Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 07-02-2006
- Berlingo I 1.6 HDi 75 Image
- Berlingo II 1.6 e-HDi 92 Millenium
- Berlingo III 1.2 PureTech 110 MAN6 S&S Feel
Bij mijn (nieuwe) Berlingo valt het mij op dat de achterwielen naar de onderkant toe precies een beetje naar buiten hellen. Het is niet veel, en ik dacht al aan gezichtsbedrog; maar mijn indruk blijft. Bij sommige andere Berlingo’s en Partners heb ik dit ook gezien. Heeft dit een bedoeling? Of toch maar een nieuwe bril?
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 07-02-2006
- Berlingo I 1.6 HDi 75 Image
- Berlingo II 1.6 e-HDi 92 Millenium
- Berlingo III 1.2 PureTech 110 MAN6 S&S Feel
Ik wist niet wat ADALs waren. Achterwiel DraagArmLagers. Weer wat bijgeleerd. De wat scheve stand is dus normaal.
Heeft die een bedoeling? Voor een betere wegligging of in verband met het bochtengedrag of zo?
Geen flauw idee.
Schijt aan originaliteit.
Ik geloof niet dat het de bedoeling is. Volgens mij moeten de banden er gewoon recht onder staan. Ik weet niks van Berlingo’s, maar wel iets van banden, en zo slijt de binnenkant sneller. Bij late BXen, vooral de Breaks, staan de draagarmen er altijd wel iets scheef onder, dat is nu eenmaal zo. En misschien is dat hier bij de Berlingo’s ook wel zo.
Krik de auto eens op aan de achterzijde, en probeer de draagarm te contrleren om radiale speling door het wiel in de volgende bewegign op en neer te krijgen:
Beweegt en het wiel kaarsrecht, dus zonder van binnen naar buiten te bewegen, dan is de ADAL hard, zit er wel speling op, is je ADAL dus stuk.
Nu is minimale speling moeilijk te voelen bij een Berlingo, omdat deze een veer heeft die de boel op spanning houdt, en dus eventuele minime speling verdoezeld. Bij een BX kun je het veersysteem drukloos maken, zodat je alke kwart millimeter speling kan voelen.
Test
PlusMinus heeft ook een nieuwe dus sleet kan het niet echt zijn
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Keezx schreef:Thijsvandebles schreef:Ik geloof niet dat het de bedoeling is. Volgens mij moeten de banden er gewoon recht onder staan. Ik weet niks van Berlingo’s, maar wel iets van banden, en zo slijt de binnenkant sneller. Bij late BXen, vooral de Breaks, staan de draagarmen er altijd wel iets scheef onder, dat is nu eenmaal zo. En misschien is dat hier bij de Berlingo’s ook wel zo.
Krik de auto eens op aan de achterzijde, en probeer de draagarm te contrleren om radiale speling door het wiel in de volgende bewegign op en neer te krijgen:
Beweegt en het wiel kaarsrecht, dus zonder van binnen naar buiten te bewegen, dan is de ADAL hard, zit er wel speling op, is je ADAL dus stuk.
Nu is minimale speling moeilijk te voelen bij een Berlingo, omdat deze een veer heeft die de boel op spanning houdt, en dus eventuele minime speling verdoezeld. Bij een BX kun je het veersysteem drukloos maken, zodat je alke kwart millimeter speling kan voelen.Dat is niet allemaal waar, als je eens op gaat letten, zie dat wel 80% van alle auto’s negatieve wielvlucht ( zo heet dat in de techniek) bij de achterwielen heeft.
Dit wordt bewust zo ontworpen want heeft heeft een sterke positieve invloed op de grip van het buitenste wiel.
Het meer slijten van de binnenzijde van de banden wordt effectief gecompenseerd door de wielen iets toespoor te geven waardoor het slijten van de buitenzijde versneld wordt, en de banden wel gelijkmatig afslijten.
Bij de Berlingo is deze configuratie duidelijk te zien, ook bij nieuwe exemplaren.
Door de constructie van de PSA achteras wordt na slijtage van de draagarmlagers de wielvlucht weliswaar vergroot, maar een paar graden zit er gewoon via het ontwerp in.
Ik gaf ook al aan dat latere Bxen dit ook hebben. En dat ik van Berlingos niet zoveel weet. Daarom de uitleg en eem tekening om te kijken of het speling is of een normaal negatief camber.
Test
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 07-02-2006
- Berlingo I 1.6 HDi 75 Image
- Berlingo II 1.6 e-HDi 92 Millenium
- Berlingo III 1.2 PureTech 110 MAN6 S&S Feel
Dank allen om de uitleg. Aangezien mijn Berlingo nog gloednieuw is, ga ik ervan uit dat het nog niet om speling of slijtage gaat, maar de constructie zo bedoeld is. Wanneer ik nu andere Berlingo’s of Partners zie let ik er speciaal op, en zie ik dat de licht schuine plaatsing van de achterwielen vaker te zien is.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik rijd nu in mijn tweede berlingo en de ‘scheefstand’ was bij beide hetzelfde. Het enige verschil is dat ik nu 15” heb ipv 14” en daarbij valt de scheefstand precies een klein beetje meer op omdat de banden wat meer naar buiten komen in de wielkasten. Dit verschil zie je op straat dus ook, daar waar sommige versies standaard 14 en andere standaard 15” hebben…
ik let er nu ook speciaal op;je ziet het enkel als je het weet ,en dit bij blijkbaar elke berlingo.
ga er dus ook vanuit dat dit hoort te zijn zo.ik hecht er weing belang aan.
ik probeer nu wel een berlingo te zoeken die dat niet heeft.
fftopic
de straten rijden tegenwoordig vol met berlingo’s,je kan niet meer buitenkomen zonder minstens een 5 tal berlingo’s tegen te komen.
:cevr
Nou als ik alles zo gelezen heb zal het wel zo kloppen? Maar zitten er dan echt geen Berlingo specialisten hier opt forum? Die exact weten hoe en wat?
Test
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 07-02-2006
- Berlingo I 1.6 HDi 75 Image
- Berlingo II 1.6 e-HDi 92 Millenium
- Berlingo III 1.2 PureTech 110 MAN6 S&S Feel
Gisteren heb ik gezien dat de Opel Combo ook zo’n licht scheve plaatsing van de achterwielen heeft. Het zal dus toch wel zo bedoeld zijn.