Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Laat Lijzenga de voorruit er maar even uit halen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 15-03-2018
- CX 25 GTi Turbo
- C5 2.0i Exclusive
Mijn cx gaat zometeen weggesleept worden, is het ramp om aan het stuur te draaien als deze stilstaat?
EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Nee, het gaat alleen best wel zwaar.
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 15-03-2018
- CX 25 GTi Turbo
- C5 2.0i Exclusive
Bedankt, voor de snelle reactie
EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Hoi Pablo, sorry voor de spuit11 reactie, ik heb kennelijk (te) lang niet op het forum gekeken. Ik had al wel over je zoektocht gelezen maar had nog niet gezien dat je de T2 bij Lijzenga had gekocht, proficiat! Wat een prachtige CX, veel veilige en fijne kilometers gewenst.
Als CX ervaringsdeskundige, een paar tips en opmerkingen:
- Ik proef dat je een perfectionist bent, niks mis mee natuurlijk maar ik ben bang dat de CX je op kleine gebieden teleur zal blijven stellen. Dat zeg ik als enorme fan van de CX: als ze 100% is dan rijdt er niets lekkerder, dat gevoel is gewoon verslavend. Maar zelfs als je - zoals jij - in het hogere segment hebt gewinkeld, en de garage doet wat ervan verwacht mag worden, dan blijft het een ontwerp en constructie met geweldige voordelen, maar ook met onbegrijpelijke missers in design en afwerking. Relativeren helpt (en een back-up manier van transport als ze niet wil starten ook…)
- Gedeelde smart is halve smart, je hebt het forum al gevonden en ik kan ook de CX Club aanraden, die hebben een magazijn met onderdelen, een clubblad met tips, evenementen etc (http://www.cxclub.nl). En ik zie dat je in de buurt woont (foto’s op de dijk bij Termunten), ik woon in Stedum, ik ben zelf niet technisch maar je bent altijd welkom voor een opbeurend gesprek
- Ik heb zelf positieve ervaringen met Lijzenga, heb er zelf vorig jaar nog een C-Zero gekocht. Maar mocht je specifieke CX sleutelkennis in de buurt zoeken dan raad ik Theo Kerger van CXM du Nord aan (http://www.cxmdunord.nl), die zit in Grootegast en Drachten.
Hartelijke groeten en bonne route!
Jaco
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 15-03-2018
- CX 25 GTi Turbo
- C5 2.0i Exclusive
Ik moet maar leren leven met wat CX-inherente onhebbelijkheden vrees ik. Gelukkig ben ik voor mijn werk niet afhankelijk van een auto. Anders is er de Ibiza (afgetrapt hok maar al wel 350k gereden zonder een slag te missen) van mijn vriendin nog. Ik neem je aanbod om een keer te komen buurten graag aan, ik zal je tzt een pb sturen. Lijkt leuk de mijne eens naast jouw slanke smalspoor te parkeren en paar mooie foto’s te schieten. Ik woon in Groningen dus Stedum is geen wereldreis.
Meer mensen hadden mij op CXM du Nord gewezen, ik had niet door dat een garage was, ik dacht uitsluitend een leverancier van de 16” velgen (die ook op mijn verlanglijstje staan). Ben inmiddels lid van de CX club. De cirkel is rond, mijn wijlen vader was destijds een van de eerste leden, de eerste paar gestencilde clubbladen zwerven hier nog ergens rond.
EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Perfectionisme en een (semi)klassieke auto gaan prima samen maar er is een bindmiddel noodzakelijk. Dat bindmiddel is GELD. Geduld kan je ook nog toevoegen aan het recept, maar geduld laat zich ook prima vervangen door nog meer geld.
Jmmj maakt echter wel een goed punt: een cx was nieuw/jong gebruikt al een beetje een lastige auto om helemaal 100% te krijgen en te houden. Kwestie van keuzes die de fabrikant gemaakt heeft. Het concept is goed, maar de afwerking is matig en na 30-40 jaar is het juist die afwerking in combinatie met de constructieve details die er voor kan zorgen dat zo’n auto je wel eens een slechte dag kan bezorgen. Technisch inzicht, een goede pechhulpdienst en een goeie garage zijn dan noodzaak.
Het vinden van een echt goeie garage is/wordt lastig, niet alleen voor de cx, maar in z’n algemeenheid. Kennis van vroeger verdwijnt en arbeid is knetterduur geworden. Een technisch hoogstandje als de Cx goed kunnen fixen vereist werkervaring, kennis en kunde. Mannen die vroeger dagelijks aan dit soort auto’s werkten, zoals ik bv, zijn gestopt of iets anders gaan doen. Jonge gasten hebben minder interesse maar als ze die interesse wel hebben is het weer lastig om de kennis op te doen. Er zijn immers minder leermeesters voorhanden.
