1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Problemen koelsysteem Xantia (hulp gezocht)
Veerbollenfanaat
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 20-11-2022

Gepost: 26 maart 2023 04:25 PM

Beste mensen,

Sinds gisteravond steeg de temperatuur van de koelvloeistof opeens intens, waarna er langzaam een koelvloeistofgeur door de verwarming naar binnenkwam. Uiteraard ben ik gelijk gaan kijken wat er aan de hand was en toen zag ik op meerdere plekken onder de auto koelvloeistof lekken.

Wat betreft sleutelen aan auto’s is mijn kennis nog best minimaal omdat ik hier pas sinds vorig jaar mee begonnen ben. Mijn vermoeden is dat de koppakking lek is en/of de waterpomp kapot. Ik weet op dit moment niet of de motor schade heeft opgelopen. 

Mijn vraag is nu of er iemand in de omgeving Zwolle is die mogelijk met mij mee zou willen kijken, en eventueel zou willen helpen met het vervangen van de onderdelen die kapot zijn?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3703
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 26 maart 2023 05:49 PM
  [ # 1 ]

Ik zou eerst eens alle slangen van de koeling nakijken, want een koppakking of waterpomp gaan langzaam meer lekken, maar een slang gat ineens veel lekken als er een scheur in zit of een klem af komt en daardoor de slang loskomt.
Ik woon te ver van Zwolle.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7307
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 26 maart 2023 06:55 PM
  [ # 2 ]

waarna er langzaam een koelvloeistofgeur door de verwarming naar binnenkwam…...........

Zeer Waarschijnlijk de kachelradiateur : bekend euvel bij de xantia. Motorkap open maken dan zie je 2 rubberen slangen je schutboard/tussenschot ingaan. maakt deze 2 los en verbind ze door. vul het koelcircuit bij en rijden maar. blijft de koeltemperatuur nu goed ? dan kachelradiateur vervangen. Niet een klusje voor de leek. bij uitbesteding : duur daar het gehele dashboard verwijderd en weer gedemonteerd dient te worden. Sad

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Veerbollenfanaat
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 20-11-2022

Gepost: 26 maart 2023 07:40 PM
  [ # 3 ]

Dank voor beide reacties, ik ga daar mee aan de slag.

De kachelradiateur was niet mijn eerste gedachte maar dat klinkt inderdaad best heel logisch dat dat het kan zijn. Nou ik ga in ieder geval alles goed checken. Mocht het inderdaad de kachelradiateur zijn, dan zal dat een mooie uitdaging worden haha.

Profiel  
 
Jaaps
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 26 maart 2023 08:01 PM
  [ # 4 ]

Ik woon in Zwolle en wil met alle plezier ff meedenken/kijken

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 26 maart 2023 08:41 PM
  [ # 5 ]

Kun je niet goed zien waar het lekt, dan is afpersen een handige methode om te vinden waar het lekt. Je zet dan wat druk op het systeem. Op een drukmetertje zie je of het lekt en visueel kun je zien waar het lekt. Ter voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=enUBwuSV-Dk
Om te meten of je motor (koppakking) schade heeft opgelopen van de oververhitting is er een CO2 tester. Daar zit blauwe vloeistof in die groen kleurt als er CO2 gevonden is. Die tester sluit je aan om de vuldop van de koelvloeistof. Ter voorbeeld een goedkope tester voor de hobby: https://www.autodoc.nl/carmotion/17833254?gshp=1&gclid=EAIaIQobChMI8bGZuJ76_QIVUI9oCR0xGw4bEAQYASABEgI4kPD_BwE

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Veerbollenfanaat
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 20-11-2022

Gepost: 26 maart 2023 10:14 PM
  [ # 6 ]

Ah dat is superfijn Jaaps!

De koelvloeistof in het expansievat is helder dus dat geeft wat hoop. Een lek bij het motorblok blijkt lhm, ook niet gewenst, maar gelukkig is dat lek geen koelvloeistof. En onder de motorkap bij het schutboard is het droog. Verder heb ik nog niet kunnen kijken omdat het mij op dit moment nog ontbreekt aan genoeg kennis.

Dat pompje is inderdaad een handige! Ik keek er laatst nog naar, toen nog niet wetende dat dit op me te wachten stond.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7307
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 26 maart 2023 10:28 PM
  [ # 7 ]

En onder de motorkap bij het schutboard is het droog….........

Die evt. lekkage is dus aan de andere kant van het schutboard : natte matten voorin, links en/of rechts ?
zure (koelvloeistof) lucht in het interieur ?

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Veerbollenfanaat
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 20-11-2022

Gepost: 26 maart 2023 11:26 PM
  [ # 8 ]

Voor zover ik weet zijn de matten droog, en de geur van de koelvloeistof kwam gisteravond maar enkele minuten de auto binnen omdat ik ‘m nadat ik snel had gekeken of ik de bron kon vinden onder de motorkap/auto, gelijk uit had gezet.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3237
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 27 maart 2023 06:59 AM
  [ # 9 ]

Het lijkt er op, vanwege de geur, dat het misschien de kachelradiateur zou kunnen zijn.
Maar:

Veerbollenfanaat schreef:

Uiteraard ben ik gelijk gaan kijken wat er aan de hand was en toen zag ik op meerdere plekken onder de auto koelvloeistof lekken.

Waar waren die plekken? Onder de voorkant, dus onder de motor? Of ook meer naar achteren?

Als het inderdaad alleen onder de motor lekt dan kun je de kachelradiateur uitsluiten.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Gepost: 27 maart 2023 07:30 AM
  [ # 10 ]

Als het onder de auto koelvloeistof lekt, geloof ik nooit dat de kachelradiateur het probleem is. De eerste reactie over een gescheurde koelwaterslang lijkt me nog het plausibelst.

Profiel  
 
Veerbollenfanaat
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 20-11-2022

Gepost: 27 maart 2023 10:37 AM
  [ # 11 ]

Voor zover ik kon zien zag ik links voor bij de neus vrij dichtbij het wiel (links vanuit de bestuurderskant gezien), onder de auto in het midden, en aan de linker zijkant onderin dat er druppels hingen/het nat was. Mogelijk was niet alles wat ik zag een plaats waar het lekte, het zou kunnen zijn dat een gedeelte koelvloeistof was die zich had verspreid naar verschillende plekken tijdens de laatste paar meter rijden. Gezien ik volgens mij op de weg in de straat 1 spoor aan druppels kon terug zien en niet allemaal verschillende plekken.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 maart 2023 12:21 PM
  [ # 12 ]

Als het de kachelradiateur is zou de vloer aan de passagierskant zeiknat moeten zijn.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Veerbollenfanaat
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 20-11-2022

Gepost: 27 maart 2023 06:10 PM
  [ # 13 ]

De vloer is aan beide kanten droog, en het lek links voor vlakbij het wiel (bestuurderskant)is zeker weten koelvloeistof. En het gebied dat lekt onder de auto kon ik niet met mijn hand bij om te voelen en te checken of het lhm of koelvloeistof is omdat ik langs een straat geparkeerd sta en het persoonlijk ten zeerste waardeer om niet overreden te worden haha.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 27 maart 2023 06:41 PM
  [ # 14 ]

Je auto even ergens anders parkeren en dan op het oude plekje het gebiedsonderzoekje wat er gelekt is?

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Jaaps
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 27 maart 2023 06:58 PM
  [ # 15 ]

Welk bouwjaar en welke motor betreft dit?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook