Totaal aantal Berichten: 25598
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bas van Weert schreef:Allemaal bedankt voor jullie reacties!
Gisteren ben ik aan de slag gegaan. Bekleding middenconsole verwijdert, dashboardkastje gedemonteerd en daarna de linker steun van het dashboardkastje ook weggehaald. Dan kon ik beter bij de verwarmingsleidingen. Met de Dremel en een slijpschijfje heb ik aan de hand van de afmetingen van de nieuwe radiator een luik gezaagd. Dit was eigenlijk allemaal zeer goed te doen. Voor de zekerheid heb ik wel even een metalen plaat onder het kachelhuis en de bedrading die daar onder loopt geschoven. Zo snij/slijp je niet per ongeluk draden door en zo kan de eventueel lekkende kvs direct op de vuilniszak stromen die ik als opvang in de voetenbak heb gelegd. Het lastigste klusje was het losmaken van de leidingen aan de oude radiator. Hier was wel wat duw en trekwerk voor nodig. Ik heb twee kurken taps geslepen om die direct in de los gekoppelde leidingen te kunnen steken. Dit werkte prima. even vastzetten met de slangenklemmen van de leidingen en dat stopte het lekken voldoende. Na montage van de nieuwe radiateur de kvs-bol bijgevuld en gaan rijden. Kachel vol open en gelukkig geen stank meer in de auto en geen vocht op de ruiten.
Ik heb wel nog een vraagje naar aanleiding van de hier bovenstaande foto. De kachelradiateur kan k onderscheiden. Maar wat is het element dat daar voor gemonteerd is? Is dat een elektrisch verwarmingselement? en zo ja, waarom dan nog een radiateur met koelwater? Verwarming kan toch ook volledige elektrisch plaatsvinden?
Groet, Bas
Goed bezig !
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Mij staat bij dat er water bij de kachelradiateur kan komen als ontwatering van de luchtinlaat verstopt zit met troep. Dat kan ook beslagen ramen geven. Die zo nu en dan eens doorprikken is altijd een slim idee om te voorkomen dat de kachelradiateur gaat roesten.
Bovenstaande klopt. Dit had ik echter al gecheckt. Met een beetje lenigheid en een plastic stokje heb ik die opening vorig jaar al eens van bovenaf schoongemaakt. Daarna even met een gieter en water gecheckt of het open was. Gelukkig was dat het geval en zat er verder geen vuil of verstopping in.
Groet, Bas
ID 19B 1966
2cv6 1986
CX 22trs 1987
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bas van Weert schreef:Of kijk ik hier naar het kachelhuis van een CX die voorzien is van een airco. Daar had had ik nog niet aan gedacht.
Groet, Bas
Klopt de foto heb ik genomen toen ik de airco in mijn CX heb ingebouwd. De verdamper is bij een CX nog van koper.
Overigens is dit originele fabrieksairco setup, er zijn ook CXen voorzien van een later aftermarket systeem.