Voor mijn BX 1.4 RE wil ik graag voorkomen dat de koppakking nog een keer springt, zeker in de bergen. Nu heb ik alleen een lampje, en tegen de tijd dat dat gaat branden is het leed al geschied.
Dus ik wil óf een temperatuurmeter voor de radiator inbouwen, óf eentje voor de olietemperatuur.
Wat is het makkelijkste?
Als je de temperatuur van het koelwater wil meten dan kun je dat het beste doen in de cilinderkop. Daar wordt de koelvloeistof het heetst.
Bij de radiator ben je ook te laat, want als het daar heet wordt is je blok al graden meer.
Kijk eens wat de voeler van het “lampje” zit, misschien kun je die vervangen door een voeler van de meter.
Olietemperatuur is een extra, maar dan moet je twee meters gebruiken. Alleen de olietemperatuur zegt niet of je koelvloeistof te heet wordt. In de bergen kun jewel aan de olietemperatuur zien of je het rustiger aan moet doen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Bij een TU (je zet er geen bouwjaar bij) zit er al een sensor voor de koelwatertemperatuur in de kop. Daarvandaan een draadje leggen en een (originele) kvs temp meter inbouwen is niet ingewikkeld. Zijn diverse how to’s over te vinden.
Sorry ‘t is een XY blok uit 87.
De sensor voor het lampje zit in de radiator ja. Maar volgens mij is dat een aan/uit sensor, die geen meetwaarden geven kan.
Als er ergens een goede uitleg staat, dan graag een linkje. Ik kon er geen vinden.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De sensor voor het lampje zit in de kop. In de radiateur zit het thermocontact welke de ventilator in- en uitschakelt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
De sensor voor de koelwatertemperatuurmeter is de Facet 7.3007. Te koop bij de automaterialenhandel. Dan nog een plek vinden om het ding ergens in de buurt van het thermostaathuis in te bouwen (misschien met een adapter in de koelwaterslang? Of anders uitruilen met de sensor voor het lampje) en zorgen dat je een temperatuurmeter in je dashboard krijgt.
Zie onder andere hier (maar daar worden dus geen modellen met XY motoren besproken, je zult een workaround moeten bedenken).
Dus deze sensor: https://www.autodoc.nl/facet/2180290
Die doe ik dan op de plek van de oude sensor. Nu nog een klokje vinden dat er bij past. of is dit universeel?
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik zou even zoeken naar een gti klokkenspel. Daar zit alles in.
Om nog even aan te vullen, die van Veglia gaan het makkelijkst.
Teller kan je hierbij ook overzetten zodat je tellerstand correct blijft.
(ik had toevallig een gebruikt tellerblok die wat voorliep en heb gewacht tot de mijne ongeveer dezelfde stand aangaf, kwam daar trouwens 800km te laat achter…)
Ook wel een handige site is die van Roel Tiemersma: http://www.citroenbx.nl/bx/techniek/Dashboard-1.html
Maar bij een 14 is het wel wat lastiger zoals hij ook aangeeft.
Bij een 16/19 wil de thermostaat nog wel eens langzaam achteruitgaan, ik weet niet of het bij een 14 ook zo is. Met een nieuwe thermostaat kan je misschien ook temperatuurproblemen voorkomen. Schakelt de radiatorfan wel in?
Daar kan je ook een schakelaartje in het interieur voor bedenken om die aan te zetten als je gaat klimmen.
Of in de file staat met warm weer… of bij de mac Drive
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Benfatto schreef:Dus deze sensor: https://www.autodoc.nl/facet/2180290
Die doe ik dan op de plek van de oude sensor.
Niet doen dus, met deze sensor heb je alleen nog een meting en GEEN waarschuwingslampje meer!
Je moet een sensor hebben met 2 aansluitingen, 1 voor het lampje en 1 voor de meting.
Dit is de originele sensor voor het lampje. https://www.bxparts.eu/nl/nos-producten/1159-95-493-608-thermocontact-koelvl-temp-bx-14l-tot-05-1988-150.html
Zie je direct de locatie in de kop.
Die sensor vervangen door bijvoorbeeld https://www.autodoc.nl/fae/2495454
Deze sensor heeft een schakelcontact bij 115 C, gelijk aan de originele.
Maar ook een NTC voor de meting.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
OK goed advies.
Dan heb ik nog steeds een metertje nodig, want ik ga niet een heel dashboard hiervoor vervangen. Zijn die ook los te koop?
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Je hoeft niet een heel dashboard te vervangen, slechts de tellerpartij.
En dat is simpeler dan een losse meter inbouwen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986