Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 10305
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik heb er met een half oor naar geluisterd.
Werd er ook verteld dat het cruciaal is om bij deze motoren de voorgeschreven olie te gebruiken?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ja, 41min15 https://www.bnnvara.nl/kassa/videos/591762
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 10305
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hoor ik dat nou goed (20:11) C5 picasso ?
25:40, losse motor eventjes uit de auto uitgehaald om…
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Een update !
https://www.youtube.com/watch?v=ZgHiGIJVTW0
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Update :
https://www.bnnvara.nl/kassa/videos/595371
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Bron ad.nl
Met deze motoren moet je extra opletten
Je zou verwachten dat automerken na meer dan 100 jaar verbrandingsmotoren die distributieriemen onder de knie hebben, maar er zijn toch een paar motoren waarbij overmatige slijtage voorkomt. Dat schreeuwen automerken natuurlijk niet van de daken. Het duurt dan ook vaak een tijd voordat dergelijke structurele problemen bekend worden.
Vooral auto’s van Stellantis hebben zwakke distributieketting
Zo is algemeen bekend dat je bij de 1.5 dCi dieselmotor van Renault tot 2013 het beste al voor de 70.000 kilometer de riem vervangt. Bij PSA (Peugeot-Citroën, nu Stellantis) is het raadzaam om de 1.6 liter en 2 liter dieselmotoren al vanaf dezelfde kilometerstand regelmatig te controleren. Bij Opel heeft de 2 liter dieselmotor, die vooral in de Insignia van de tweede generatie dienstdoet, last van overmatige slijtage.
1.2 driecilinder
Bij Stellantis is ook van de 1.2 liter driecilinder benzinemotor in bijna al zijn varianten (van 68 tot 130pk) bekend dat de riem zelfs bij lage kilometerstanden overmatig kan slijten. Het gaat hier net als bij de eerder genoemde Ford-motor om een riem die in een oliebad draait. Die populaire motor werd in talloze modellen van Peugeot, Citroën, DS Automobiles en Opel ingebouwd en maakt ook vandaag de dag nog deel uit van het aanbod. Vanaf 2018 werd trouwens een andere riem gemonteerd om het euvel te verhelpen, maar het is onduidelijk of die ingreep (voldoende) succesvol was.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Volgens mij heeft de nieuwste generatie 1.2 Puretech nu een distributieketting i.p.v. een riem.
Met z’n vieren in je Eendje.
Geld dit verhaal ook voor de 1.6 hdi motoren?
gr Ronald
Blijkbaar zou de komende generatie 1.2 puretech weer een ketting krijgen, maar dat is nog lang niet zeker, en nu euro 7 uitgesteld is is er een reden minder om de volgende generatie snel op de markt te brengen. We zitten dus nog wel even met die “natte riem”, die je regelmatig moet inspecteren, de exact juiste olie gebruiken en dan nog op tijd vervangen ( beter te vaak dan te laat).
De 1.6HDI heeft GEEN natte riem, maar een droge riem, d.w.z. een klassieke distributieriem.
Die heeft afhankelijk van het exacte model een vervangingsinterval van 160.000 tot zelfs 240.000 km en 8,9 of 10 jaar. Dat is vanwege de rek en veroudering van het materiaal.
Maar het verdient aanbeveling om die riem al bij 100.000 km goed te inspecteren en daarna op z’n minst bij iedere grote beurt.
Als zo’n riem gaat rafelen dan moet je hem zo spoedig mogelijk vervangen. Dat kan gebeuren door” extern invloeden”, ( zand of vuiligheid onder de riem), een vastlopend lager van de spanner of looprol etc.
Wat men vaak vergeet: Als je door een erg diepe plas rijdt of met hogere snelheid over een onder gelopen weg dan spuit er van alles van de weg onder je motorkap met toch wel enig geweld. Daarnaast ligt er op de weg ook allerlei rommel die volgens Murphy natuurlijkook op de verkeerde plaats terecht komt. Zo’n “droge” riem is niet water/olie dicht afgeschermd, bij normaal gebruik is dat niet nodig.
To err is human, not to err is divine.
Recentelijk las ik een verhaal over de nieuwe C5AC versie, die met een mild-hybride uitgerust is.
Daarin was te lezen dat die 1.2 weer een ketting had.
Ook Peugeot heeft daar een versie mee uitgebracht
Voor wat het waard is…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Je hebt gelijk: In de Hybrid 136 ë-DCS6 motor zit weer een ketting op de 3 cilinder. Dat zal dan wel gemeengoed worden in alle volgende versies van de EB, ik corrigeer me, dat zal dan nog voor de Euro7 invoering zijn.
Daar zit ook de nieuw DT2 bak in met dubbele koppeling en ingebouwde hybride ondersteuning, die uit de samenwerking met Punch Powerline komt.
Als daar dezelfde type ketting als de THP in gaat (8mm schakel enkel, vanwege ruimte gebrek denk ik wel) dan gaat die ketting ook niet eeuwig mee, met als voordeel dat je het hoort als hij verslijt en de vervangkosten redelijk zijn omdat dat een soort “cassette” was.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Vanwege de rek een vaste tijdsinterval of kilometrage is een vreemde opgave van levensduur. Draaiuren (eventueel icm toeren belasting) zou beter zijn en met de computerauto van hedentendage ook niet heel moeilijk of duur te registreren/rapporteren op het dashboard?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Klanten pikken het niet meer…........
https://www.vroom.be/nl/nieuws/betrouwbaarheid-1-2-puretech-stellantis-25882/
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43290
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een facebookgroep
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste