Beste mensen, Vandaag ben ik begonnen met het testen/foutzoeken van de hydrauliek van een D Special 1972 van een vriend. De drukregelaar komt zeer frequent in (elke 9 sec bij koude motor en elke 7 seconden warm). Verder zakt de auto snel naar beneden wanneer de motor wordt uitgezet en het duurt tot wel 80 seconden voordat de auto weer in de rijstand staat. Dat laatste vooral wordt als irritant ervaren. Verder rijdt, stuurt, remt en veert de auto goed.
Ik gebruik zoveel mogelijk de methode van Egbert zoals hij die demonstreert in een filmpje.
De druk in de voorraadbol blijkt 50 bar te zijn (moet 62 bar zijn na vulling). Voor deze test heb ik de uitgaande leiding van de regelaar losgekoppeld van de veiligheidsklep en verbonden met een manometer.
Vervolgens de drukregelaar zelf getest. Met draaiende motor ging de druk naar 165 bar en zakte dan in 75 seconden terug naar 135 bar, waarna het het bekende prrrt klonk en de druk snel naar 165 bar ging….enz.
Vervolgens met de motor uit de drukafval gemeten van 135 bar naar 0. Dat gebeurde in iets meer dan 1,5 uur.
Hierna wil ik het stuurhuis controleren op interne lekkage. Ik zou dus de retourstroom van het stuurhuis willen meten. De auto staat op steunen, desondanks kan ik moeilijk bij de rubberen retourzending en ook is die leiding na 50 jaar keihard geworden. Geen prettige klus. Ik vraag me daarom af of je ook kunt testen door het stuurhuis af te sluiten van het systeem. Je meet dan met de wielen op de grond het verbruik van de overige verbruikers. Dat gaat vrij makkelijk omdat de aanvoerleiding van LHM naar het stuurhuis bij de DSpecial via een T stuk uit de leiding naar de achtervering komt. Deze zit iets onder de veiligheidsklep en mooi in het zicht.
Een paar vragen:
Is de drukregelaar bruikbaar gezien de testresultaten?
Kan ik het stuurhuis testen zoals beschreven?
Welke aannemelijke oorzaken kunnen het snelle zakken en trage opkomen van de vering verklaren?
Ik hoop op wat reacties zodat ik snel verder kan.
Groeten
Rinus
Rinus
Totaal aantal Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
De laatste vraag (in het algemeen)
Dat kan heel veel oorzaken hebben. Bij snel inzakken na uitzetten denk ik aan inwendige lekkage in de veercylinders (staan de lekzakken strak gevuld is een indicatie. Het retour opvangen en meten geeft ook een indicatie). Dat was bij mij (achter) het geval. Nieuwe veercilinders achter erop en hij staat fier als een snoek voor lange tijd.
Interne lekkage kan in ieder component zitten, of in meerdere componenten waardoor vele kleintjes 1 grote maken.
Ben je niet zeker:
Dan de DS-TT film, heel veel informatie op het forum doorspitten en redenerend/planmatig te werk gaan. Wat is de algehele staat van de auto. Ik vraag dat omdat dat ook een indicatie kan geven waar je het moet zoeken. Wat denk je wat het zou kunnen zijn als je naar de auto en haar gedrag kijkt.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 10319
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Achter: wat Jeroen zegt. Een andere oorzaak kan zijn dat de bollen een lage druk hebben.
Een andere oorzaak kan zijn dat het remservo inwendige lekkage heeft, aangezien het een Dspecial betreft. Daar wordt het remservo gevoed door de achtervering.
Interne lekkage van het stuurhuis kun je ook testen door bij het commando; waar de stuurkolom eindigt, de 2 moetjes van het leidingblokje los te draaien en een voelermaatje tussen het blokje en het commando te plaatsen. Dan de moertjes weer vast. Als ze daarna veel langer op druk blijft zit de lekkage in het stuurhuis.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Bedankt voor de reacties. De auto heeft een onderhoudshistorie en heeft 170k km gereden. Tussen 1990 en 2011 niet gereden en droog gestald. De veerbollen zijn in 2020 vervangen door deelbare bollen op druk. Daarna 10k km gereden.
Rinus
Wat Jantje zegt: even het stuurhuis afkoppelen middels een voelerplaatje. Blijft de Ds nu langer staan dat gaat er teveel retour middels het stuurhuis.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Vandaag weer verder met testen. De drukregelaar(75 seconden tussen inslag en uitslag afgekoppeld van het systeem) weer aangesloten aan het systeem en vervolgens het stuurhuis afgekoppeld. Niet door het plaatsen van voelerplaatjes in de aansluiting-heb ik slechte ervaringen mee- maar door lossen van de hogedruk-toevoerleiding. Geeft hetzelfde effect.
Met de auto in rijstand en dus de wielen op de vloer en zonder stuurhuis, is de interval 55 seconden. Kennelijk gaat er eea mis in het stuurhuis.
Vanavond testen hoe lang het duurt voordat de auto is ingezakt en hoe lang het opstijgen naar rijhoogte duurt. Per slot van zake was dat de grote ergernis.
Morgen controleren van de retourstroom van de reservo en als laatste de retourstromen van hoogteregelaars en viercilinder.
Ben benieuwd!
Rinus
Testen van het stuurhuis door het met een voelermaatje af te sluiten, hebben wij slechte ervaringen mee. Deze test kan soms naar het stuurhuis wijzen terwijl het probleem toch elders zit (vals positief). Dat is de reden dat wij in de film deze testmethode niet gebruiken.
Als die retourslang erg hard is, is het beter om die toch te vervangen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Hoogteregelaars van 50 jaar oud kunnen wel wat intern verlies hebben , en of vastzitten .
Trage omhoog komen kan ook door speling of vastzitten van de bedieningsstang die van de torsiebalans komt .
Meten is weten , gissen is missen