Nou voorlopig ben ik klaar met het probleem van het inhouden bij snelheden boven de 100 120. De cx is nog een keer bij de garage geweest en de eigenaar van de garage heeft het verschijnsel wel gemerkt bij een stevige proefrit maar na alle dingen die al gecontroleerd zijn kan hij niets meer bedenken. Ik dacht nog aan het filtertje in de benzinepomp zelf maar volgens hem zou je dat dan op andere momenten ook moeten merken en de benzinedruk was goed. Hij kon hoogstens nog de bobine beschuldigen maar die hadden ze geen liggen om het uit te proberen dus dat ga ik een keer zelf doen als ik die ene specifieke bobine kan vinden in het clubmagazijn. Verder vond hij de wagen heerlijk rijden zonder bijgeluiden of rare dingen en zei hij dat ik er lekker van moest genieten. Afscheid genomen ,want deze garage gaat er na 75 jaar mee ophouden , en blij met mijn auto weer naar huis gereden. Ik had als leenauto een citroen c1 mee en dat is niet leuk om in te rijden en niet leuk om voor je huis te hebben staan, nu kijk ik ‘s morgens weer uit het raam en wordt helemaal blij als ik hem zie staan. Soms is het leven simpel.
Het weekend veel gereden met de cx en ik heb al vaker opgemerkt dat het met zachte schokjes inhouden van de motor gebeurt bij het leger worden van de tank. Als ik hem vol getankt heb is het helemaal weg, bij driekwart volle tank begint het een beetje als je heel hard rijdt (150), als de tank dan halfleeg is wordt het iets erger en begint het bij een lagere snelheid (130), zit er nog maar een kwart in de tank dan begint het al bij 110 km, als je dan de tank weer vol gooit is het verschijnsel weer weg. Ik denk aan een verstopte beluchting waardoor er een beetje vacuum in de tank ontstaat? Weet iemand waar die beluchting zit bij een cx pallas injectie uit 1980?
Oh en een fijne kerst en oud en nieuw!
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik vermoed dat er in de aanzuigbuis in de tank een lek zit. Dan zuigt ie namelijk lucht mee in plaats van alleen benzine.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat lijkt me heel goed mogelijk. Kan ik daar van boven bij, onder de achterbank of in de achterbak,of moet ik onder de auto zijn, of moet de hele tank er uit halen. In mijn vraagbaak van P.H.Olving kan ik het niet vinden.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bij een serie 2 van boven door 1 van de 2 kunststof doppen in de kofferbak.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Te gek ga ik van de week kijken dan is dit probleem misschien eindelijk opgelost.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Omdat je een serie 1 cx hebt kan het zijn dat de tank er even onder vandaan moet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb het gezien, de tank moet er “even” onder vandaan. Even nog niet dus want het regent en is koud. Maar ik ben al blij dat ik waarschijnlijk/misschien de oorzaak heb dankzij de tip van Waterman. Dat vacuum wat ik bedacht had leek me al niet zo mogelijk, zo snel trekt hij de tank nou ook weer niet leeg. Ter voorbereiding van deze klus: kan ik die aanzuigbuis solderen lassen of vervangen door iets of moet dit onderdeel vernieuwd worden , ik zag hem bij tres beaux voor 300 euro staan.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En de tank zuigt veel sneller vacuum als hij bijna vol is dan als hij bijna leeg is.
Precies andersom als jouw verschijnselen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
En als je nu éérst bij het optredende verschijnsel, bij half of bijna lege tank de tankdop eraf neemt, dan is het vermeende vacuum weg, en dan gaan rijden? dan weet je alvast IETS, deze test kost niks en kan je alvast wát vertellen. Kun je gewoon in het veld doen, hoef je niks te sleutelen, en kun je je vermoedens alvast bijstellen. succes.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman schreef:Omdat je een serie 1 cx hebt kan het zijn dat de tank er even onder vandaan moet.
Of je zaagt effe een deksel in je vloer:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb bij mijn nieuwe garage Civer in Voorschoten het probleem aangekaart en beschreven wat er allemaal al gedaan is, en zij vinden de aanzuigbuis in de tank niet zo waarschijnlijk maar dachten aan de debietmeter. Iemand nog ideeën hierover ?
Ik rij wel gewoon in de wagen en het gaat prima het wordt ook niet erger of zo maar je wil zoiets toch een keer opgelost hebben.
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 24-06-2012
- CX 25 GTI
- C5 tourer 1.6 e-HDI
Bij mij heeft Civer ook de debietmeter afgesteld (ruimer meen ik mij te herinneren). Hierdoor werd het inhouden minder en rijd de auto een stuk prettiger. Al was het inhouden bij mij alleen tussen ongeveer 1800 en 2500 toeren.
Ik wil de cx voor de vakantierit naar de garage brengen om toch naar die afstelling van de debietmeter te laten kijken i.v.m. dat inhouden bij hoge snelheden.
En misschien nog wat andere dingen laten doen waaronder de veerbollen en de LHM vloeistof. Ik vind hem wat stoterig aanvoelen op bv klinkerwegen, dus veel kleine hobbeltjes, hoewel je dan misschien eerder aan de banden(-spanning) moet denken.
Hoe vaak moeten de veerbollen eigenlijk op druk gebracht worden, er staat 5/12 op geschilderd dus dat zal de laatste keer zijn dat dit gebeurd is.
En hoe vaak moet je de LHM vloeistof vernieuwen?
Als er 5/12 op die bollen staat dan zijn ze nu 11 jaar oud, dat is wel erg lang.
Vorger werd gezegd dat die bollen minstens 60.000 km zouden meegaan, maar na een 5-6 jaar kun je ze beter eens oppompen.
LHM vloeistof: Later was het “iedere 60.000 km” de vloeistof uit het vat halen en dat vervangen, in de jaren ‘70 was het nog iedere 30.000 km het vat leeghalen en de vloeisof vervangen. Maar na 11 jaar mag dat best wel weer eens.
LHM kun je beoordelen als wijn: Hij mag niet troebel zijn en moet nog “fluorescerend” groen zijn. Je kan hem in een wijnglas doen, maar een glazen potje wekt ook. Troebel of donker => vervangen.
To err is human, not to err is divine.