Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JW, ik snap je punt. Maar die beugel op het blok hoort daar te zitten en die blijft daarom ook, en ja, dat moet helaas een beugel van metaal zijn. Soms moet je een concessie doen aan het origineel, soms niet. Er zit een spacer tussen die van pertinax is gemaakt en waar de kabels doorheen lopen. De kabels zijn koolstofkernkabels, dubbel afgeschermd. Dat is dus zo’n concessie, deze kabels zijn gewoon veel beter dan de ouderwetse koperkernkabels.
Het is een beetje zoeken. Het is bij deze auto, in deze staat, erg belangrijk dat het visueel allemaal zo origineel mogelijk blijft. Alles wat opvallend anders is heeft invloed op de waarde en kost ook punten als je meedoet aan een concours.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Vormt die metalen beugel een metallisch gesloten ring?
Zo ja, kun je dat “onderbreken”, op de plek waar hij op het blok bevestigd is?
De reden dat ik dit schrijf komt voort uit mijn ervaringen op E-gebied.
De stroom die er door de bougiekabels loopt heeft hoge frequenties, die veroorzaken grote EM-velden die vervolgens door inductie in een metalen ring die er omheen zit zorgt voor hoge spanningen in het isolatiemateriaal.
Bij het ontwerp van de auto is daar kennelijk niet aan gedacht, gebrek aan kennis op dit gebied zal daar vast een rol bij gespeeld hebben.
Maar jij kunt dat vast wel oplossen
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JW schreef:Vormt die metalen beugel een metallisch gesloten ring?
Zo ja, kun je dat “onderbreken”, op de plek waar hij op het blok bevestigd is?Groet,
JW
De beugel vormt idd een metallisch gesloten ring. Hij zit vast op een tapeind van het nokkenasdeksel. Deze “ring” kan ik helaas niet onderbreken. Tenminste, niet op een eenvoudige wijze. Evengoed is de tip waardevol en geeft stof tot nadenken over een oplossing. Dat zal wel een dingetje worden want veel “vlees” heb ik niet. Een kunststof bus maken zal dus niet makkelijk zijn.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hoeveel vlees heb je bij de gaten in de ring? Ik veronderstel daarbij dat het geen massieve ring is, maar dat het plat staal is dat rond gebogen is. Klopt dat?
Als dat zo is, heb je maar weinig nodig om het rond het boutgat te isoleren, en vervolgens met heel dun isolatie materiaal die scheiding aan te brengen tussen de delen van de ring.
Dat kun je onzichtbaar doen, niemand ziet dat bij een concours
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
kan je er een teflon isolator tussen zetten ala de doorvoer in een DS verdelerhuis?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
JW schreef:De stroom die er door de bougiekabels loopt heeft hoge frequenties
Dat valt wel mee toch? Wat is het maximale toerental van de motor? 6.000 t/m? Dan zit je maximaal rond de 1kHz per kabel. Ja, er zijn hogere harmonischen vanwege het openen en sluiten in de verdelerkap, maar die dragen weinig energie.
Natuurlijk is de auto ontworpen in een tijd dat men veel minder kennis van em-invloeden had dan we nu hebben. Maar de motor heeft het zo’n 70 jaar prima gedaan op deze manier, dus is mijn standpunt: “If it ain’t broken, don’t fix it.”
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
wimb schreef:Wat is het maximale toerental van de motor? 6.000 t/m?
niet eens, 5000 toeren is het wel. Dan loopt ie 210 km/h
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
wimb schreef:JW schreef:De stroom die er door de bougiekabels loopt heeft hoge frequenties
Dat valt wel mee toch? Wat is het maximale toerental van de motor? 6.000 t/m? Dan zit je maximaal rond de 1kHz per kabel. Ja, er zijn hogere harmonischen vanwege het openen en sluiten in de verdelerkap, maar die dragen weinig energie.
Natuurlijk is de auto ontworpen in een tijd dat men veel minder kennis van em-invloeden had dan we nu hebben. Maar de motor heeft het zo’n 70 jaar prima gedaan op deze manier, dus is mijn standpunt: “If it ain’t broken, don’t fix it.”
Precies. 6000 rpm is 100 Hz. Het zal met de energie erg meevallen. En dat ringetje is geen spoel he?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vandaag kon ik de bougiekabelset afmaken. Ik had met m’n stomme kop namelijk nét te weinig kabel besteld waardoor ik de laatste kabel, van de bobine naar de verdeler, niet kon maken. Dat is vandaag opgelost, waarbij ik er ook voor heb kunnen zorgen dat de bekabeling van de 123 ontsteking niet meer langs de bougie- en bobinekabel loopt. Dat scheelt weer kans op storing door die kabels op de 123.
Ik moet zeggen, de auto loopt nog een stukje beter dan voorheen en dát was al helemaal niet slecht. Aanrader dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gisteren kwamen de laatste spacers voor de bougiekabels binnen waarmee ik de klus kon afmaken. Dat heb ik na het werk dus even gedaan:
Ook tussen de nokkenassen zit het nu helemaal netjes:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Hé, herken ik nou het materiaal waar die Engelsen meestal dashboards van maken? Ziet er in elk geval netjes uit.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die plaatjes zijn gemaakt van pertinax. Het lijkt hout maar dat is het niet dus. Het spul zit nu wel eindelijk zoals ik het wilde hebben en zoals het volgens de boeken zou moeten zitten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
https://www.goodwood.com/grr/race/historic/2020/7/video-vintage-btcc-from-silverstone-in-1958/
Gaat nog flink te keer met zo’n MK1.
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ben benieuwd wat the Stig er mee zou doen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Waarschijnlijk proberen te voorkomen dat de achterbanden in rook opgaan? Toch mooi om te zien dat Jaguar het hele deelnemersveld op afstand zet.
Ik vind het bijzonder om te zien dat een Borgward (toch?) met pendelas in de bochten bij kan blijven. Dat is een prestatie waar ware doodsverachting bij komt kijken.