Als ex-Citroën monteur, klassiekerliefhebber, ervaringsdeskundige (bijna 30 jaar diverse klassiekers in gebruik) en techneut wil ik je zeggen: geef het perfectionisme niet op maar zet het weloverwogen in op de juiste momenten. En reserveer geld voor je cx. Veel geld. Want dat helpt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1059
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Mijn CX is technisch en qua interieur redelijk ‘perfect’ maar verwacht niet dat je een CX kunt vergelijken met een moderne auto.
Wat mij blijft storen is het motorlawaai (door de ZF-bak met drie versnellingen), het windgeruis en het gerammel bij slecht wegdek.
Je kunt er inderdaad veel geld aan verliezen maar inmiddels heb ik geleerd toch wel het meeste zelf te doen. Bovendien heb ik het idee dat ik zorgvuldiger sleutel dan een garage omdat ik niet onder tijdsdruk sta. Inderdaad ook loopt de kennis van monteurs terug. Tegenwoordige monteurs hangen de auto aan een PC, lezen m uit en vervangen een onderdeel.
Vraag me af of monteurs nog wel ‘nadenken’. Misschien is dat ook niet meer nodig.
Vroeger (jaren 80) had je bij Lubbers Huisman in Nijmegen (Citroen Dealer) een werkplaatschef met een lange staat van dienst die een Citroen door-en-door kende en ook met alternatioeve oplossingen kwam.
(Ik denk dat Yuri ook zo iemand was)
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Je had eerst Lubbers en later Kuijpers. Zj hadden veel ervaring, ik heb er 5 CX-en gekocht tussen 1977 en 1986.
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Andre, heb je er 5 versleten in een kleine 10 jaar?
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Veel gereden en steeds een nieuwe, verschillende op LPG tot de GTI dat feitelijk onmogelijk maakte.
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 15-03-2018
- CX 25 GTi Turbo
- C5 2.0i Exclusive
Vandaag de auto weer in ontvangst kunnen nemen. Er is een stekkerverbinding bovenop de brandstofpomp vervangen, en de afwatering in de paravaan doet weer waar deze voor bedoeld is. Zover ik weet is de voorruit erin gebleven. Komend weekend maar even flink rijden, want daar heb ik vandaag weinig tijd voor gehad. Wel flink de verwarming opgestookt en de een achterraam op een kiertje om het interieur goed droog te krijgen. Ik voel mij in ieder geval weer helemaal senang!
EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Een CX heeft geen echte paravaan,maar een gootje tussen de voorruit en de motorkap.
Die hoort af te wateren via de gootjes van de voorschermen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 15-03-2018
- CX 25 GTi Turbo
- C5 2.0i Exclusive
Klein stresstestje gedaan. Afgelopen twee dagen kleine 600km afgelegd waarbij ik de auto niet heb gespaard. De natte voetenbak wordt steeds droger en er lijkt geen vocht bij te komen. Stuurt, rijdt en remt weer helemaal comme il faut!
Omdat het oliepeilmetertje enigszins gezakt was, vanochtend er een beetje Castrol GTX 15w40 ingegoten. Wat opviel (of ik let er voor het eerst op) is dat de oliedruk eerst vrij snel stijgt om vervolgens na 10 minuutjes naar het midden te zakken en daar ook de hele dag te blijven. Ik weet van de dubbelfunctie van de meter. Beetje wd40, en het contactslot ging ook weer soepel!
Is ie nu probleemloos? Nee natuurlijk niet! Ik heb wat gevonden; De linker achterdeur gaat niet mee met de centrale vergrendeling. Let wel, hij gaat dus wel ván het slot. Dit betekent dat ik dit portier dus altijd handmatig op slot moet doen…
Wat vinden jullie een acceptabel/normaal olieverbruik? Ik ga mijn verbruik monitoren vanaf nu.
EDIT: Heb ben ook even flink in de weer geweest in de wasbox om de waterdichtheid op de proef te stellen.
EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934
Totaal aantal Berichten: 1340
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Heb je het advies van Rene gevolgd en zijn de gootjes vrij ? Logisch dat je auto droogt als het niet regent, namelijk.
Uit vroegere tijden: een liter olie op 1500 km is niet iets om je zorgen over te maken. Tegenwoordig wordt daar wat anders over gedacht en is dit onacceptabel. Met een juiste olie, een goed lopende motor en een niet lekkende semi klassieker zou ik me bij 1 liter op 3000-5000 km weinig zorgen maken.
Gaat de auto ineens van 1 liter op 5000 naar 1 liter op 1000, dan zou ik me wel zorgen maken.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn