Flink hydrauliekolie verlies links achter.
RobbyD
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 09-09-2022

Gepost: 06 februari 2023 03:46 PM

Hallo allen,

Na het vele las, schoonmaak, en opknapwerk. De ID is buiten gereden, dak open en begonnen met een klein tochtje rond de kerk.
Moet nog wel het een en ander gebeuren, maar zij loopt, remt en stuurt. Dat viel niet tegen, maar bij terugkomst in de garage loopt de olie (echt veel)met een straaltje uit de lekzak.( deze is heel en vertoont geen scheurtjes of iets dergelijks) Dit is natuurlijk niet ok, maar aan een ID sleutelen is nieuw voor mij. Kan iemand mij aangeven waar ik als eerste mee moet beginnen? Hoor het graag!
PS. Wat is er nodig om dit te reviseren?

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 06 februari 2023 06:13 PM
  [ # 1 ]

- Controleer de lekzak goed want als het lekt uit de lekzak is die zeker ergens stuk.
- Zit de klemband er nog omheen?
- lekt de lekzak niet op de veerstang (inwendige klemband los?)
- Is de retour leiding/aansluiting bovenop de lekzak nog in orde?
- Lekt de olie niet langs de opsluitmoer, dus buiten de lekzak om aan de dikke zijde.
- Lekt de wartel van de LHM leiding niet?

Zonder dat je precies weet wat er lekt wordt reviseren een moeilijk verhaal.
Het voordeel van hydrauliek is dat je onder druk kunt zien waar het lekt. Hoogste stand, spatbord en wiel eraf. Kijken. Dan moet je de bron kunnen vinden. Nooit onder de auto gaan liggen als die niet mechanisch opgebokt is.
Bekijk van tevoren de relevante films van DS-TT.
Ga je aan de hydrauliek sleutelen, zorg dan dat het systeem geheel drukloos is. Een groene douche is anders het minste dat je overkomt.
Werk veilig en schoon. Dat laatste omdat 1 zandkorreltje inwendig schade kan opleveren.

 

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
RobbyD
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 09-09-2022

Gepost: 06 februari 2023 06:37 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je reactie, zit toch met de vraag of er zoveel olie in de lekzak moet zitten. Heb de stang losgemaakt, en er kwam echt een grote hoeveelheid olie uit.(grote plas op garagevloer)
Zag ook dat ik een aanslagrubber mis, hierdoor komt de as volgens mij verder naar buiten, kan dit ook lekkage veroorzaken?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 06 februari 2023 07:34 PM
  [ # 3 ]

Geen aanslagrubber is dikwijls de oorzaak van gescheurde lekzakken. omdat de auto veel te ver doorzakt.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 06 februari 2023 07:46 PM
  [ # 4 ]

Een lekzak lekt niet naar buiten. Een lekzak vangt de interne lekkage op en leidt die via een retourleiding terug naar het vat. Dit is een onderdeel van het systeem en behoeft geen reparatie.
In jouw eerste bericht spreek je over een lekkage naar buiten het systeem, daar zijn mijn tips op gebaseerd. Want lekkage naar buiten is een storing.

De ontbrekende aanslagrubber is idd vaak een oorzaak van slijtage hoewel er ook veel matige lekzakken te koop zijn die vanzelf slijten. Geef bij vervanging liever wat meer uit voor kwaliteit, uiteindelijk is dat voordeliger.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 06 februari 2023 08:16 PM
  [ # 5 ]

Ps nodig om te reviseren.
Nieuwe/gereviseerde veercylinder (of keeringensetje als je de gok wil nemen), nieuwe lekzak, ligarex, nieuwe o-ring voor onder de veerbol, nieuwe leidingrubber. LHM olie om bij te vullen. Studie over het werken aan de hydrauliek van de ID-DS. Best practises van DS-TT. De moed om na een mislukking weer energie te kunnen verzamelen voor een nieuwe poging.
Valt dus best wel mee.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 10 februari 2023 06:40 AM
  [ # 6 ]

En neem meteen de andere lekzak achter ook mee; Die heeft hetzelfde leven gehad en is daarom binnenkort ook aan de beurt. Lekzak achter is goed te doen

 

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 14 februari 2023 01:35 PM
  [ # 7 ]

Hoever schuiven jullie een retourleiding in de aansluiting van een lekzak. Ik kan dat nergens vinden in mijn literatuur en op internet.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 14 februari 2023 02:14 PM
  [ # 8 ]

Tot het verdikkinkje op de leiding in het uitsparingkje van het piemeltje van de lekszak “klikt” Je kunt dat testen door aan de leiding te trekken. Hij moet dan niet zomaar loskomen

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 15 februari 2023 04:39 PM
  [ # 9 ]

Bedankt voor je antwoord.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 16 februari 2023 05:48 AM
  [ # 10 ]

Ik heb zondag nog dat verdikkingkje van mijn retourleiding getrokken… Secondelijm heeft dat probleem opgelost

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook