Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Wat me nu weer is overkomen:
Mijn 19 jaar oude Berlingo moet gekeurd worden.
Dus bel ik naar de dichtstbijzijnde garage en bied de auto ter keuring aan.
Pas na 14 dagen was er plaats.
Na 14 dagen heb ik de auto afgeleverd bij de garage.
Belt de keurmeester na een uurtje: Auto is afgekeurd, redenen:
-Roestende remleidingen achter
-Slecht lichtbeeld koplampen
-Wiellager rechtsachter is slecht
-Ruitenwissers moeten vervangen worden
Dat gaat wel 700 euro kosten meneer!
In eerste instantie opdracht gegeven tot reparatie, pas na 10 dagen hadden ze tijd.
En ik heb de auto weer meegenomen (mag niet..) Ik heb die auto nodig!
Op de sportschool heb ik dit besproken met medesporters, zegt er een:
Laat die auto nou eerst eens herkeuren!
Dus heb ik de auto bij een obscuur zaakje in het volgende dorp gebracht. Keuren zonder afspraak!
Na een uurtje wachten was de Berlingo aan de beurt.
Was in 10 minuten klaar! met 4 man lopen ze in, om en onder de auto heen.
Ik dacht dit is fout.
Resultaat: goedgekeurd met het commentaar: ziet er nog goed uit meneer!
Wat moet ik hier nou van denken?
Ik heb de keurende instanties afgedekt, ik wil niemand van oplichting beschuldigen..
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Wat vind je er zelf van?
Je ruitenwissers kan je zelf inspecteren.
Roest bij de remleidingen kan je ook zelf vinden.
Lichtbeeld dat zo slecht is dat het afkeur is (zonder afstelling mogelijk), dus reflector exit, kan je ook zelf vinden.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik heb meer fiducie in de “APK zonder afspraak” keurmeester dan in de keurmeester die ook zelf repareert. Ik doe het zelf al jaren zo, aanbieden, bij afkeur niet afmelden en dan zelf de afkeurpunten verhelpen. Zal niet de eerste keer zijn dat er iets op staat dat zonder verdere reparatie de volgende keer gewoon goedgekeurd wordt…
Mazzel dat er geen steekproef kwam in verband met afkeur 3 dagen ervoor.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Sommige dingen zijn ook wel een beetje subjectief.
Hoe diep de roest in de remleiding zit is niet altijd goed in te schatten.
De keurmeester moet er wel vanuit gaan dat de leiding zeker nog een jaar mee kan zonder lekken.
Dus de eerste heeft denk ik het zekere voor het onzekere gekozen, maar misschien is de balans net wel doorgeslagen vanwege de mogelijke klus.
Wiellager is ook zoiets. De ene vindt het hoorbare kennenlijk te veel, de tweede vindt het wel meevallen.
Ik weet niet wat de RDW voor ogen heeft gehad met het hoorbare. Als er ook nog zware punten bij zitten is het duidelijk, maar een beetje hoorbaar kan misschien nog 30.000 km mee zonder problemen.
Is denk ik toch een beetje keurmeester afhankelijk…
En bij afkeur inderdaad niet af laten melden geniet de voorkeur.
Ik kwam al bijna 20 jaar bij een merkdealer met vier auto’s en opeens werd de 206 afgekeurd vanwege een roestplekje op een remleiding. En ik mocht zelf kijken terwijl hij op de brug stond en dat was echt oppervlakkig en geen putcorrosie.
Was niet over te praten en een nieuw stukje remleiding mocht inclusief montage 340 euro kosten.
Ik heb dat leidingkje zelf vervangen door koper en dat kostte geen 10 euro.
Daar kom ik dus niet meer en ik begrijp best dat men wat moet verdienen met zo’n showroom met pratende pakken, maar het moet wel een beetje leuk blijven, ook voor de klant.
Maar het gaat om veiligheid en niet alleen om je eigen veiligheid. Dus ik wil dat de auto goed wordt nagekeken en als er een mankement is, geen probleem, moet worden opgelost. Maar geen mierencopulaties.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Ik kom al meer dan 30 jaar bij dezelfde garage. Tijdens de keuring blijf ik bij de auto. Heb ik toen destijds bedongen en doe dat dus nog steeds.
Ik vind de punten die de eerste garage benoemt in ieder geval aandachtspunten. Dan kan de auto worden goedkeurd met opmerkingen. Omdat ik dat op het rapport niet zie betwijfel ik of de tweede garage wel serieus heeft gekeken.
Wat verder ook meespeelt is dat sommige keurmeesters een auto met dergelijke punten wel goedkeuren. Echter, hebben ze met dergelijke punten een paar keer een steekproef waarbij de RDW vindt dat het wel afkeur is dan kunnen ze hun licentie kwijtraken. En dan zijn keurmeesters ineens heel streng. Dat heb ik zelf meegemaakt toen de Jag een keer werd afgekeurd op een veiligheidsgordel die voorheen en nadien geen afkeur was.
Kortom, het is en blijft mensenwerk.
Overigens, als de auto wordt afgekeurd dan heb je nog 14 dagen om herstelwerkzaamheden te laten uitvoeren.
Wim,
Disciplus Simplex