Foutcode b1624 - in bpga relais gesloten
Rude20
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 06-02-2019

- C4 (2004-heden) 1.6 VTi LPG Collection
Gepost: 19 februari 2023 12:58 PM

Ik ben in het bezit van een Citroën C4 VTi 120 LPG Airdream Tendance uit 2013.

Ik heb de laatste tijd veel problemen met foutmeldingen in mijn display.

Het begint meestal op het moment dat de brandstofmeter op nul (leeg) uitkomt, maar dat is een berekende waarde, want ik rijdt op LPG.
Ik krijg dan altijd de ESP foutmelding
soms krijg ik er andere eigenaardigheden bij,
zoals een niet meer werkende Cruise Control
melding veiligheidsgordel niet om (terwijl deze gewoon om is) enkels met geluids-waarschuwing
Als ik dan weer benzine bij tank zijn alle storingen weer verdwenen.

Een tijdje geleden bij een dealer laten uitlezen en gaf toen foutcode “Lamba-sonde voor” defect.
Deze laten vervangen en nog dezelfde week weer dezelfde ESP meldingen ,etc. (Flinke kostenpost)

Auto weer laten uitlezen en nu zeggen ze dat er foutcode “b1624 in bpga relais gesloten” wordt weergegeven.
Advies is nu om de bpga zekeringskast op de accu te vervangen! Alleen die module is al weer €300,-

Heeft iemand ervaring met deze foutmeldingen en codes? En is het vervangen van de bpga zekeringkast de echte oplossing?

 

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3687
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 19 februari 2023 01:45 PM
  [ # 1 ]

Hallo,

er zijn hier op het forum maar een paar mensen met een VTI op LPG, waarvan ik er een ben.

Als je C4 problemen geeft bij een lege benzinetank en dat leidt tot EPS storingen dan lijkt me dat ergens een electronisch probleem is.
De meeste Esp storingen komen door een defecte aan een ABS sensor, maar het kan ook anders.

Bij een LPG installatie wordt tegenwoordig een behoorlijk hoop electronica toegevoegd ( eigen ECU voor de LPG dat is een soort “volgsysteem” dat de motorcomputer aftapt en de signalen volgt) en nogal wat draden afgetapt, waaronder die van de Lambda sensor bij de meeste installaties.

Welke LPG installatie heb je ?
Is je garage een beetje bekend met de moderne LPG installaties ?

Als de problemen zich niet voordoen als je tank niet leeg is dan kan ik aanbevelen eens een paar maanden met een bijna volle benzine tank te rijden. Als de problemen dan wegblijven dan kun je kiezen: Of moeizaam laten uitvinden waar de storing zit of er mee leren leven, d.w.z. de tank vol houden. 
( Veel mensen rijden op LPG met een bijna lege benzine tank, ik niet, want ik stoor me dat bij mijn VTI ik dan voortdurend de melding benzinestand laag met zo’n pieptoon krijg).  Als je dat doet omdat je auto dan 30 kg lichter is dan lijkt me dat geen overtuigende reden voor mij.

Die BPGA is de accu-management module die op de accu zit: Die kunnen stuk gaan, en dat geeft rare storingen, maar ik zou nu eerste eens even verder kijken voordat je veel geld uit geeft.
De vraag is daarbij: Zijn de storingen “permanent”, d.w.z. direct zichtbaar als je het contact aanzet of komen ze “af en toe” voor en gaan ze weg. In dat laatste geval: Eerst verder kijken en dan pas vervangen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Rude20
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 06-02-2019

- C4 (2004-heden) 1.6 VTi LPG Collection
Gepost: 20 februari 2023 06:18 PM
  [ # 2 ]

Hoi Citroensmgz,

Bedankt voor je snelle reactie.

Welke LPG installatie heb je ?
Is je garage een beetje bekend met de moderne LPG installaties ?

De LPG installatie is “Af fabriek” ingebouwd. Het instructieboekje (met code: AN.ADD3.GPL) wat erbij zit geeft ook geen merk of type weer.

Ik heb niet het gevoel dat ‘mijn’ garage heel erg bekend is met LPG en foutmeldingen.

Ik hou mijn tank ook altijd minstens tot de helft gevuld, maar door de lange afstanden gaat de brandstofmeter toch weer redelijk snel op “bijna leeg” (Oranje punt en nog een kleine witte streep) met dus direct weer de ESP melding.

De brandstof meter reset zich ook bijna nooit tussendoor, heel enkels doet hij het wel al heb ik geen idee waarom dat dan op dat moment wel gebeurd.

Kan het relais in de accu-management module dit misschien veroorzaken? Ik zag daar ook enkele voorbeelden van op YouTube waar aangegeven werd dat er niet overal spanning op stond. 

   

 

Afbeelding Bijlagen
thumbnail_IMG_6258_(Klein).jpgthumbnail_IMG_6259_(Klein).jpgthumbnail_IMG_6260_(Klein).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3687
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 februari 2023 08:25 PM
  [ # 3 ]

OK, dan heb je een Citroen Landi Renzo, en dat is een moeilijke: Lees dit topic maar eens na:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/232243

Daar staan ook wat namen van LPG / auto specialisten in, misschien zit er 1 in de buurt ?

Die BPGA module heeft geen echte relais maar “electronisch schakelaars”,nadeel: Als er iets stuk gaat kun je de module vervangen.

Ik zou er eens een auto-electronica en LPG specialist naar laten kijken, want voor mij “ruikt” dit naar een probleem ergens in de bekabeling door de verschillende onsamenhangende fouten. Dan loop je het risico dat je alsnog de BPGA moet vervangen, maar dan weet je het wel beter.

De brandstofmeter is nogal raar: Die wordt gestuurd door de BSI en meet “af en toe” de echte hoeveelheid, en gaat dan verder met “aftellen” aan de hand van het geschatte verbruik ( impulsduur van de inspuiting). Doen vrijwel alle tegenwoordige citroen’s zo.
Als je het klepje van de brandstoftank en de dop opent dan moet de BSI dat “zien” en even kijken of de aangegeven warde nog correct is. Dat wil wel eens niet meer werken.

O ja: Je hebt wel een goede accu ? Want een “oude” accu geeft tegenwoordig ook nogal wat problemen. De tijd dat je met een bijna lege accu een auto nog kon starten licht achter ons, de electronica kan dat niet aan.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Rude20
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 06-02-2019

- C4 (2004-heden) 1.6 VTi LPG Collection
Gepost: 03 juli 2024 11:04 AM
  [ # 4 ]

Ondertussen al weer een tijdje verder en de injectoren laten vervangen (zie mijn reacties andere link hierboven)

Het vervangen van de injectoren leek in het begin te helpen. Als ik flink het gaspedaal in trapte (zodat de auto automatisch op benzine over gaat) gaf het display niet meer een storing aan wat voor de vervanging nog wel zo was.

Het wachten was nu op een virituele melding dat de brandstoftank ‘leeg’ zou zijn. Dit duurde een tijdje, maar toen dit gebeurde waren er helaas weer de bekende foutmeldingen.

Ergens gaat er vermoedelijk toch iets fout in die BPGA module…

Ik zorg er nu toch maar steeds voor dat de “brandstoftank leeg” meding NIET bereikt wordt.

Zie ook onderstaande ‘draadje’: 

https://www.citroen-forum.nl/?URL=https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/186938/

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook