in Brussel.
To err is human, not to err is divine.