Hallo, wellicht een oude thread die ik nieuw leven in blaas. Maar ik heb hier een C3 met een enorm olieverbruik. 3kjl38 het is een 3 cilinder, ik dacht dat ze zuinig waren, maar ze zuipen je arm met olie.
Is hier ook de oplossing van toepassing met de oilsaver plug? Ik heb het idee dat alle olie opgezogen wordt en verbrand.
Je hebt een van de weinige modellen die de EB0 motor hebben gebruikt: Dat is een klein 999 cc 3 pittertje met 68 PK uit de EB reeks, die is van 2013 tot 2016 in de C3 en 208 gebruikt.
Wordt vaak verward met de motor uit de C1: Dat is een 1KR-FE Toyota motor…
Ik weet niet hoeveel kilometer je al gedaan hebt met de C3 en wat je hoog olieverbruik vindt.
Als je over de 200.000 km zit dan is een hoger olieverbruik te verwachten, deze blokken gaan geen half miljoen km mee.
1 liter op 2000 km is heel normaal voor deze blokken ( helaas).
Ik dacht niet dat de oilsaver iets doet voor deze motor.
To err is human, not to err is divine.
Zeg GW, zijn deze plugjes er nog? Ik heb een collega met een 307SW met een VTI blok die een aardige slok olie lust
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
@ Fastfred, al een paar pagina’s teruggelezen in dit topic?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Zeker, maar heb je een hint waar ik naar zoeken moet?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2065480/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004
- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Ik heb recentelijk een C4 Grand Picasso uit 2007 gekocht met (bewust) de 1.8 16v motor. Bij aankoop leek er olieverbruik te zijn, aangezien het oliepeil op minimum stond en hij 4.000 km daarvoor nog een beurt heeft gehad. Maar op een bijgesloten factuur zag ik de dealer 0W30 Ineo olie gebruikt heeft, wat niet het juiste voorgeschreven type is voor dit blok. Daarom na aankoop direct de olie vervangen door Total Energy 5W40 en tot nu toe lijkt het olieverbruik minimaal, al heb ik nog maar 700 km gereden.
De motor is type 6FY en op internet lees ik dat dit de EW7A betreft. In hoeverre is dat (heel) anders dan de motoren die in de C5 zijn gebruikt (EW7J4)? Staat de EW7A ook bekend met een hoger olieverbruik en is hiervoor ook een Oilsaver geschikt? Ik kon hier online en in dit topic niets over vinden. Alvast bedankt!