Hallo allemaal,
ik ben Menno, sinds kort lid van het citroen forum en trotse eigenaar van een Bx gti uit ‘92.
Ik heb de auto gekocht om ervaring op te doen met sleutelen maar ook om natuurlijk lekker te rijden
De Bx die ik gekocht heb is al eens eerder voorbij gekomen op het forum (https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/237240) en toen ik hem kocht wist ik dat de motor zo nu en dan een storing gaf.
Na een motorolie lekkage opgelost te hebben en mijn rijbewijs eindelijk gehaald te hebben wou ik dan toch wel eens op pad.
Helaas had de motor er weinig zin in, de storing zat er vanaf die dag altijd in. Hij leek op 2/3 cilinders te lopen, en viel uit als je hem onder de 2000 toeren liet komen. Na het vervangen van de dynamo(nogal versleten), de accu(stond bol), de verdelerkap, bobine, bougies en bougiekabels, opnieuw de verdelerkap(nieuwe paste niet oude er weer op gezet) was de storing weg! Althans, nadat ik nog één keer had stilgestaan op een rotonde…
Hier een foto van de boosdoener, een gescheurde slang.
De motor liep nog wel wat slecht, dus ik ging ervan uit dat de ontsteking niet goed is afgesteld. Echter kon ik nergens de markeringen vinden om hem af te stellen en bij het voorzichtig verdraaien van de ontsteking leek de motor niet te reageren. In een facebook groep zegt iemand dat de ECU dit aanstuurt en dat het dus automatisch wordt afgesteld, maar de motor loopt nog wat schokkerig onderin (1600-1800 toeren wat trillingen, stationair wat schommelingen), dus ik vraag me af of dit klopt.
1.5 week terug heeft de auto me dus een keer laten staan, en sindsdien geen problemen meer gehad met de motorstoring. Heb ondertussen een aantal ritjes naar school (Kampen-Arnhem) erop zitten en geen storing meer gezien, ook niet als het koud is of na enkele dagen stil staan. Misschien dat er oude brandstof in de auto zat? En wat rijdt het heerlijk trouwens!
Oh ja mijn octopus lekt ook. De lekkage zat bij de aansluiting op het vat en door een nieuw stuk slang te pakken en de oude slang een stuk in te korten in de hoop dat deze daar wat zachter zou zijn en minder snel zou scheuren hoopte ik een tijdelijke oplossing te maken. Hij is weer gaan lekken, dus wil de hele slang vervangen maar kan er lastig bij. Iemand tips hoe dit aan te vliegen? Van waar ik de bundelslangen het beste kan aanpakken. Er is trouwens prima mee te rijden, hij lekt alleen als je ‘m geparkeerd hebt. Ook wel gênant, maar in ieder geval wat kilometers kunnen maken.
Hier de gescheurde slang.
Korte samenvatting:
- Motor liep slecht, onderdelen vervangen. Loopt nu beter maar onderin wat onrustig, storing is wel weg. Moet ik de ontsteking handmatig nog afstellen?
- Octopus lekt maar kan er lastig bij, hoe dit het beste aan te pakken?
Er is nog wel wat meer mis met de auto hoor, maar alles tegelijk is ook zo veel;)
Zodra ik bij het volgende punt aangekomen ben, wil ik dat in deze thread posten voor de geïnteresseerden.
Een lang bericht, als iets onduidelijk is hoor ik het graag:)
Ook tips zijn van harte welkom!
