Handige tip, ook voor andere DS rijders. Is daarmee een standaard kogel en goedkoper
Bevriende citroenfreak is in zijn boeken gedoken en de wijziging van de veerstangen zou omstreeks 1969/1970 hebben plaatsgevonden.
Type daarvoor voor de 14,28mm kogels en erna voor grotere tezamen met de losse cup die in 1967 zijn intrede deed.
Het verschil werd niet aangegeven, enkel wijziging in onderdeelcode.
Waarschijnlijk heb ik een nieuw stel veerstangen in plaats van oude type.
Kan ze aanpassen of heeft hier iemand nog een stel in stock van het oude type?
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 1340
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Mooi dat je zoektocht resultaat heeft. Goed om te weten dat deze verschillen er zijn, bijvoorbeeld als je een leuke aanbieding vindt op een beurs. Ik zou de uiteindelijke oplossing vermelden in het instructieboekje. Als je over jaren weer eens aan de vering moet werken kun je opzoeken hoe het ook alweer zat
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Zeker handig om op te tekenen voor later.
Vooralsnog zitten de veerstangen er nog niet op. Maat nog even gecontroleerd op oude veerkogels en grotere kogels passen niet in kommetje. Kleine 14,28 sluit wel netjes aan.
Zal vast een specifiek truukje voor zijn om ze onder de juiste hoek in draagarm te krijgen. Veerstangen met oliebollen meeting dan maar
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 10246
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgens mijstaat er in de RTA (beknopte versie vab het Franse WPHB) ook dat je het onder een bepaaldee hoek moet doen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1340
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Is op zich logisch dat het vanuit een bepaalde hoek moet. Als de literatuur geen oplossing biedt, zoek dan de hoek dat je auto eigenlijk total loss ging worden als ze onder die hoek komen.
Vanuit engineering principes is dat een goede waarborg tegen onbedoeld losraken in een normale situatie. In de gedefinieerde abnormale situatie maakt losraken in de praktijk namelijk niet meer uit. De suggestie van Jantje is het beste maar als je dat niet hebt kun je gaan experimenteren.
Vraag daarom: heb je de auto aan beide kanten gelift? Of juist niet? Zoek de extremen op.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
De auto staat nu op bokken. Wielen eraf voor de maximale speling van de fusees. Kijken of we die bepaalde hoek aan beide kanten gaan vinden vandaag.
Onder normale omstandigheden wil je niet dat hij los schiet zal dan ergens in laagste stand of hoogste stand zijn. Wordt vervolgd
Citroen rolls better then a Rolls!!
Het is gelukt. Via de technische commissie van de DS club kreeg ik mee dat dit bepaalde punt zich in de hoogste stand zou bevinden. Maakte de zoektocht stuk makkelijker. Break stond op bokken. Hoogste stand kwam de vering in de rubbers. Nog niet. Veercilinder gedemonteerd. Daar lukte het zonder veercilinder wel. Truukje is als het niet lukt in de hoogste stand door nieuwe (en dus hogere) aanslagrubbers de veercilinder even te lossen om de hoek alsnog te krijgen Doe er je voordeel mee. De andere kant had ik op die wijze binnen 5 minuten klaar.
Door naar de oliebollen en volgende uitdagingen
Citroen rolls better then a Rolls!!
Het veersysteem is klaar enkel nog afvullen en testen.
Ondertussen de frisse benzinetank geïnstalleerd. Meteen geconserveerd en een werkende benzinemeter er in gemonteerd.
Metertje op het dashboard gaf weer netjes een volle of lege tank aan.
Nu de DS nog even laten lopen. Dan kunnen de V-snaren op de hydrauliekpomp. Nieuwe bougies en sterkere Bosch bobine.
In een testopstelling kreeg ik maar geen vonk. Aangezien er vorig jaar bij vorige eigenaar nieuwe kabels op zijn gezet had ik die niet op lijstje gezet. Vermoed toch dat deze wel erg slappe kabels (siliconen) de boosdoener zijn. Van de week dezelfde test nog eens doen met 1 van de kabels van mijn 2cv.
Citroen rolls better then a Rolls!!
.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Sterkere Bosch bobine?? Heb je wel een correcte bobine? Want je kunt niet zomaar een ander type gebruiken.
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
De juiste bobine.
Beide los van het systeem en met nieuwe bougies getest maar geen vonk.
Vermoed dat bougiekabel doorslaat.
Is dat bekend fenomeen bij nieuwe reproductiekabels?
Citroen rolls better then a Rolls!!
Nee is geen bekend fenomeen. Zijn het van die rode kabels? Ze moeten juist soepel en niet stug zijn.
Heb je ook geen vonk als je alleen de kabel van bobine naar de verdeler losmaakt en die op kort afstand van metaal houdt (niet met je hand vasthouden maar even ergens vast klemmen en dan starten en kijken of je een vonk ziet)
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Klopt, rode DS kabelset.
Kan ik nog wel eens proberen. Nu rechtstreeks op de bobine een kabel met bougie. Werkt doorgaans wel maar bij deze opstelling niet. Vandaar mijn vermoeden in de kabels.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 10246
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Draadje met een zijde aan massa leggen. De andere zijde vlak boven de hoogspanningsuitgang van de bobine houden. Dan weet je zeker of hij vonken produceert.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Heb je punten of 123?
bij punten: correct afgesteld?
condensator aanwezig en ok?
Doorslaan van de kabels hoor je soms wel als een tikje. Kan je ook goed testen in het donker