Hallo, heeft iemand ervaring met een c6 spoiler die niet helemaal sluit? Vooral aan de buitenranden links en rechts. Ik heb er al onder gekeken, zit niets tussen voor zover ik kan zien. Alle scharnierpunten gesmeerd. Volgens mij is het begonnen nadat de spoiler een keer in de hoogste stand heeft gestaan (>125 km/h), daarna sloot hij niet bij stilstand. Hij gaat eerst wel naar de middenstand, maar bij snelheid onder de 30 gaat hij dan weer helemaal omhoog. Na wat versnellen en vertragen rond de 30 en 67 klapt hij uiteindelijk wel dicht. Maar niet helemaal lijkt het.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Garage Johan Oldenhage is hier de spacialist o.a…..
Ik heb er bij gestaan bij demontage en dat is geen kattenpis…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bedankt voor je reactie! Ik ben nog niet aan de fase ‘garage’ toe, bovendien woon ik in Noord-Oost Nederland, ver bij Oldenhage vandaan. Ik hoop dat iemand een trucje weet waarmee het te herstellen is.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Lijzenga in Damwoude is ook een deskundig adres voor C6 perikelen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Je kunt hem manueel bewegen door een 4 mm inbus sleutel te steken in het gat dat in het midden van de metalen plaat zit achter de kofferbakbescherming.
Zekering 4 in de koffer verwijderen en hij werkt tijdelijk niet meer ( als je denkt dat hij vastvriest).
Op de site van C6owners.org in de UK staan nogal wat handleidingen waaronder deze:
http://c6owners.org/download.php?view.339
Legt je uit hoe de spoiler te verwijderen.
Dat ding heet in het Engels “Mobile deflector”, of mobile boot deflector etc, als je wilt zoeken.
Je kunt eenvoudig een account aanmaken met een email adres: Zeer nuttige site als je je Engels een beetje beheerst.
Stuur maar een PB als je er niet uitkomt.
Succes!
To err is human, not to err is divine.
Bedankt voor de tip over het manueel bewegen met de inbussleutel. Ga ik zeker proberen!
Nou, dat was nog een spannende. Imbus 4 gebruikt om spoiler op en neer te bewegen. Goed in de platte stand gezet. Daarna rijden, gaat ‘ie helemaal omhoog bij 67 km/h. En niet meer naar beneden. Bij geen enkele snelheid, ook niet door na stilstand de ruitenwisserhandel te gebruiken en dan weer starten en wegrijden. Uiteindelijk handmatig naar beneden gedraaid en maar weer eens rijden. En ja hoor, bij snelheden >67 keurig naar de middenstand en <30 weer naar beneden. Hoe hij zich gedraagt bij >125 km/h weet ik niet, maar dat wachten we maar even af. Overigens staan de uiterste zijkanten van de spoiler nog steeds een tikje omhoog. Hoe dat toch gebeurd kan zijn? Ik heb een paar weken geleden een hoge, dichte aanhanger achter de auto gehad, zou het terugwind zijn die de boel verbogen heeft?
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 13-02-2011
- Ami 6 Break Commerciale (1965)
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive
- Traction Avant 11 BN (1954)
Deze spoilers zijn fascinerende onderdelen. Bij mijn C6 (uit 2006) wilde de spoiler opeens ook niet meer naar beneden na een rit naar Duitsland waar ik sneller dan 125 km/u had gereden. Toen opeens weer wel. Na een tijdje gebeurde het weer en heb ik met WD40 meermaals alles ingespoten. Ik kon er tenslotte makkelijk bij Maar dat hielp niet: de spoiler bleef nu in de hoogste stand staan.
Bij Johan Oldenhage geweest en die stelde via de computer een storing vast. Handmatig heeft hij hem naar beneden gedraaid. En de oplossing zou zijn: t.z.t. vervangen door een andere uit een sloper. Inmiddels ben ik weer naar D geweest en alle problemen zijn verdwenen. Hij werkt weer zoals het hoort, dus twee standen omhoog en daarna weer mooi naar beneden.
Vervangen stel ik dus voorlopig even uit.