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Leuk dat je van de BX wil genieten en ook van de techniek. Een GTI is een fraaie wagen. Ik trap even af en er zullen nog meer tips volgen. O.a. Voor het vervangen van de octopus. Volgens mij moet je het LHM tankje loshalen maar met de BX GTI heb ik daar geen ervaring mee. Dus hieronder de aftrap:
- De octopus is alweer vele jaren oud en dan gaat het lekken (dat is bij mensen ook ). Het beste is vervangen maar er is moeilijk (schier onmogelijk) aan een octopus te komen. Als je overbruggingen maakt moet je er rekening mee houden dat deze tegen LHM olie bestand moeten zijn. Als een slang eenmaal poreus is, verhard of gescheurd is deze in theorie (en praktijk) niet meer te gebruiken. Iedere reparatie is dan eigenlijk een tijdelijk lapmiddel (een thuiskomertje). Als het niet anders kan: rubber “LHM bestendige” slang en metalen/pvc verbindingsstukjes.
- Als je toch bezig bent: hoe oud is de LHM? Beter meteen verversen?
- Indien de auto stationair onrustig loopt en op toeren lekker loopt zou ik in eerste instantie nu in de richting van valse lucht denken. Inlaatpakking? Ergens een vacuüm slang lek of los? In tweede instantie controleren: groene koperen stekers, slechte verbindingen (oxidatie)? De oorzaken afpellen dus, rekening houdend met de leeftijd van de auto en dat je hem nog maar net hebt. Zo leer je hem meteen ook goed kennen zonder dat het je onnodig/teveel geld kost.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Het is al heel wat jaren geleden dat ik nog een octopus van een BX heb vervangen, toen kon je ze nog origineel kopen bij de dealer. Enkele jaren is het wel lastig geweest, maar de snoekfabriek heeft inmiddels een aardig compleet assortiment en ik heb over de kwaliteit tot nu toe nog niets slechts gelezen of gehoord:
https://www.desnoekfabriek.com/c-3681825/retourleidingen-o-a-octopussen/
En, tof dat je gewoon met een BX aan de slag gaat, vaak denken mensen te moeilijk en zien ze alleen maar beren op de weg. Zo’n GTI is een hartstikke lekkere auto waar je veel plezier van kunt hebben. Je bent al een heel eind opgeschoten!
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Dag naamgenoot, leuke voiture !
Veel sleutel plezier
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Bedankt voor jullie berichten:)
-De LHM die erin zit is ondertussen al ververst, de slang was volledig losgekomen door de scheur dus toen ik hem liet zakken spoot ie er echt vrij veel uit. Hier een fototje van het groene plasje dat in mijn auto vormde.
Ik heb lhm bestendige slang gekocht, volgens google kan het tegen lhm, het is brandstofslang met dezelfde diameter.
-De vacuumslangen kan ik ook nog wel nalopen, ik had al een poosje naar een van de ontstekingvervroeger gezocht maar die zit er niet. blijkbaar werkt het anders. In de thread van de vorige eigenaar(zie link naar thread in eerste bericht) was de laatste post over een kvs lekkage bij de inlaat geloof ik. Ik heb het kvs systeem op druk gezet met een pompje en hij bleef op druk, dus ik denk dat die pakking vervangen is.
-Losse stekkertjes zitten er erg veel(een paar te zien op de foto), de motor is geswapt en dit is wat beun gedaan.
de octopus vervangen zal op ten duur wel moeten, stukken vervangen is uitstel van executie. Ik kan er alleen lastig bij en zie niet goed welke slang waar heen loopt. Ik zal binnenkort nog eens goed kijken, misschien vind ik een goede manier.
Ik moet zeggen het is wel wat spannend af en toe hoor, heb niet heel veel ervaring en zon bx wil nog wel eens wat liefde vragen. Gelukkig heb ik wat hulp van vrienden die ook citroen rijden en natuurlijk het forum:)
Ik hou jullie op de hoogte!
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Hoi Menno, welkom hier en veel plezier van je GTi!
