Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Kan het zijn dat er te weinig olie in de bak zit?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Er zit genoeg olie in de bak, maar ik denk dat het geluid komt van het pignon en kroonwiel en mogelijk is daar een lager overleden.
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 14-02-2010
- ID/DS ID20 Break
- ID/DS DS23M PICKUP
- ID/DS DS-Electric
In de versnellingsbak zitten veertjes van ongeveer een centimeter lang met een kogeltje om de versnelling vast te houden. Deze veertjes willen weleens breken. Ze zijn los te bestellen.
Goede tip, dankjewel.
Hij was APK afgekeurd omdat de handrem niet goed werkte en dat heb ik voor elkaar gemaakt. Tussen de remschoenen zit een plat stukje staal met inkepingen en die heeft aan een kant een soort trapje, dus die kun je omdraaien en dan gaan de remschoenen weer verder uit elkaar.
En de achterste demper had een paar gaatjes. Daar is moeilijk aan te komen, tenzij je de hoofdprijs wilt betalen, maar daar heb ik een hekel aan. Online is hij te koop voor rond 55 euro, maar niet in voorraad en bij een andere leverancier mocht hij 228 euro kosten. Een potje van 42 cm lang met een paar stukkies pijp er aan.
Dus deze oude opa heeft een uitlaatdemper van een Opel aangeschaft en de beide pijpjes van de oude aan de nieuwe gelast en die hangt er nu onder en is mooi stil.
Kijken of hij van de week kan worden afgemeld en dan gaat hij naar tussen de woning en de garage en gaan motor en bak er uit. Opa is nu 80 jaar, maar heeft daar nog geen enkele moeite mee en heeft er zelfs zin in, lekker beunen aan die oude meuk.
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 24-10-2011
- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Goed werk weer Han! Ga je aan de bak werken?
Ik heb net een gereviseerde in de Estafette gehangen.
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Mooi creatief werk weer Han!
Dirk D schreef:Goed werk weer Han! Ga je aan de bak werken?
Ik heb net een gereviseerde in de Estafette gehangen.
Heb je die laten reviseren of heb je een ruilbak? Ik ben daar zeer benieuwd naar.
Mijn bak springt zoals ik eerder zie uit zijn derde als ik het gas loslaat en dat is een simpele reparatie, waarschijnlijk gebroken veertjes.
Maar hij maakt me ook teveel geluid in drie en vier en dat kan de pignon en kroonwiel zijn en ik heb gelezen dat daar exemplaren van zijn met een hogere overbrenging, zodat hij minder toeren maakt bij een bepaalde snelheid.
En de mijne is van het laatste bouwjaar, dus die heeft bij de uitgaande assen verstelbare lagerhouders en daar omheen zit een grote O ring, welke na 43 jaar natuurlijk niet meer lekker zacht zal zijn en dus gaat lekken.
Als ik een gereviseerde ruilbak kan begaan voor een redelijke prijs, is dat natuurlijk een optie.
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 24-10-2011
- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
De bak die er bij mij in zat schoot ook uit z’n 3 en lekte fors. De reservebak gierde in 1 en 2. Dat was ik zat dus heb ik een bak gereviseerd door Bert van der Marel uit Arum besteld. Kost wel wat……. Hij gaat er weer 4 reviseren. Hij heeft er kijk op. http://www.technischbedrijfajvdmarel.nl/html/versnellingsbak.html
Dit Franse bedrijf verkoopt de spullen waar jij het over hebt. https://vehicules-anciens.fr/en/shop/crown-wheel-pinion-estafette
pm gestuurd
Hoop geld voor zo’n ruilbak, zal best prima zijn, maar ik schrik een beetje van de prijs.
En een pignon met kroonwiel voor 1500 euro, koop ik een hele Estafette voor.
Maar zeer bedankt voor de links.
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 24-10-2011
- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Is het nog gelukt met de apk Han?
Ja hoor, hij is goedgekeurd, met een Opel uitlaat.
Ik heb woensdag 29 een interview met de Jaguar club, kom ik in dat mooie blad te staan en als dat achter de rug is gaat hij naar mijn werkplek en gaan motor en bak er uit.
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 24-10-2011
- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Mooi, weer apk. Veel plezier met het interview en succes met de klus!
Ik heb de motor en de bak er uit gebeund en de bak gedemonteerd. Ik heb ook kontakt met Bert van der Marel en die is zeer hulpvaardig.
Hij reviseert differentielen door bij de uitgaande assen een bronzen bus er in te maken met een oliegroef.
De linker uitgaande as is een stuk langer dan de rechter, wat een heel korte is en die uitgaande kanten hebben geen oliegroef, dus dat slijt en als daar genoeg ruimte op is gekomen sluit de oliekeerring niet meer voldoende en heb je lekkage.
De tanden van mijn pignon cq hoofdas van de bak heeft vrij scherpe tanden en dat is de oorzaak van overmatig geluid.
Bert mailde me ook dat daar moeilijk aan is te komen en dat er twee uitvoeringen zijn welke niet uitwisselbaar zijn. Dus heb je niet de juiste as, dan heb je er niets aan.
Maar volgens mij zijn er heel veel onderdelen in Frankrijk, want die Fransen bewaren alles, dus ik zal eens kijken of ik zo’n as met kroonwiel kan begaan.
En als ik dan een gereviseerd differentieel haal bij Bert voor rond 300 euro en ik beun een paar nieuwe veertjes in de schakelas, dan gaat ie weer als een nieuwe.
We gaan het beleven.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Voor onderdelen in Fr kun je veel vinden op http://www.leboncoin.fr
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.