Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Niets zo fijn als rechtop onder de auto kunnen werken.
Ik heb geen brug en geen put. Mijn cave heeft een plafond dat te laag is om een auto werkbaar op te heffen. Daarom heb ik geen brug. Een put heeft het risico van drijven als het grondwater hoog staat. Dat laatste gebeurt al af en toe. Kortom, behelpen met een goede krik en opbokken met stevige assteunen. Dat lukt in de meeste gevallen trouwens prima voor voorkomende werkzaamheden. (Ook al kreun en steun ik soms tijdens een klusje).
Alle tectyl van de onderkant verwijderen/vernieuwen, een weerbarstige uitlaat monteren (behalve van de A type), laswerk aan de bodem wordt in mijn cave geen feestje
Samengevat: Heb je ruimte voor een brug, prijs je dan extra gelukkig!
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Een put of kuil heeft ook het nadeel dat er schadelijke gassen in kunnen blijven hangen als ze zwaarder zijn dan lucht.
En ik ben nu ruim een maand 80 jaar en heb vorige week de hele week onder auto’s liggen sleutelen en dat gaat nog prima. Ik heb zo’n rijdend geval waar je lekker op kan liggen tijdens het sleutelen.
En de Estafette is weer goedgekeurd, dus volgende maand gaan de motor en de bak er uit om de bak te reviseren. Ik heb er zin in/an.
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
De vorige eigenaar van ons huis wilde ook graag een brug en had hetzelfde probleem als Jeroen, te weinig hoogte. Hij heeft het plafond een halve meter verhoogd zodat er een brug in paste. Geen makkelijke operatie bij een 100 jaar oud huis. Onze woonkamer is op de 1e verdieping recht boven de garage en we hebben dus aan de voorkant een vloer die 2 treden hoger is dan aan de achterkant. Ik zou het niet gedaan hebben, maar ben er wel blij mee (ik heb de brug overgenomen toen we het huis kochten).
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
mkatgert schreef:Ik heb een nieuw klushok; 30m2 en 4+ meter hoog. Foto’s volgen binnenkort. Ik overweeg een brug te plaatsen, maar ben een beetje aan het twijfelen tussen 2 koloms, 4 koloms of een schaarbrug à la Niels.
2 koloms heeft als voordeel dat alles goed bereikbaar blijft en dat het weinig ruimte in beslag neemt. Nadeel is dat ik het optillen mbv de armen altijd wat spannend vind in combinatie met evt. rotte dorpels. Ook kan je minder makkelijk een tweede auto stallen onder een hooggeheven brug.
4 koloms heeft als voordeel dat het de nadelen van een 2 koloms niet heeft en de als nadeel dat het voordelen niet heeft.
Schaarbrug zit er een beetje tussen in, minder bereikbaarheid, meer stabiliteit, weinig ruimtegebruik, geen extra stallingsplek.
Wat gebruikt men hier? Zie ik nog voordelen en nadelen over het hoofd?
Hoe ziet de 30m2 er uit? 3x10 of 6x5, en hoe rij je de auto naar binnen? Ik denk dat dat nog wel uitmaakt welke brug werkt of niet. Ik heb een 2 koloms brug, op die plek is mijn garage 3,40 meter breed. Ik kan niet om de brug heen lopen, dus als er een auto op staat moet ik of tussen de auto en de kolom over de armen heen huppelen, of als de auto hoog genoeg is er onder door. De auto staat er ook tussen geparkeerd, dan schuif ik de armen helemaal opzij en kan ik er net tussendoor lopen. Ik zou geen 4 koloms kiezen op deze ruimte, dan wordt het denk ik te krap.
Waarom kan er geen auto onder een auto op een 2 koloms brug? Die kan toch ook gelocked worden?
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 30-04-2007
- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
Jeroen Simons schreef:Een put heeft het risico van drijven als het grondwater hoog staat. Dat laatste gebeurt al af en toe. Kort
Dat is uit te rekenen. zolang het gewicht van de gebruikte materialen hoger is, dan de max opwaartse kracht.
Ik heb ook geen ruimte voor een brug, en heb dus een put gemaakt.
2 meter lang 1 meter breed en 1,20 diep, aangezien de onderkant van het chassis op 50 cm zit, en ik zelf 1,70 ben.
moet alleen even bukken voor de voor of achteras.
015 by patrijsraam, on Flickr
016 by patrijsraam, on Flickr
Nette put!
Over rechtop werken: helemaal mee eens. Ik heb zo’n lig/zit ding, en daarmee is het heerlijk rechtop aan de ophanging beunen, of onder de auto zitten. In het laatste geval zet ik de brug hoger, niet vergeten dan even de motorkap plat te leggen..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
mkatgert schreef:Zie ik nog voordelen en nadelen over het hoofd?
Een tweekolommer stelt wat meer eisen aan de dikte/constructie van de ondervloer meen ik.
Zou wel mijn voorkeur hebben desondanks.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Toen mijn Jag nog APK moest hebben eiste ik dat ze hem op een vierkoloms zouden zetten. De reden is vrij simpel. De achterwielaandrijving zit in een subframe, is loodzwaar en is met vier silent blocs aan de carosserie bevestigd.
Als je de auto met een tweekoloms optilt, hangt die hele zaak aan die vier blokken van rubber en als die het begeven flikkert de hele zaak onder de auto vandaan.
Ja ik weet het en ik heb ze al eens vervangen, maar de auto rust normaal op die vier rubber blokken en als je het nodig vindt om dermate snel over drempels of bruggen te gaan dat hij gaat zweven, dan is het je eigen schuld.
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Als ik mijn XM op een 2 kolomsbrug zet, zet ik de lepels juist onder het subframe
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Dank voor alle opmerkingen. Ik had nog niet echt stilgestaan bij de afmetingen van het geheel, en het lijkt alsof een 2 koloms over het algemeen breder is dan een 4 koloms. De ‘cave’ is 3.5 meter breed, dus dat kan een probleem worden. Ik heb wel een 3 meter brede inrit aan de kort kant, dus dat maakt het weer makkelijker.
Goed ook om te weten dat een schaarbrug verplaatsbaar kan zijn, dat maakt het wel lekker flexibel.
Nadeel van een schaarbrug in combinatie met de J7 zou zijn dat de uitlaat van de J7 bakboord midscheeps naar buiten komt, en er zit een behoorlijk einddemper op. Dan moet ik met grote vulblokken werken om niet de uitlaat te pletten.
Waarom kan er geen auto onder een auto op een 2 koloms brug? Die kan toch ook gelocked worden?
Dat kan ook wel, alleen is voor mijn gevoel de belasting die een 2 koloms brug op een auto uitoefent minder fijn dan als de auto gewoon op z’n pootjes staat. Het gaat me dus niet om de auto die er onder staat, maar de auto die langere tijd “in de brug hangt”.
Jaaps schreef:Als ik mijn XM op een 2 kolomsbrug zet, zet ik de lepels juist onder het subframe
Dat doe je goed, maar dat kan met de Jag niet.
Hallo Patrijsraam.
wat een mooie kelder is dat geworden.
Even een vraag hebt u die gemetseld en hoe diep heeft u hem gegraven voor de fundering ?
In verband met de tegelvloer kan dat niet instorten ?
M.V.G. Johnny
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 30-04-2007
- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
[quote author=“patrijsraam” date=“1679430141”
2 meter lang 1 meter breed en 1,20 diep, aangezien de onderkant van het chassis op 50 cm zit, en ik zelf 1,70 ben.
De vloer is 15 cm dik, met daarop 5 cm dekvloer. Dus uitgegraven op 1, meter 40 beneden de tegelvloer.
De wanden zijn van 15 cm dikke kalkzandsteen lijm blokken.
Dit voor de stevigheid en extra gewicht tegen eventuele opwaartse kracht van het grondwater.
Dank voor de informatie ik ga bij mij eens kijken wat mogelijk is.
M.V.G. Johny.
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Uitgraven tot 1,4 m onder maaiveld, dat gaat bij mij niet lukken.
Zit dan al dik in het grondwater, dat zit gemiddeld slechts 2 steken diep.
De enige optie is dan een prefab waterdichte betonnen bak.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986