Gezien het bouwjaar is jouw GTi uitgerust met een DKZ en een Bosch Motronic ecu. Deze regelt adhv een aantal sensoren de benzineinspuiting. Als een van de parameters afwijkt zul je dit gaan merken in onder andere het stationair lopen. Als de motor stationair niet heel lekker loopt kan dat inderdaad een vacuümlek(je) zijn. Maar ook hele basale zaken zijn erg belangrijk voor de gehele loop. Controleer/stel af/vervang daarom de volgende onderdelen:
* De bougies (elektrodeafstand, slijtage)
* Vacuümlekkage (met remmenreiniger langs alle delen van het inlaatspruitstuk)
* Luchtfilter (vaak vergeten)
* De auxilliary air valve (luchtschuif tbv stationaire loop)
* koelvloeistof temperatuur sensor
* De gaskleppositiesensor
* Luchtmassameter
* Brandstoffilter
* krukaspositiesensor
Als dat allemaal in orde is zou het apparaat in principe goed moeten lopen.
Een goed onderhouden BX is helemaal niet zo’n reparatievrager, maar goed onderhouden is wél erg belangrijk.
Die van jou heeft denk ik ook een tijdje stil gestaan, dus je zult er nog wat moeite voor moeten doen. Maar als het een keer goed loopt is het ook echt een wereld auto.
Ah dat verklaart waarom ik die vacuumvervroeger dus niet kon vinden:)
-Bougies/bougiekabels zijn vervangen, sindsdien loopt ie ook zonder de storing, maar dus nog wel wat onrustig.
-Vacuumlekkage ga ik controleren! Die slangen worden natuurlijk ook oud, misschien dat eentje een scheurtje heeft.
-Lucht- en brandstoffilter heb ik klaarliggen, die ga ik nog vervangen. Waar kan ik het brandstoffilter eigenlijk vinden in de auto, en hoe kom ik daarbij? Kon het niet echt vinden in m’n vraagbaak.
-KVS temperatuur lijkt goed gemeten te worden; op mijn dashboard geeft ie logische waardes aan. Na een tijdje rijden stopt de temperatuur bij ongeveer 80-85 graden met stijgen; lijkt mij een prima waarde.
-De auxilliary air valve, die term ken ik eerlijk gezegd niet. Ik zal eens kijken waar die zit in de auto;)
-De gaskleppositiesensor heb ik ook al aan zitten denken. Zal hem eens loshalen en schoonmaken, kwaad kan het zeker niet.
-Krukaspositiesensor hetzelfde, zal hem eens opzoeken en schoonmaken, wie weet veranderd er iets.
-Luchtmassa meter is geloof ik recent vervangen door vorige eigenaar.
De auto heeft inderdaad een poos stil gestaan denk ik, na een paar keer rijden begonnen dingen opeens weer te werken (of gingen stuk ) De centrale vergrendeling bijvoorbeeld die opeens op alle deuren werkte. Misschien dat oude brandstof ook een rol heeft gespeeld mbt het slechte lopen?
Ik ga deze punten in ieder geval nalopen binnenkort en dan laat ik weten of er iets veranderd is. Als iemand ergens specifiek fotos van wil, laat het weten!
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Succes, en uiteraard willen we foto’s!
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Volgens mij zit er een brandstof filter onder bij de benzinetank in de leiding (net als bij de GSA). Oude benzine kan inderdaad ook een oorzaak zijn, die vrij gemakkelijk te verhelpen is
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je zegt dat de kvs temperatuursensor werkt aan de hand van de waarden van het metertje.
Weet je zeker dat het motormanagement het signaal van dezelfde sensor gebruikt?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
jantje1948 schreef:Je zegt dat de kvs temperatuursensor werkt aan de hand van de waarden van het metertje.
Weet je zeker dat het motormanagement het signaal van dezelfde sensor gebruikt?
Niet 100% zeker. Daar zou ik de schema’s voor moeten nalopen. Ik zal er naar kijken!
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Volgens mij niet, bij een AX zijn het 2 verschillende opnemers.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij de meeste auto’s. Vandaar mijn vraag.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij de meeste auto’s. Vandaar mijn vraag.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Jantje, post je voor iedere verschillende opnemer een post of ging er iets mis?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn