Nog even aanhakend op het verbruik: hebben we ergens objectieve cijfers over het vergelijk tussen de 2.2 en de 2.7 (of 3.0) diesel?
Ik vraag het omdat ik zelfs op lange ritten van/naar Zweden, waarbij ik zeker zo’n 40% 130-140 km per uur rij en overal -waar het kan- de “maximum snelheid + 10”-‘regel’ hanteer en dan met mijn 2.7 v6 hdi met gemakt op de 1 op 13 uitkom, met wat rustiger rijden zelfs 1 op 14.
Als je in de praktijk met de 2.2 versie op de 1 op 15/16 uitkomt hoeft verbruik dan in ieder geval geen overweging te zijn in de keuze.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Ik heb mijn eigen ervaring, maar ik kijk vaak hier:
Voor de 2.7 HDI:
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/12-Citroen/595-C6.html?fueltype=1&power_s=200&power_e=220&powerunit=2
Voor de 3.0 HDI:
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/12-Citroen/595-C6.html?fueltype=1&constyear_s=2009&power_s=240&power_e=250&powerunit=2
Voorde 2.2hdi manueel:
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/12-Citroen/595-C6.html?fueltype=1&power_e=200&gearing=1&powerunit=2
Mijn ervaring is dat er in Duitsland met grote auto’s harder gereden wordt en het verbruik navenant gemiddeld hoger is.
Nogmaals voor iedereen: De fiscaliteit in Belgie is echt anders dan in Nederland:
- Je moet ook voor een tweedehands auto inschrijvingstaks betalen: Alsof je iedere keer de BPM moet betalen en dat kan oplopen tot een paar duizend euro, zelfs voor een auto van 10 jaar oud.
- In Vlaanderen heeft die nu een sterke componenten van CO2, lees het norm verbruik. Een 2.7 HDI komt daar echt slecht in naar voren met z’n 230 gram ( 266 voor de V6 benzine ) en 175 gram voor de 2.2 HDI en 195 gr voor de 3.0HDI. Maar bij die laatste speelt dan weer dat het vermogen boven de 155 KW ligt. t’ is maar een weet. De TS weet dat al, daarom dat hij naar een 2.2 HDI kijkt. Anders wordt het geen C6 voor hem.
To err is human, not to err is divine.
Citroensmgz schreef:Ik heb mijn eigen ervaring, maar ik kijk vaak hier:
Nogmaals voor iedereen: De fiscaliteit in Belgie is echt anders dan in Nederland:
- Je moet ook voor een tweedehands auto inschrijvingstaks betalen: Alsof je iedere keer de BPM moet betalen en dat kan oplopen tot een paar duizend euro, zelfs voor een auto van 10 jaar oud.
- In Vlaanderen heeft die nu een sterke componenten van CO2, lees het norm verbruik. Een 2.7 HDI komt daar echt slecht in naar voren met z’n 230 gram ( 266 voor de V6 benzine ) en 175 gram voor de 2.2 HDI en 195 gr voor de 3.0HDI. Maar bij die laatste speelt dan weer dat het vermogen boven de 155 KW ligt. t’ is maar een weet. De TS weet dat al, daarom dat hij naar een 2.2 HDI kijkt. Anders wordt het geen C6 voor hem.
Ik had het niet beter kunnen uitleggen. Vooral de ‘BIV’ (belasting op inverkeerstelling) die we telkens bij wisselen van eigenaar moeten betalen is erg duur (en is - voor zover ik weet - al enkele keren veroordeeld door de EU omdat je niet telkens opnieuw een inschrijvinsbelasting mag heffen).
Voor de duidelijkheid:
2.2 hdi handbak éénmalig (BIV) 315 jaarlijks 796
2.2 hdi automaat éénmalig (BIV) 533 jaarlijks 839
2.7 hdi automaat éénmalig (BIV) 1023 jaarlijks 1229
3.0 hdi automaat éénmalig (BIV) 488 jaarlijks 1298
3.0 ben automaat éénmalig (BIV) 2005 jaarlijks 1217
De 2.2 hdi is dus duidelijk voordeliger. Jaarlijks 400 euro besparen op belastingen is mooi meegenomen lijkt me.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Citroensmgz schreef:De C5 X7 heeft wel een 2.2 HDI, maar dat is de DW12C, met 204 PK en automaat: Op papier is dat de zuinigste HDI van 2 liter en meer.
Die is nooit in de C6 geleverd.
De C5 X7 heeft ook de 2.2 HDi 173 PK gehad, ooit nog eens in gereden bij de introductie (ik weet niet of die met automaat leverbaar was)
De 2.2 met 204 PK met automaat, meestal HDi 200 genoemd kwam later. Eerst nog even gelijk met de 3.0 V6 240 HDi geleverd maar toen deze eruit ging was de HDi 200 het topmodel. Overigens zijn de HDi 200 en 240 de enige 2 modellen die werden voorzien van een dubbele uitlaat.
Arjan Verkade schreef:......Overigens zijn de HDi 200 en 240 de enige 2 modellen die werden voorzien van een dubbele uitlaat.
Noodgedwongen kwamen die er onder, om te kunnen voldoen aan de verder opgeschroefde milieu eisen.
Met als gevolg dat er geen gewoon reservewiel meer meekon in de kofferbak
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ik haal 1 op 15,6 (op de boordcomputer) met de 2.7 HDI, wel veel snelweg kilometers met 100 km/uur, gemiddelde snelheid 68 km/u zegt de boordcomputer.
Het werkelijke verbruik zal dan wel ergens rond de 1 op 14,5 liggen. Ik rijd stukken van minimaal 50 km, vrijwel nooit stadsritjes.
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Belastingen die van de EU niet mogen, die kennen we in NL ook. Het vreemde is dat niemand er iets aan doet.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Ik vermoed in zo’n geval dat de ‘sancties/boetes’ die de betrokken lidstaat krijgt niet opwegen tegen het voordeel dat ze halen uit de heffing van die belasting.
Zonder een politieke discussie te voeren gebeuren er rondom ons heel veel zaken waar we jammer genoeg weinig aan kunnen veranderen. Ik erger mij voortdurend aan de LEZ die overal worden ingevoerd en het ‘verplicht’ elektrisch rijden, maar anderzijds denk ik vaker en vaker: het zal best, ik doe voorlopig mijn ding. Een ‘oude’ diesel zoeken bijvoorbeeld die in geen enkel LEZ binnen mag .
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Het schijnt verder geen probleem te zijn om met de jaarwisseling 2.5 miljoen kilo fijnstof de lucht in te schieten…
Waar betaal ik die roettoeslag eigenlijk voor?
*thomas* schreef:Citroensmgz schreef:
De 2.2 hdi is dus duidelijk voordeliger. Jaarlijks 400 euro besparen op belastingen is mooi meegenomen lijkt me.
Kan me nauwelijks voorstellen dat 400 euro van doorslaggevende betekenis is. Ik lap 400 euro per jaar verschil maar al te graag om een V6 in het vooronder te hebben.
Verder lijkt het me vooral een kwestie van kansberekening als ik alle ervaringen lees: ja, er zijn issues bekend bij de 2.7 liter versie die aardig in de papieren kunnen lopen, maar bij mijn exemplaar is tussen de 150.000 en de huidige 295.000 km het enige bijzondere/afwijkende in de onderhoudsgeschiedenis de koelvloeistoflekkagereparatie, die kostte mij rond de 1.100.
Maar ja: ik vergelijk C6 rijden als alternatief voor een maatje kleiner maar nieuwer rijden: wat ik bespaar op afschrijving (ik zat op zo’n 6 a 7.000 per jaar, gemiddeld) kan ik nu maximaal aan onderhoud en extra kosten zoals MRB en diesel kwijt zijn. Ik ben nu 7 maanden verder en heb in totaal aan onderhoud € 2.030,—besteed, dat is inclusief een grote beurt, nieuwe lampunit in de bumper, twee nieuwe banden, koelvloeistoflekkage, APK en vervanging van alle gloeibougies.
Ik vind dat persoonlijk reuze meevallen en passend bij een grote auto van 17 jaar oud. Maar als je van dit soort bedragen schrikt dan vooral blijven kijken naar een C6 maar niet kopen
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
NeufegliseThierry schreef:
Kan me nauwelijks voorstellen dat 400 euro van doorslaggevende betekenis is. Ik lap 400 euro per jaar verschil maar al te graag om een V6 in het vooronder te hebben.
Thierry, ik moet jij 100% gelijk geven indien het bij die 400€ zou blijven en indien de wagen mijn dagelijks vervoer zou zijn. Dan zou ik zonder verpinken kiezen voor de 3 liter en zou ik alle extra kosten er graag bijnemen.
Ik heb nog 3 andere wagens (2 japanners en een italiaan) en die wil ik graag houden. 10 jaar geleden - toen de automarkt veel rustiger was (en goedkoper) - dan zou ik er eentje verkocht hebben met het idee ‘als ik spijt heb koop ik ‘em later wel opnieuw’. Dat is naar mijn gevoel nu niet meer aan de orde.
Bovendien moet je het eerste jaar de som maken van de BIV en de wegbelasting en dan wordt het verschil plots groter. Daarnaast sleutel ik zelf aan mijn wagens en ik ben huiviger bij het idee om aan een V6 reparaties te moeten uitvoeren. Dat zit misschien tussen mijn twee oren, maar als ik niet op mezelf kan vertrouwen begin ik er liever niet aan en feef toe, wat ben je met een ‘dure’ wagen als je er niet mee kan rijden omdat een reparatie niet kan worden uitgevoerd?
Nogmaals, de C6 zou voor mij ‘een hebbeding’ zijn omdat ik de wagen beschouw als de laatste citroën en omdat het herinneringen oproept naar alle fransozen van mijn ouders. Het is al een luxe om dat te kunnen doen, maar ratio blijft wel belangrijk.
Ik snap jou ook helemaal hoor. Het vervelende met een c6 is gewoon: maakt niet uit welke motorvariant je hebt, ze beginnen op leeftijd te raken, kwaliteit onderdelen was al bij nieuw niet altijd je van het en de onderdeelprijzen zijn hoog. Hoezeer ik de C6 ook waardeer, als hobbyauto zou ik er niet aan beginnen, ongeacht de motor.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Even het stof van dit topic afblazen (maar jammer genoeg niet met het nieuws: ‘hé, ik heb een c6 gekocht). Afgelopen week wel naar eentje gaan kijken (een 2.2 hdi) en dat was gelijk ook de eerste keer dat ik er eentje goed kon bekijken en de eerste keer dat ik er plaats in kon nemen.
Het is echt een wagen die klasse uitstraalt, maar vanwege enkele gebreken geen proefrit gemaakt en de wagen ook niet gekocht. Ondertussen wel terug actiever naar Citroëns beginnen kijken en ik moet toegeven dat ook de XM intussen op het lijstje is komen te staan, maar een goeie XM kost tegenwoordig meer dan een instap C6.
Goed, plan is om één van mijn huidige wagens van de hand te doen en als die verkoop wat wil vlotten, in het voorjaar actiever op zoek te gaan naar een Franse wagen.