Probleem met montage nieuwe oliefilter
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 13 april 2006 01:10 AM

wilde vandaag een nieuwe oliefilter monteren, type purflux L 108.
nu heb ik het probleem dat de filter niet over de “coupelle du joint” gaat als je het onderdelenboek er even bijneemt

http://files.citroen-forum.nl/manuals/DS/onderdelenboeken/volumeI_1.pdf

en je neemt pagina 84, dan bedoel ik het nummer 23.
de diameter van de “coupille” is 32 mm en de binnendiameter van de filter is 27 mm.
Iemand een oplossing? Of zie ik gewoon iets over het hoofd???

De oude filter (geen purflux) gaat er wel probleemloos over.

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 13 april 2006 12:41 PM
  [ # 1 ]

Tja het lijkt toch wel op een verkeerd type filter. Maar Purflux L108 is het goede modelvoor de DS! De diameter van het gat in het filter is aan beide zijden 27 mm als het goed is.
Waar heb je het gekocht?
M

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 april 2006 12:46 PM
  [ # 2 ]

Het nummertje 23 moet er ook niet IN maar er tegen aan! L108 moet passen.  Rolling Eyes

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 13 april 2006 12:53 PM
  [ # 3 ]
bogaard77 schreef:

Het nummertje 23 moet er ook niet IN maar er tegen aan! L108 moet passen.  Rolling Eyes

Inderdaad. Het oliefilter wordt door nr 23 tegen de oliepomp aangedrukt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 april 2006 12:54 PM
  [ # 4 ]

Of heeft een 23 IE met oliekoeler een ander filter? Nee toch?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 13 april 2006 01:02 PM
  [ # 5 ]
bogaard77 schreef:

Of heeft een 23 IE met oliekoeler een ander filter? Nee toch?

Nee, alle DS motoren van na 1965 hebben het zelfde oliefilter en dezelfde oliepomp. Dus de Purflux L108

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 13 april 2006 01:45 PM
  [ # 6 ]

Als ik het zo probeer te monteren, met het nr 23 er tegen aan, krijg ik het gevoel dat de veer (22), die mee op de bout zit, sterker is dan het oliefilter en het oliefilter dus samengedrukt zal worden.
Als ik alles toch zo monteer (en de bout zit er net in) zit de schaal 27 nog uit het blok. Bij het aandraaien van de bout zou dus de veer samengedrukt moeten worden zodat alles op zijn plaats komt, maar dit gevoel krijg ik dus niet.

De filter die er af komt, zat over het nr 23. Vandaar misschien de verwarring.

we proberen vanavond nog een keer.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 april 2006 02:42 PM
  [ # 7 ]

Die veer is niet heel zwaar. Je moet het ‘bakje’ met de hand omhoog op zn plaats kunnen drukken. Driehoekjes tegenover elkaar!!!!
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 14 april 2006 02:14 AM
  [ # 8 ]

Probleem is inmiddels opgelost Very Happy

Er was wel degelijk een probleem! het bewuste nummer 23 zat omgekeerd op de bout! Daardoor viel het niet gedeeltelijk in het nieuwe oliefilter maar zat het er compleet tegen en was een correcte montage dus niet mogelijk.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 april 2006 07:24 PM
  [ # 9 ]
waterman771 schreef:
bogaard77 schreef:

Of heeft een 23 IE met oliekoeler een ander filter? Nee toch?

Nee, alle DS motoren van na 1965 hebben het zelfde oliefilter en dezelfde oliepomp. Dus de Purflux L108

De oliepomp is wel degelijk anders. De gene met koeler hebben een extra uitgang en als je die in een normaal blok monteert pompt je pomp je olie terug je carter in..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 april 2006 07:25 PM
  [ # 10 ]
citrods schreef:

Probleem is inmiddels opgelost Very Happy

Er was wel degelijk een probleem! het bewuste nummer 23 zat omgekeerd op de bout! Daardoor viel het niet gedeeltelijk in het nieuwe oliefilter maar zat het er compleet tegen en was een correcte montage dus niet mogelijk.

AHA!  erop gebeund dus.. Ik doe em op slot ok?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 17 april 2006 10:29 PM
  [ # 11 ]

Dus als ik het goed begrijp heeft een Ds 23ie met oliekoeler een andere oliepomp dan de gewone DS 23 motor?
Reden om dit te vragen, de laatste keer in de file, bij hoge temperaturen begint het olie lampje op te gloeien als je stapvoets rijdt of stilstaat. Oliepeil was prima, kwaliteit olie ook, en bij een beetje gas geven gaat het lampje uit. Ergens anders in het citroën forum heb ik hier ook al eens iets over gelezen. Zouden symptomen kunnen zijn van een aanstaand einde van mijn oliepomp, vandaar.
Ik heb net zelf voor het eerste een nieuw oliefilter geplaatst, zoals geleerd op de techniek cursus van de club, maar og het goed gegaan is weet ik nu nog niet. Motor heeft sindsdien nog niet gedraaid, vandaar.

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 april 2006 12:58 PM
  [ # 12 ]

Dat zou kunnen maar het kan ook je sensor zijn die verouderd is.
Ik gooi deze dicht.
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook