2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
C6 2.7 wordt te heet.
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2315
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 10 augustus 2022 03:56 PM
  [ # 16 ]

In de CitDoc’s kwam ik nog dit plaatje tegen, van toepassing op een C5 PH2.
Die positie P5, 180 C, wordt beschouwd als de bovengrens, daar moet je onder blijven.

Voor wat het waard is…..

Groet,
JW

Afbeelding Bijlagen
Olietemperatuur_C5_(600_x_463).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
johnfred
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 12-01-2012

Gepost: 25 augustus 2022 02:53 PM
  [ # 17 ]

Ik wil een extra oliekoeler laten monteren, die zijn genoeg te koop en worden vaak aangesloten onder het oliefilter. Maar blijkbaar is dat bij een C6 niet mogelijk.Er moet dus een andere plek zijn te vinden waar de leidingen van en naar die oliekoeler worden aangesloten….wie heeft een idee??

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 18 februari 2023 05:04 PM
  [ # 18 ]

My 5 cents: Zijn die koelers luchtzijdig schoon?
Ik heb eens een boel geld uitgegeven voor bestrijding van te hoge temperaturen, tot een oude garagist zei: blaas die radiatoren eens schoon.
Nooit meer last gehad.
Past ook in de strategie om met het eenvoudigste te beginnen.
Bij die C6 zitten al die koelers in een “cassette”
Zodra je er bij kan, wat nog een hele sleutelpartij is, kan je met de HD spuit aan de slag.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3723
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 18 februari 2023 06:09 PM
  [ # 19 ]
johnfred schreef:

Ik wil een extra oliekoeler laten monteren, die zijn genoeg te koop en worden vaak aangesloten onder het oliefilter. Maar blijkbaar is dat bij een C6 niet mogelijk.Er moet dus een andere plek zijn te vinden waar de leidingen van en naar die oliekoeler worden aangesloten….wie heeft een idee??

Dit is al eens gezegd, maar nog eens: Je C6 2.7 HDI heeft een “geïntegreerde” warmtewisselaar voor de water en olie koeling, ook om de olie sneller op te warmen na een “koude start” waar ook het olie filter element op zit.
Bijgesloten een fotootje van dat “losse element” zoals het boven in je blok zit.

Daar kun je dus niet even een “aftakplaat” onder monteren.
Ik heb gezocht, maar zelfs de Land-Rovers met de 2.7 HDI motor hebben deze wisselaar. Die hebben wel een wat groter carter met meer olie, en een koelventilator met een viscose koppeling die aangedreven wordt door de krukaspoelie voor meer koelvermogen. Daar mag/kun je een aanhanger van 3500 kilo meet trekken en er zijn genoeg mensen die dat doen. Daarnaast ga ik er van uit dat ze dat bij LaRo getest hebben, want die hebben op dat gebied een naam te verliezen.

Dus: Zoek eens uit wat er mis is met je koelsysteem, misschien is je olie-water warmtewisselaar wel defect. Als je de enige bent met een probleem dan is er meestal iets specifiek aan de hand met de C6.

Alles kan natuurlijk: Als je een reserve oliefilter/warmtewisselaar huis koopt en je gaat daarmee naar iemand die aan goede engineering doet en een cnc bank heeft dan kan die best wel een tussen/aftakplaat maken of een filter-aftakker ontwikkelen, maar dat kost je waarschijnlijk meer dan een C6.

Afbeelding Bijlagen
Oil_filter_2.7hdi_.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 februari 2023 06:45 PM
  [ # 20 ]

De laro’s hebben overigens ook maar 1 turbo. En ze gaan stuk. Serieus stuk, en dat heeft gevolgen: bijna niemand koopt nog een gebruikte disco of raro met een 2.7 diesel.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 februari 2023 06:49 PM
  [ # 21 ]

Gaan we nu in 2 topics met dit probleem verder?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
johnfred
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 12-01-2012

Gepost: 19 februari 2023 01:19 AM
  [ # 22 ]

Jan, bij de motorwissel zijn de koel- en de airco radiator vervangen. De watertemperatuur loopt niét te hoog op, wél de olietemperatuur! Het gekke is dat de oorspronkelijke motor ook dit gedrag vertoonde….

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3723
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 19 februari 2023 10:39 AM
  [ # 23 ]

Als Waterman zegt dat die 2.7 LaRo’s etc ook serieus stuk gaan dan mag je misschien concluderen dat de 2.7 HDI niet echt geschikt is voor echt “intensief” gebruik.  De 2.7 HDI’s zijn “berucht” om de uitgelopen drijfstanglagers.
Ik zie wel dat bij de 3.0 HDI er nogal wat details veranderd zijn, waaronder de olie water warmtewisselaar, maar daar kom je soms ook lagerschade tegen.

Ik zie niet 1,2,3 hoe je zonder zelf iets te laten ontwikkelen/maken een olie aftakplaat kunt maken, want ik zie ook geen olie aansluitingen buiten de motor. Als dat eenvoudig zou kunnen dan zou dat zeker in de LaRo kringen al beschikbaar zijn denk ik zo.

Over de olie:
Je olie mag best behoorlijk heet worden , maar dan moet je wel sneller verversen omdat je olie sneller “afbreekt”.  Daarnaast werkt “dikkere” olie ook beter bij hogere temperaturen dus 5w40 in plaats van 5w30 gebruiken. Caravan / aanhanger trekken dat si tegenwoordig “intensief gebruik”.
Je hebt een automaat, en die schakelen bij erg lage toerentallen tegenwoordig. Bij normaal rijden kom je vrijwel nooit boven de 2000 tpm als ik me goed herinner.
Als je met een caravan bergop gaat dan kun je beter tegen de 3000 tpm rijden, ook al lijkt dat veel: Je relatieve belasting van de motor is lager en er wordt meer olie en koelvloeistof rondgepompt. Automaat in stand “S” of zelfs handmatig.
Maar ik neem aan dat je dat al geprobeerd hebt en daarbij de olietemperatuur nauwlettend in de gaten gehouden hebt.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
johnfred
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 12-01-2012

Gepost: 19 februari 2023 02:27 PM
  [ # 24 ]

Inderdaad; ik zorg dat hellingop de motor meer toeren draait en gebruik 5w40 olie! Als er niks echt aan te doen is rest mij maar één ding:dan maar voortaan op vakantie naar Denemarken!!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 februari 2023 02:53 PM
  [ # 25 ]

Past de wisselaar van de 3.0 op de 2.7 ?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 19 februari 2023 08:48 PM
  [ # 26 ]

In deze video worden diverse veel voorkomende problemen met deze motoren goed uitgelegd:

 

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 20 februari 2023 08:15 AM
  [ # 27 ]
Citroensmgz schreef:
johnfred schreef:

Ik wil een extra oliekoeler laten monteren, die zijn genoeg te koop en worden vaak aangesloten onder het oliefilter. Maar blijkbaar is dat bij een C6 niet mogelijk.Er moet dus een andere plek zijn te vinden waar de leidingen van en naar die oliekoeler worden aangesloten….wie heeft een idee??

Alles kan natuurlijk: Als je een reserve oliefilter/warmtewisselaar huis koopt en je gaat daarmee naar iemand die aan goede engineering doet en een cnc bank heeft dan kan die best wel een tussen/aftakplaat maken of een filter-aftakker ontwikkelen, maar dat kost je waarschijnlijk meer dan een C6.

Met alleen dat fotootje blijft het een gis.
Voor het maken van een adapter lijkt mij een vers blokje aluminium en een conventionele freesbank voldoende.
Als er meer plaatjes zijn wil ik wel een gooi doen.
Mocht het ruimtelijk kunnen, dan kost dat veel minder dan een C6. Ik denk eerder aan de kosten van een buitenspiegel.
Ik heb wel meer gekke dingen gemaakt…

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
johnfred
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 12-01-2012

Gepost: 21 februari 2023 10:51 PM
  [ # 28 ]

Misschien is dit de oplossing, ook Landrover specialisten hebben hier geen kaas van gegeten…

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 27 februari 2023 10:32 AM
  [ # 29 ]

Laat maar war foto’s zien van het montagevlak, uit verschillende hoeken.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
johnfred
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 12-01-2012

Gepost: 27 februari 2023 08:16 PM
  [ # 30 ]

Ik ga bij Civer langs om me daarbij te helpen!

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook