Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Om zo’n mk1 op de weg te houden heb je ook iets van doodsverachting nodig hoor
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En zeker met dergelijke banden.
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
waterman schreef:Om zo’n mk1 op de weg te houden heb je ook iets van doodsverachting nodig hoor
Je bent een dapper mens
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Over een kleine 2 weken ga ik een dikke week met de Jaguar naar Frankrijk. Mede-forummer Lucas volgt (of gaat voorop?) met z’n 106 Sport en met een groep vrienden verblijven een week op het platteland aan de voet van de Vogezen. Daarna rijd ik door met twee andere mafkezen voor een weekend vintage skiën. Dat gaat dus ook per Jaguar, waarbij er gelijk een probleem rees… er past wel een imperiaal op, maar dan kunnen de deuren niet meer open, of dicht. De koets van de 3.4 saloon is zo mooi gemaakt dat er rondom de deuren maar een paar mm ruimte is. Hierdoor kan er geen klem om de dakgoot. Irritant probleem dus.
Toch moeten er ski’s mee, en dan geen moderne carve-ski’s maar het echte spul van een meter of twee lang dus. Die passen niet in de auto. Om ze toch mee te kunnen krijgen heb ik een rek gemaakt wat achterop de kofferbak kan, een beetje zoals bij Porsches vroeger, maar ook op de MB 300SL gebruikt werd.
Met twee paar ski’s er op zit het muurvast en zeer solide.
Het wordt mijn eerste echte roadtrip met deze auto. Een beetje spannend is het wel, omdat ik de eerste 650 km alleen ga rijden met de hond als passagier…
Op de pistes ziet dat skispul er zo uit:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Op het sociale medium had ik de foto’s al voorbij zien komen, maar dat ziet er toch weer prima uit, beun!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat Jaguar toen al zo’n nauwe passing van de deuren had. Maar het resultaat is mooi. Is dat nou ook nog een beetje leuk skiën op die lange latten?
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De koets is feitelijk handwerk, waarbij er goed op de passingen gelet is. Bij de restauratie van mijn auto is er ook veel aandacht voor geweest. Dat maakt dat het allemaal heel nauw komt, en soms ook onhandig is.
Dat skiën: de techniek is anders. Je moet echt goed opletten en deze lange ski’s zijn veel minder vergevingsgezind dan de moderne. Dat komt ook door de leren skischoenen natuurlijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Skies die 10cm langer zijn dan jezelf heb ik ook nog onder gehad, die bindingen en schoenen lijken me inderdaad een uitdaging. Traveling in style!
Wat voor banden heb je er om liggen voor die reis naar de sneeuw?
En zijn er ook kettingen mogelijk om de achterwielen?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Banden: een paar goeie verse banden in de originele maat. Daarnaast een set sneeuwkettingen, die na demontage van de spats gebruikt kunnen worden. In Frankrijk is het in een aantal departementen sinds enige tijd verplicht om óf een paar winterbanden te hebben óf verplicht een set sneeuwkettingen in de auto te hebben. Spikes mogen ook.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het ziet er super cool en degelijk uit. De zichtbaarheid van je verlichting zal vanuit sommige hoeken nog wel wat minder worden dan onze fijne oldtimerverlichting toch al is. Je kunt eigenlijk niet veel anders dan hopen dat de suf rijdende rijbaangenoot bang genoeg is om een vintage ski door zijn plastic radiatorrooster te krijgen. Veel plezier alvast (met de reis, niet met het uitfoeteren van suf rijdende rijbaangenoten).
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De zichtbaarheid van met name het rechterachterlicht is wel een ding waar ik rekening mee heb gehouden. Daarom zit het rek ook zo ver mogelijk naar het midden. Dank voor het compliment!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De skidrager “versie 1” was toch niet naar mijn zin. De constructie met de twee spanbanden van links naar rechts was dan wel solide, het kon mooier en naar mijn idee ook nog iets steviger. Tja, wat te doen? Na een kort beraad bedacht dat ik dan wel een andere zou maken. Terug naar de werkplaats dus.
Eerst maar eens twee nieuwe langsdragers gebogen. Die heb ik ook iets korter gemaakt zodat het rek iets mooier op het kofferdeksel staat:
Daarna heb ik twee nieuwe dwarsbalkjes gemaakt. Die had ik nodig omdat we nieuwe draagblokjes hebben gescoord. “New old stock” van het merk “Le Lasso” Deze blokjes passen precies om de nieuwe dwarsverbinders:
In de dwarsverbinder heb ik nu ook een uitsparing gemaakt voor de trekbout waarmee het rek aan de onder- en bovenkant op de klep gespannen wordt:
Zou zit het nieuwe rek dan weer in elkaar:
Bij de eerste pas-sessie bleek vervolgens dat de trekbout aan de onderkant nu echt te kort was:
Daarna ben ik een systeem gaan maken om het rek links en rechts vast te klemmen. Voorheen ging dat met een spanbandje, dat moest beter. Eerst twee haken die om de langsliggers van het rek passen:
En twee klemmen die om de randen van het deksel komen:
Dan weer terug naar de auto om de positie van de trekstangen te bepalen:
Vervolgens heb ik op de plaats waar de haken om het rek komen een kleine dwarsverbinding gemaakt:
Op de auto wordt het nu echt wat:
Vervolgens een nieuwe trekbout/spanbout maken voor de onderzijde:
De nieuwe bout:
En nog eens alles bij elkaar:
En dan op de auto nog eens passen:
En met ski’s is dit dan het resultaat:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
En zo is het hele ding bijna eigen handwerk geworden. Mooi werk hoor. En nu nog een mooie rode zakdoek aan de langste skies om het helemaal retro-veilig af te ronden.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Mooi werk. Bijna jammer dat de lange spanner zo dicht over dat mooie Jaguar-logo loopt