Hallo allen,
Na het vele las, schoonmaak, en opknapwerk. De ID is buiten gereden, dak open en begonnen met een klein tochtje rond de kerk.
Moet nog wel het een en ander gebeuren, maar zij loopt, remt en stuurt. Dat viel niet tegen, maar bij terugkomst in de garage loopt de olie (echt veel)met een straaltje uit de lekzak.( deze is heel en vertoont geen scheurtjes of iets dergelijks) Dit is natuurlijk niet ok, maar aan een ID sleutelen is nieuw voor mij. Kan iemand mij aangeven waar ik als eerste mee moet beginnen? Hoor het graag!
PS. Wat is er nodig om dit te reviseren?
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
- Controleer de lekzak goed want als het lekt uit de lekzak is die zeker ergens stuk.
- Zit de klemband er nog omheen?
- lekt de lekzak niet op de veerstang (inwendige klemband los?)
- Is de retour leiding/aansluiting bovenop de lekzak nog in orde?
- Lekt de olie niet langs de opsluitmoer, dus buiten de lekzak om aan de dikke zijde.
- Lekt de wartel van de LHM leiding niet?
Zonder dat je precies weet wat er lekt wordt reviseren een moeilijk verhaal.
Het voordeel van hydrauliek is dat je onder druk kunt zien waar het lekt. Hoogste stand, spatbord en wiel eraf. Kijken. Dan moet je de bron kunnen vinden. Nooit onder de auto gaan liggen als die niet mechanisch opgebokt is.
Bekijk van tevoren de relevante films van DS-TT.
Ga je aan de hydrauliek sleutelen, zorg dan dat het systeem geheel drukloos is. Een groene douche is anders het minste dat je overkomt.
Werk veilig en schoon. Dat laatste omdat 1 zandkorreltje inwendig schade kan opleveren.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Bedankt voor je reactie, zit toch met de vraag of er zoveel olie in de lekzak moet zitten. Heb de stang losgemaakt, en er kwam echt een grote hoeveelheid olie uit.(grote plas op garagevloer)
Zag ook dat ik een aanslagrubber mis, hierdoor komt de as volgens mij verder naar buiten, kan dit ook lekkage veroorzaken?
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Geen aanslagrubber is dikwijls de oorzaak van gescheurde lekzakken. omdat de auto veel te ver doorzakt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Een lekzak lekt niet naar buiten. Een lekzak vangt de interne lekkage op en leidt die via een retourleiding terug naar het vat. Dit is een onderdeel van het systeem en behoeft geen reparatie.
In jouw eerste bericht spreek je over een lekkage naar buiten het systeem, daar zijn mijn tips op gebaseerd. Want lekkage naar buiten is een storing.
De ontbrekende aanslagrubber is idd vaak een oorzaak van slijtage hoewel er ook veel matige lekzakken te koop zijn die vanzelf slijten. Geef bij vervanging liever wat meer uit voor kwaliteit, uiteindelijk is dat voordeliger.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Ps nodig om te reviseren.
Nieuwe/gereviseerde veercylinder (of keeringensetje als je de gok wil nemen), nieuwe lekzak, ligarex, nieuwe o-ring voor onder de veerbol, nieuwe leidingrubber. LHM olie om bij te vullen. Studie over het werken aan de hydrauliek van de ID-DS. Best practises van DS-TT. De moed om na een mislukking weer energie te kunnen verzamelen voor een nieuwe poging.
Valt dus best wel mee.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
En neem meteen de andere lekzak achter ook mee; Die heeft hetzelfde leven gehad en is daarom binnenkort ook aan de beurt. Lekzak achter is goed te doen
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Hoever schuiven jullie een retourleiding in de aansluiting van een lekzak. Ik kan dat nergens vinden in mijn literatuur en op internet.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Tot het verdikkinkje op de leiding in het uitsparingkje van het piemeltje van de lekszak “klikt” Je kunt dat testen door aan de leiding te trekken. Hij moet dan niet zomaar loskomen
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Bedankt voor je antwoord.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik heb zondag nog dat verdikkingkje van mijn retourleiding getrokken… Secondelijm heeft dat probleem opgelost