Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 12-09-2022
- 2CV AZA
- ID/DS DS 20 Pallas
- Overig Volvo 66
- Overig Renault 4F4
Het plaatmateriaal is binnen en vandaag begonnen met de rotte delen uit de achterbak weg te slijpen.
Dat was de dus de hele bodem en nog een stukje van de bodemplaat bij de 9 compartimenten bak.
Daarna even alles passen of het goed zit, zodat we het dit weekend kunnen gaan lassen.
Nu lag ik alleen nog onder de auto en zag ik één leiding over de hele bodem lopen, zie foto hierboven.
Door de lepels van de heftruck is deze op een paar plekke wat platter dan normaal.
Wat voor leiding is dit? Hij lijkt overigens bij de 9 compartimenten bak naar binnen te gaan.
Dat buisje is voor waar de staaldraad doorheen gaat vanaf de achterste torsie as naar voren gaat om de koplampen in hoogte te verstellen. Er is er ook eentje vanaf de voorste torsie as naar de koplampverstelling. Ze komen ongeveer rechts uit om het gat waar de aandrijfas door de snep heen steekt.
Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 12-09-2022
- 2CV AZA
- ID/DS DS 20 Pallas
- Overig Volvo 66
- Overig Renault 4F4
@ansarin bedankt voor je antwoord. Ik was even bang dat het de remleiding zou zijn.
In de bodemplaat zitten een aantal grote gaten, waar rubberen doppen in zitten. Waarvoor zijn deze gaten? Want de trekhaak zit hier niet aan vast.
De binnenste twee zijn voor het afstellen van de rijhoogte (achter).
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 12-09-2022
- 2CV AZA
- ID/DS DS 20 Pallas
- Overig Volvo 66
- Overig Renault 4F4
Alles voor het lassen van de achterbak is gereed.
De plaat onder de motor moet nog bevestigd worden, maar nu zag ik nog twee losse slangetjes. Zie de foto hieronder:
Wat voor slangetjes zijn dit? En zouden die aan elkaar moeten zitten of zijn het lekslangetjes?
Lekslangetjes van de uitgaande differentieel as keerring. Dt is een axiale keerring met een spatgroef er na als er wat langs komt. De uitgang van de spatgroef is het slangetje.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 12-09-2022
- 2CV AZA
- ID/DS DS 20 Pallas
- Overig Volvo 66
- Overig Renault 4F4
Bedankt @Citroensmgz voor je antwoord. Goed om te weten wat het nu daadwerkelijk was.
In de tussentijd wordt er druk gelast en ben ik alvast bezig met de uitlaat die nog in de doos zat.
Bij de einddemper is één van de twee uitlaten niet volledig dicht gelast. Is dit bewust of een foutje?
Ik zou zeggen dat het helemaal dicht zou moeten zijn. Wat vinden jullie?
Foutje…......... aangezien je een kofferbodemplaat zelf kan vervangen (lees lassen) zal dit geen probleem voor jou zijn om de uitlaat ffff helemaal af te lassen
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 12-09-2022
- 2CV AZA
- ID/DS DS 20 Pallas
- Overig Volvo 66
- Overig Renault 4F4
@citroen23 dat dacht ik ook. Dan lassen we hem inderdaad dicht, dat moet vast lukken .
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 12-09-2022
- 2CV AZA
- ID/DS DS 20 Pallas
- Overig Volvo 66
- Overig Renault 4F4
Ik heb de leverancier ook gesproken en het was inderdaad een foutje. Hij is nu dichtgelast en gemonteerd.
En niet te vergeten! Ik heb mijn eerste rondje gereden. Dat was leuk om te doen.
Nu nog het laswerk afwerken, de motor stellen, lampjes vervangen, banden vernieuwen en nog genoeg te doen.
En ik ben opzoek naar (3-punts) autogordels voor achterin. Het liefst wil ik ze in de achterbak monteren, waardoor je het niet op de hoedenplank ziet zitten. Tips waar ik deze kan kopen? Want ze moeten volgens mij wat langer zijn.
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 12-09-2022
- 2CV AZA
- ID/DS DS 20 Pallas
- Overig Volvo 66
- Overig Renault 4F4
Alweer een weekje verder. Het laswerk is afgewerkt met RX5, RX10 en carroseriekit.
Lampjes vervangen bleek helemaal niet nodig te zijn, het waren gewoon slechte contacten.
Banden worden binnenkort vernieuwd daar zo nog een vraag over.
En de drie puntsgordels zijn we ook nog naar op zoek.
Vandaag een paar langere rondjes gereden en het dashboard zat ook weer in elkaar, dus ik kon eindelijk zien hoe ik moest schakelen. (Nooit eerder in een DS gereden).
Na een paar rondjes wilde ze alleen niet meer starten, het lijkt er toch op dat er een vuiltje in de brandstofpomp of een andere plek bevindt.
Dan de vraag over de banden. Ik begreep dat er voor 185 15 xas en achter 165 15 xas op hoort, maar bij mij zit er achter 155 15 xas. Wat is wijsheid voor het vernieuwen van de banden. 165 of 155? Ik hoor het graag!
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Origineel Michelin X-as slijt best snel is mijn ervaring. Dus of die de beste keuze zijn hangt af van je wensen. XVS is in dat opzicht al veel beter.
Ik heb zelf goede ervaringen met de volgende opstelling: Retro banden voorop 185. Achterop 165 (michelin XZX). Als de laatste versleten zijn monteer ik ook de retro in de maat 165
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Een 20 heeft standaard 155 achter.
Maar 165 ziet er beter uit en past zonder problemen
Retro rijdt misschien iets minder dan een XVS, maar is wel een heel stuk voordeliger.
Heb je nog wel het punt binnenband…
De XVS en Retro zijn eigenlijk tubeless banden. De DS velg is echter tube type dus moet een binnenband.
Alleen de X-As is hiervoor gemaakt. Is alleen 180 ipv 185 maar de omtrek van de 180 is zelfs nog een fractie groter.
De tubeless banden hebben ribbels aan de binnenkant, dat kan bij lang gebruik wel slijtage geven aan de binnenband.
Maar in de praktijk valt dit wel mee.
Persoonlijk vind ik de X-As /XVS en Retro wel horen bij een DS qua profiel.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Alleen jammer dat de retro zo slecht scoort in de tests.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 12-09-2022
- 2CV AZA
- ID/DS DS 20 Pallas
- Overig Volvo 66
- Overig Renault 4F4
Bedankt voor jullie reacties! Ik denk toch dat het Michelin’s worden. Die zitten er nu ook onder.
Is er een reden dat de DSpecial, DSuper en DS20 de bandenmaat 155 heeft?