Ik heb een 1.1 benzine van 60pk(bouwjaar 2010)kan ik daar ook een zwaardere motor inbouwen zonder ingrijpende aanpassingen
Dat kan zeker, maar of je die ook werkend krijgt met de rest van de auto, dat is het probleem.
Zo’n moderne auto heeft bijvoorbeeld een Canbus systeem waardoor de diverse computers in de auto met elkaar communiceren en samenwerken en bijvoorbeeld dezelfde gegevens gebruiken, zodat je bijvoorbeeld niet meerdere temperatuur sensoren nodig hebt en de daarbij behorende enorme kabelbomen.
In ‘t kort:
Stel je hangt er een 1.4 in, dan moet je ook de injectie en de motor computer van de 1.4 inbouwen.
Die motor computer moet dan communiceren met de bestaande computers in je auto ( met name de BSI, de “grote regelneef” ) .
Dan moet je de BSI kunnen herprogrammeren, om de 1.4 te “accepteren” en dat is een behoorlijk moeilijke klus. Omdat bijvoorbeeld de anti-diefstal beveiliging ook in die BSI zit heeft de fabrikant dat niet makkelijk gemaakt.
(Als alternatief: Die 1.4 motor met de computer van je 1.1 laten werken kan misschien wel, maar dan moet je hem herprogrammeren, en dat is geen “publiek data” een hoop wat die computers van binnen doen is niet goed bekend).
Dan hebben we het nog niet gehad over het feit dat zwaarder gemotoriseerde auto’s andere remmen en soms zelf andere componenten in het onderstel hebben om veilig op de weg te zijn.
Ik kan je zo’n project niet aanbevelen, tenzij je en goed bent in mechanica maar zeker minstens even goed in auto electronica en programmeren van “dedicated ECU’s”.
Als je dat zou zijn dan denk ik niet dat je een C3 zou aanpakken, maar eerdere iets dat meer waarde heeft.
De tijd dat je in en AX 1.0 een blok van een 1.4 kon hangen is lang achter ons.
Wil je een snellere C3: Verkoop je 1.1 en koop een 1.6 ?
To err is human, not to err is divine.
Bij meerdere cilinders moet je even langs bij de RDW voor (goed)keuring.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citroen23 schreef:Bij meerdere cilinders moet je even langs bij de RDW voor (goed)keuring.
Nee, bij een vermogenstoename van 20% of meer moet je naar de rdw. Dus van een 60 pk 1.1 naar de 75 pk 1.4 betekent al een bezoek aan de RDW.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Die Sbarro Pluriel V6 is alleen gemaakt voor de Autoshow in Genève. Frontje 10 cm verlengd om de motor er in te lepelen. Nooit gekeurd, niet gecommercialiseerd. Sbarro stond ieder jaar met “iets speciaal” in Genève.
Het reed wel herinner ik me, maar ik kan niets vinden over een proefrit of zo.
To err is human, not to err is divine.
Dank u voor de info, hopelijk vind ik nog een 1.1, mijn distrubutieriem is stuk gelopen
Dat moet niet zo moeilijk zijn: Je TU1JP zit ook in een 106, 206 of saxo van na 2001 en in de C2 en C3 vanaf 2003, en die zijn er duizenden gebouwd.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgens mij zat hij ook in m’n saxo van ‘98.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Niet exact: Hij heeft echt een TU1 JP nodig, begonnen als Euro 3 in 2001 maar die is in 2010 al euro 5. Als je een TU1 van voor 2001 ( TU1 M of zo) dan werkt dat niet, want je moet bij de APK wel de CO eisen van Euro5 halen !
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ah, ok.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.