Thanks, dat is dan in combinatie met het plaatje OP de toerenteller, vindt dat toch minder mooi en blijf bij mijn ‘lange naalden’ LED verlichting is een verademing, alleen het laadstroomlampje moet een gloeilampje blijven om de bekende redenen.
Zoals eerder hier op het forum gemeld, had ik tijdens het toeren dat er steeds een hinderlijke uitlaatgas-lucht naar binnen kwam in het interieur maar wist niet goed hoe dat op te sporen.
Nu doe ik voor mijn werk inspecties aan o.a. verwarmingsketels en toen ging er bij mij een lampje branden, wat nou als ik mijn rookgasanalyse apparaat nu eens gebruik en die uitlaatgaslekkage eens ‘snuffel’? Bij het spruitstuk op de kop niks maar bij de flenzen naar de dubbele downpipe was het bingo! 23.000 ppm’s aan CO, duidelijk dat de pakkingen hun beste tijd gehad hadden, nieuwe pakkingen opgepikt en met wat bosal gungum weer gemonteerd (nee, tapeindjes niet afgebroken, boeltje was mooi gangbaar)
Op de afgelopen sleuteldag in Tull heeft Harry de caburateur netjes afgesteld op de testkast, gasklep 1e trap van de weber stond te ver dicht, dat geeft veel onverbrande koolwaterstof (dat is o.a. wat wij ruiken als uitlaatgas) en alles weer top in orde, heel blij want dit kan je rij plezier echt behoorlijk bederven, ook wel eens leuk om te lezen dat iets opgelost is, niet dan?
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooi, gelukkig is het soms relatief simpel
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
@Frans. Fijn dat je het opgelost hebt. Ook leuk om te lezen dat een rookanalyse apparaat helpt bij het zoeken naar de oorzaak. Als het niet zichtbaar lekt, rookt of knettert is stank heel lastig te vinden. Ik welke branches hebben ze zulke apparatuur? Verwarmings(ketel) branche of ook andere?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Te vroeg gejuigd, afgelopen zaterdag een puzzelrit gereden van 160 km en nog steeds uitlaatgas (geur) aan de bestuurderskant.
Toevallig ging ik tijdens het rijden met mijn hand langs de deur ter hoogte van de ontgrendeling van de parkeerrem en voelde daar duidelijk een warme luchtstroom die, voor mijn gevoel te krachtig aanvoelde dan de op dat moment gereden snelheid.
Ik heb een doekje in de kier tussen deur en deurrubber gefrot en he kijk nou, de lucht werd aanzienlijk minder…..
Nu kan het wel aanzienlijk turbulent tochten rond een rijdend voertuig maar niet vanaf het uiteinde van de uitlaat dus ik vermoed dat er onder de auto misschien een klein lek in de pijp zit, heb in de motorruimte zelf nog uitgebreid ‘gesnuffeld’ met de rookgasanalyse koffer maar niks meer kunnen vinden, hopelijk a.s. zaterdag als het weer het toelaat in Tull een kijkje op de brug nemen.
De dag eindigde hoe dan ook feestelijk want onze auto werd ‘best of show’ in de categorie 1960-1975 zie riversidecarclassic.nl
P.S. ja Jeroen, die rookgasanalyse apparatuur is het meest gebruikt in de verwarmingsbranche, sorry voor het late antwoord
Update, ik denk te weten waar die stank vandaan komt, de uitlaat van de eerste cilinder is geheel zwart onder de pakking en dicht dus niet goed af, dat komt weer door een draadeindje dat niet helemaal tot de borst in de kop gedraaid zat, die flens kon dus gewoon niet goed vastgezet worden, Dit i.c.m. versleten deurrubber zorgde ervoor dat de lucht vanuit de motorruimte in het interieur kon komen. Pakkingen bestellen, nog even wat vel, bloed en zweet doneren aan de LHM goden en met de vingers gekruist wachten op nog een mooie droge middag om het uit te proberen maar dit is wel heel duidelijk, kon door de wind van de ventilator ook niet fatsoenlijk ‘snuffelen’ dus heb deze steeds gemist. Op de foto heb ik het draadeind reeds gefixt btw.
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Zo te zien op de foto heb je wel wat gevonden. Het hoeft maar een beetje te lekken om het flink te ruiken.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Niet goed natuurlijk zo’n zwarte plek bij je uitlaat maar of dit nu je benzineluchtprobleem oplost, Bij de uitlaat komt natuurlijk de verbrande benzine uit in de vorm van uitlaatgas en dat ruikt toch anders dan onverbrande peut.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als ze een beetje rijk staat ruik je toch echt wel een benzinelucht.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Mijn klacht was dan ook uitlaatgas in het interieur
Mogelijk ben ik dan ook van die ‘tik’ af die ik toeschreef aan een versleten tuimelaar(as) ik post mijn bevindingen hier als ik ze heb
Die tik kan ook veroorzaakt worden door een versleten tuimelaar stoterbus. Ze worden nogal eens vervangen door mindere exemplaren. Die slijten dan in waardoor ze gaan ‘tikken’.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
De tik is helaas niet weg dus dat wordt een nieuwe tuimelaar en/of as maar de uitlaatgas stank is eindelijk weg, kan nu gewoon lekker open rijden zonder nare luchtjes in de auto, happy!!
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 24-12-2016
- C5 Tourer 2.0 HdiF Confort
- ID/DS DS21 BVH '67 Pallas
Er doet zich een nieuw probleem voor, sinds kort laat de eerste versnelling zich zeer moeilijk inschakelen, als de motor niet loopt gaat het na een of twee keer beter maar als de motor loopt en ik even de koppeling laat opkomen voor het schakelen is het onmogelijk, de overige versnellingen en de achteruit werken probleemloos.
Oliepeil is goed, olie is vers, heb even het bovenste kleine deksel met de schakel ‘vingers’ losgenomen, de o-ringen moeten vervangen worden, maar zie eigenlijk niks geks, wat zou het kunnen zijn?