Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Afgelopen weekend eindelijk weer tijd gehad om lekker aan de DS te klussen en op zoek te gaan naar de oorzaak van de soms niet omhoogkomende voorkant. Ik heb t gevonden!
Eerst op de oprij units gezet, linkervoorscherm eraf, beschermplaat eraf en de boel op en neer bewogen, Natuurlijk werkte het perfect. Toen maar eens wagenhoogte afstelling gedaan volgens DS-TT (op de oprij verhogers van ongeveer 25 cm hoog; op de rug eronder; Dat gaat prima). En toen ging zij ineens niet meer omhoog. Eindelijk de storing te pakken met alles open en bloot. Alles rond de hoogteregelaar zag er goed uit, hoogtebediening stangetjes ook; Alles losgehaald en afzonderlijk bewogen. Allemaal prima!
Toen trok ik de lekleiding van de rechter lekzak voor los en; Tjonge! Wat spoot dat eruit! Een wonder dat die lekleiding dat aankon! Veercylinder eruit gehaald (2 weken geleden was ik in Nederland en op de motorbeurs van de autotron eindelijk eens echte leiding sleuteltjes gekocht!) En jahoor; Die o-ring achter de teflon ring was stuk en die grote rubberen ring om die metalen ring zat ok dubbel. Dat was de oorzaak van het soms wel sealen en soms vrijwel niet sealen! Gelukkig heb ik nog NOS teflon en oring in mijn archief, maar die grote ring om de stalen ring; dat was een O-ring, maar moet volgens mij een vierkante ring zijn toch?
In het werkplaatshandboek zie ik dat het aanhaalmoment van die opsluitring erg belangrijk is, maar met een flinke variatie (9 - 12 kgM uit mijn hoofd)
Nu moet ik natuurlijk ook nog even de rechterkant checken, maar ik ben blij dat ik het euvel heb gevonden.
De vierkante ring is een vilten ring alleen om vuil tegen te houden. Er is vast wel een mannetje bij jou in de buurt die zo’n ring uit een oude hoed kan knippen/ snijden
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dankje Egbert, maar ik bedoel die rubberen ring om die metalen schijf (tussen schijf en schroefdraad). Inmiddels voor 1 euro 4 stuks bij de lokale o-ringen boer kunnen krijgen (54-48-3) en het spul zit er weer in. Eergister middag hoogte regeling afgesteld. Eerst hoogte op de grond bepaald (10 mm te laag), daarna op de oprijbokken gereden, en toen de hoogte weer gemeten (natuurlijk veel te hoog, want de auto staat nu een kwart meter hoger), ten opzichte van die hoogte auto 9 mm hoger gesteld (pythagoras; auto staat nu scheef)
Kwam er tijdens het afstellen van de hoogte achter dat mijn zelfgemaakte treiterslang op het punt stond om van de retourleiding af te schieten. Daar heb ik een extra slangenklemmetje opgezet.
Volgende klus is de DS-TT methode toepassen op het oliefilterdeksel, want die lekt, en bij de lokale uitlatenboer een lambda sonde moer op de uitlaatbocht laten lassen, zodat ik de zuipschuit (1 op 6, terwijl mijn vorige dssen (2 x 2.0 en 1 x 2.1) 1 op 8 - 1-10 reden) beter kan afstellen.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Rechterkant ook maar opengehaald; die lekzak was lek, zuiger nog dicht, maar toch maar nieuwe seals in gedaan. Gelukkig heb ik nog een paar groene lekzakken op voorraad. Heb meteen maar de DS-TT “versnellingsbakolie in de voorveer armen” gedaan en voorbollen getest. Die waren nog maar 40 bar (moet 59 bar zijn) Ik zag dat ik ze augustus 2019 op druk had gebracht, dus dat is ca 6 bar per jaar verlies. Bijvullen van bollen met mijn vulapparaat blijft zenuwtergend, nadat ik al een paar keer een halve hartaanval heb gekregen toen de 0-ring eruit was geklapt (een enorme knal; mijn vulapparaat staat in een betegeld kamertje van 3 bij 3. Maar tegenwoordig gaat het altijd goed (contactvlak o-ring bovenkant bol licht opschuren en klemplaat echt hard aandraaien)
Omdat ik een tijd onder de auto heb gelegen om hoogte af te stellen heb ik gezien dat het blok een beetje lekt langs carterpan en nokkenasketting deksel. Ik heb geen plek om blok eruit te hijsen. Iemand ervaring met resealen van deksel en carterpan van een 2.3 liter zonder blok eruit te halen? Ook lijkt het of hij lekt tussen het schotje bij drukregelaar en blok. Heb de boel goed schiongemaakt en ga kijken of het nu echt daar vandaan komt. Misschien toch lhm?
Voor het werken aan de distributieketting werd er wel eens een luikje gehakt in het interieur…
Dat is wel rigoreus, maar je kan er dan wel in de toekomst ook makkelijk bij.
Waarom dat luikje er niet fabrieksmatig in is gezet heb ik mij wel eens afgevraagd.
De oudere modellen hadden daar de verwarmingskraan zitten, maar die had gemakkelijk verplaatst kunnen worden.
Ik denk dat ze er vanuit gingen dat een ketting een autoleven lang mee zou gaan…
De 23 staat trouwens berucht om z’n brandstofverbruik
Mijn favoriet is eigenlijk de DY3. Mist iets koppel tov de DX maar is echt zuiniger.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Mijn ervaring is dat een 23 (in mijn geval een Break) in Nederland 1:9-1:10 loopt, ook als je 130 op de snelweg rijdt (dat mocht ooit). In een poging zo snel mogelijk vanuit Zuid-Frankrijk weer in Nederland te geraken bleek een verbruik dat richting 1:6 ging ook haalbaar. Toen probeerden we de snelheidsmeter op 140-150 te houden, ook helling op. Leuk om een keer te doen, wel een extra tankstop onderweg.
Dat is heel bijzonder…
Fabrieksopgave was volgens mij al iets van 11.5L/100km ...
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Vooral lange afstanden, weinig stadsverkeer, vijfbak. Dan is 1:10 best haalbaar.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Eindelijk tijd om de nieuwe vlampijp - flexstuk-demper onder de DS te bouwen met de lambda sonde.
Zo onder de auto liggend valt het me op dat de motor aan de achterkant nat is. Er hangt een druppel aan de deksel over de nokkenasketting. Nu en dan valt die druppel eraf.
Er zat een bout vingervast, die heb ik aangedraaid, maar lekkage blijft. Eigenlijk moet de deksel er even af, schoongemaakt, nieuwe pakking, en netjes vast allemaal. Kan dat bij een DS23 zonder de motor eruit te halen? Kun je het blok ver genoeg naar voren schuiven om zonder overmatig vloeken dat dekseltje eraf te krijgen?
Ervaring iemand?
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
In mijn herinnering kan het NIET. Er werd wel eens een gat gezaagd in de tunnel wat later weer dichtgelast werd en dan de stof er weer overheen..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Stef Sep schreef:Kan dat bij een DS23 zonder de motor eruit te halen? Kun je het blok ver genoeg naar voren schuiven om zonder overmatig vloeken dat dekseltje eraf te krijgen?
Ervaring iemand?
nee, dat gaat niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ahhh kak…
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het probleem met de motor een stukje naar voren schuiven is dat de motor klem gaat lopen op je stuurhuis, dat je alle leidingen en de uitlaat moet gaan loshalen, de handremkabel enz enz. Dan heb je de hele tor dus al zo ver los dat ie er helemaal uit kan. Ruimte aan de achterkant heb je sowieso niet, dus tja, of uitbouwen of een gat hakken. Het is een keuze…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
uitbouwen is 2 mandagen. inbouwen ook.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Als het af en toe een druppel is kun je natuurlijk ook wachten totdat je toch aan zeer groot onderhoud toe bent.
Het kan best zijn dat het deksel niet lekt als de motor warm is. Dat zou je kunnen testen. Schoonmaken als de motor warm is, flinke rit rijden en kijken of het nog schoon is. Een karton eronder bij (langere) stilstand is dan een mogelijk werkbaar scenario. Je kunt dan ook in de gaten houden of het erger wordt. Als de olie eruit druppelt is dat natuurlijk geen werkbaar scenario.
Scenario 2 is het toevoegen van een anti lek vloeistof (oil leak) voor bij de olie. Dat zwelt rubber pakkingen op. Of de bijwerkingen in een DS23 motor erger zijn dan een genezing weet ik niet maar daar zijn wellicht forumlid ervaringen mee.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn