50 van de 70
« Eerste  < Vorige 48 49 50 51 52 Volgende >  Laatste »
   
Het BMWerk van Penny Lane!
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 09 januari 2023 12:37 PM
  [ # 736 ]

Omdat er een roestplek nogal nadrukkelijk om aandacht vroeg op de rechter A-stijl heb ik de voorruit nu dan eindelijk maar eens gelicht. Ik weet niet of ik dat wel had moeten doen… Dat plekje stelt uiteindelijk minder voor dan ik had gedacht maar met dank aan slecht spuitwerk in en rond de sponning waardoor er in de onderste hoeken vochtblazen zijn ontstaan zijn die hoeken volledig verteerd.

Dus: het wissermechaniek & motor moet eruit, het dashboard moet eruit, antenne eraf, regengoot-lijsten eraf (die gaan dus stuk, dat weet je dan zeker), stoelen & vloermat eruit, isolatiemateriaal eruit, kabelboom aan de kant, brandstofleiding ergens wegleggen, noem maar op. Ik kan tussen de raamsponning en het dashboard door gaten in de balk aan de binnenkant prikken, dus alles mag uit elkaar om de bovenkant van het schutbord cq. de onderkant van de raamsponning van binnen en van buiten in principe in z’n geheel te vervangen. Hoever de paraventbak dan heen is moet ik nog afwachten, maar dat kan op zich nog goed gaan.

Dat wordt dus een enorme pleurisklus van hier tot Tokio en met een omweg terug, want dat zijn uitermate vervelende plaatdelen om te moeten maken en vooral veel te groot voor wat ik hier verwerken kan. Maar goed, we zullen zien wat er kan, want zoals het nu is kan het niet.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 januari 2023 12:46 PM
  [ # 737 ]

Shit. Dat is een ehhhh rottig begin van het jaar?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 09 januari 2023 12:46 PM
  [ # 738 ]

Nou, hij is bang voor verveling denk ik…

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 09 januari 2023 01:16 PM
  [ # 739 ]
Profiel  
 
bert123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 09-10-2015

Gepost: 09 januari 2023 01:36 PM
  [ # 740 ]

Wat mis je om thuis die vervelende plaatdelen te maken?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 januari 2023 01:40 PM
  [ # 741 ]

Deze heb je nu echt eens nodig Derk:

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-ss-12-strek-en-stuik-machine?kb=ga_pm_18582710086_&gclid=CjwKCAiAk—dBhABEiwAchIwkenxoJk-wOaE0iYBMWZsqEb2aIFGLT8d4iSj_fAYEI2934f-24UwwBoCoTEQAvD_BwE

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 09 januari 2023 02:20 PM
  [ # 742 ]

Ik zal er alvast even een plaatje bij gooien ook. En dus gewoon niet zichtbaar voordat de ruit eruit komt, allemaal netjes onder de rubbers gebleven. Maar goed, nu wordt het dus tijd om alles erom vandaan te gaan beunen en dan te kijken hoe we dit moeten doen…

Nou ja, tijd om een plan te verzinnen. En eens kijken wat ik er voor gereedschap voor moet gaan aanschaffen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 09 januari 2023 04:20 PM
  [ # 743 ]
waterman schreef:

Deze heb je nu echt eens nodig Derk:

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-ss-12-strek-en-stuik-machine?kb=ga_pm_18582710086_&gclid=CjwKCAiAk—dBhABEiwAchIwkenxoJk-wOaE0iYBMWZsqEb2aIFGLT8d4iSj_fAYEI2934f-24UwwBoCoTEQAvD_BwE

Ik leg wel bij hoor!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 09 januari 2023 05:53 PM
  [ # 744 ]

Een krimp/strek apparaat moet er inderdaad dringend komen, maar ik moet wel opletten dat ik dan iets regel waar ik ook andere soorten plaatwerk mee kan maken. Kwestie van niet te krap berekenen, want zo’n ding is ook handig voor andere soorten plaatwerk als-ie voldoende afmeting aankan.

In ieder geval is het dashboard eruit (met het raam eruit is dat een uurtje werk, maar het raam moet er ook uit om het dashboard te lichten want er zitten twee parkers onder het rubber verstopt), het wissermechaniek is eruit, de dakgootlijst is eraf (en dus inderdaad om zeep) en de antenne is eraf (en die had nog jaren stand gehouden als ik eraf had kunnen blijven, maar nu is het voetje uit elkaar gepleurd én de bekabeling losgerot van de spriet, dus ook einde oefening).

Dat leidt er allemaal toe dat er eerst maar weer eens een paar ordertjes onderdelen de deur uit moeten. Een dakgootlijst van 140 euro, een antenne van 160 euro, een nieuwe pees voor het raamrubber want de oude is knalhard en erg breekbaar (dus terug erin gaat-ie geheid alsnog stuk) van 5 tientjes en omdat dankzij een leuk aanbiedinkje de rubbers voor de wisser-assen en clipjes voor de zonnekleppen gratis mee konden heb ik die ook besteld. Nou ja, en die wisseras-rubbers heeft-ie ook gewoon nodig want die zijn nu ook stuk wegens gaar. Op zich allemaal te doen, maar dat dit weer uit een plekje van net niks voortkomt is dan wel weer even zuur. Maar goed. De kwaliteit blijft wanneer de prijs vergeten is, dus dan maar weer aanpakken.

En dan moet er dus inderdaad nog wat gereedschap worden geregeld om hier ook werkelijk wat van te maken. En dan kunnen we misschien iets. Ik kan dergelijke hoekjes zo ook wel maken, maar het moet vanwege het feit dat er een voorruit in die sponning moet echt nauwkeurig passen om te voorkomen dat zo’n ruit niet meer met fatsoen past of vanwege valse spanning op termijn barst. Die dingen zijn in verhouding niet duur, maar het scheelt toch weer 2 1/2 meier als je ‘m heel kunt houden. En dat gooi ik dan liever in de tank als ik eerlijk ben. Dus het moet gewoon echt even met de juiste spullen om een boel getreiter te voorkomen.

Best wel weer een klassiek geval van ‘prima zolang je er niet bij hoeft’ en meteen weer een prijzig blik wormen als dat wél moet. Beetje jammer. Maar we moeten het beste er maar van maken.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 januari 2023 06:21 PM
  [ # 745 ]

Uiteindelijk heb je die koets straks zo ongelofelijk goed voor elkaar dat je hem heel eenvoudig nog een keer kaaltrekt en laat overspuiten. Dan staat er een zgan-02 en ben je helemaal de sherrif!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 09 januari 2023 06:53 PM
  [ # 746 ]

Overigens: het ziet er toch nog min of meer naar uit dat het niet gaat lukken om rechts de boel gootlijstbesparend te herstellen, dus daar kan ik ook nog wel een ordertje aan gaan spenderen. Nog een keer anderhalve meier hmz

Ik zal misschien toch maar eens kijken of ook dit zonder krimpgereedschap hersteld kan worden, want het loopt alweer gierend uit de klauwen zonder gereedschap aan te schaffen…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 09 januari 2023 09:21 PM
  [ # 747 ]

Goed. Ik heb de boel maar eens afgeborsteld om de schade beter te kunnen zien en die schade is groot. Eigenlijk, als je echt wilt voorkomen dat je over twee jaar of uiterlijk ergens in de komende vijf jaar opnieuw kunt beginnen, moet de hele onderste rand eruit. Wil je het terugbrengen naar materiaal wat werkelijk doorgerot of anders binnenkort alsnog doorgerot is, dan kan er een eindje van 10 centimeter en een eindje van 30 centimeter blijven staan. Links kom je ruim tot 1/4 van de hoogte van de A-stijl en rechts zeker tot de helft.

Verder is het materiaal, afhankelijk van waar je precies meet, zomaar zo’n 1,3 tot 1,5mm dik, net als alle andere delen van de kooiconstructie van zo’n nultwee. Dat betekent dat je met krimp/strek-gereedschap ook meteen voor het Echte Spul kunt gaan, want anders krijg je het materiaal wat er weer in moet gewoon niet om de bocht. Is toch bij het restaureren van zo’n BMW iets om rekening mee te houden: de koets is op geen enkele plek van metallurgisch op z’n toepassing afgestemd en in nauwkeurig berekende profielen gestanst staal gemaakt, maar daar waar-ie zeker weten sterk moet zijn is het gewoon van lomp dik ijzer. Tsja. Het is ook immers geen Eend, zullen we maar zeggen.

Afijn. Voorlopig ligt dit ook wel meteen weer even stil, want ik zal eerst óf intact plaatwerk moeten vinden óf redelijk ruig gereedschap moeten laten aanrukken om dat plaatwerk goed te kunnen maken en dan heb je levertijd. En voordat er pasplaten liggen die alleen nog wat ‘fettling’ nodig hebben om mooi zuiver te passen kan de buitenkant er niet uit en dan kun je er aan de binnenkant dus lekker niet bij. Maar de sponning is, zoals dat er nu uit ziet, best wel proper f*cked en dus zal er hoe dan ook iets aan gedaan moeten worden…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 09 januari 2023 10:50 PM
  [ # 748 ]

Je moet maar zo denken, Derk, ik was vanmiddag druk doende een leeftijdsgenoot te begraven. Dan kun je beter een paar weken aan je auto lopen pielen, dat kun je tenminste nog repareren. Jij zeker.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2288
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 09 januari 2023 11:43 PM
  [ # 749 ]

Bij Citroën zijn veel van dat soort carrosseriedelen los leverbaar, voor reparatiedoeleinden.
Zoiets is er niet bij BMW?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 10 januari 2023 12:17 AM
  [ # 750 ]

Ja, zoiets is er voor BMW zeker wel. Dat regelt BMW nota bene zelf. Maar de leverbaarheid hangt helemaal af van wanneer er voldoende orders voor een bepaald plaatdeel zijn. Eerder kunnen ze daar namelijk geen persen voor opstarten. En ik vind dat wel verdedigbaar vanuit een verdienmodel gerekend, ze hebben op die manier nog groot gelijk ook. Maar dat betekent wél dat je soms veeeeeeeeeel geduld moet hebben om een nieuw plaatdeeltje te scoren. Voorbeeld: de regionale BMW-verdeler had afgelopen jaar de vierde verjaardag van een backorder voor een linker voorspatbord voor een E30 M3. Nou is dat op zich ook niet de meest voorkomende BMW, maar dan nog… Het ding staat gewoon in de catalogus en is in principe ook wel leverbaar, maar pas als er genoeg in order staan om de persstraat ervoor in te richten en een run van die spatborden te maken.

Maar goed, ik heb het internet een hele tijd afgekamd en ik ben er achter gekomen dat het in ieder geval op dit moment gewoon Niet mogelijk is om de reparatiedelen voor de voorruitsponning waar dan ook nieuw te bestellen. De enige manier om op dit moment binnen een bruikbaar tijdsbestek zo’n paneel te organiseren is door ‘m zelf te maken. Met dan wél weer als voordeel dat met ingang van deze maand motorkappen voor de 02-serie ineens wél weer leverbaar zijn. OK, kost 810 euro ex verzending kaal in de introductieaanbieding, maar die is er weer. Ik heb er alleen geen nodig Rolling Eyes

Als ik de complete dakhuid had kunnen bestellen, dus vanaf de paravent totaan bovenkant achterruit, had ik dat gezien de eindeloze hoeveelheid gek*t die het is om dit plaatdeel goed na te maken er zonder pardon voor over gehad, maar ook die is momenteel niet leverbaar. Tweedehands kom je dit paneel niet tegen, omdat het nou eenmaal een plek is waar een nultwee, net als veel andere auto’s uit die tijd, graag een keer doorrot als je geduld genoeg hebt. En dan heb je wel héél rare mazzel als je dat gezond uit een verder uitgebreid uit elkaar gerotte 02 kunt snijden.

En vind überhaupt nog maar een donorkoets voor een aanvaardbaar bedrag… Dat wordt onderhand ongelooflijk schaars. Er zijn natuurlijk ook maar ruwweg half zoveel nultweetjes gebouwd als D-types en ze pleuren na verloop van jaren net zo graag uit elkaar, dus op een gegeven moment ga je dat schaalverschil merken. Zeker omdat een 02-serie een tijdlang veel meer gewoon een oud hok was dan een D-type. NOS zal er ook vast nog wel ergens wat liggen, ik bedoel, ik heb ook nog een NOS BMW-origineel bovenpaneel voor het neusje van een E12 aan de wand hangen, maar hoe kom je daar achter? Het internet heeft nog geen resultaat in die richting gegeven.

Kortom, het wordt echt even zelf iets beunen. Anders kom je er alleen al niet achter wanneer je ooit een keer verder kunt met zo’n klusje. Het is allemaal wel ‘leverbaar’, maar zonder opgave van levertijd want het ligt nergens meer regulier op voorraad. En dan kom je net zo goed nergens.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
50 van de 70
« Eerste  < Vorige 48 49 50 51 52 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook