Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het waren destijds toch een beetje de instapmodellen qua vermogen en prestaties. Men zal gedacht hebben dat 155 bandjes voldeden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
H@ns schreef:.....
Retro rijdt misschien iets minder dan een XVS, maar is wel een heel stuk voordeliger.
Heb je nog wel het punt binnenband…
De XVS en Retro zijn eigenlijk tubeless banden. De DS velg is echter tube type dus moet een binnenband.
Alleen de X-As is hiervoor gemaakt. Is alleen 180 ipv 185 maar de omtrek van de 180 is zelfs nog een fractie groter.
De tubeless banden hebben ribbels aan de binnenkant, dat kan bij lang gebruik wel slijtage geven aan de binnenband.
Maar in de praktijk valt dit wel mee.
Persoonlijk vind ik de X-As /XVS en Retro wel horen bij een DS qua profiel.
Ik had de XVS 185x15 onder mijn DS23 inj, daar zaten binnenbanden in.
En ook volgens dit overzicht is dat het geval.
De XVS bevielen me prima.
Veel beter dan de XAs, met name op de natte weg waren ze heel veel beter.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
waterman schreef:Alleen jammer dat de retro zo slecht scoort in de tests.
Dat heb ik destijds ook gelezen. De test was (dacht ik) uitgevoerd met een VW Golf. Opvallend want dat is wel een heel andere opstelling in parameters.
Daarom: Ik geef mijn praktijkervaring in mijn Id weer en die is positief. Doe er je voordeel mee of niet.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die test is gedaan met een Ds en een Austin Healey. Niet met een Golf.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hier de link naar de test met de healey:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Duidelijke test! Heb zelf geen slechte ervaringen met Retro’s, ik rij blijkbaar niet veel in de regen
Maar wat een prijsverschil met Michelin XVS: factor 3+!
XVS slijt wel sneller, te zacht, dat heeft men niet kunnen testen. Dat ‘zachte’ blijkt wel uit de goede ‘handling’,‘bremsen’ en het nminste ‘gerausch’
De Retro, iets ‘harder’, heeft blijkbaar een gunstiger rolweerstand.
Is XVS voor en Retro achter een aanvaardbaar compromis?
PS: er is voor de ‘Durchschnitt’ wel creatief gerekend bij Michelin Trocken: hoe ze met een ‘1-’, ‘1’ en ‘2-’ toch op gemiddeld ‘2+’ kunnen komen is mij een raadsel..
Een’2’ zou logisch zijn. Dan komen ze daarmee wel op plaats 4…
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Als je de retro’s achter zet, loop je bij remmen op een nat wegdek het risico dat de auto achter gaat slippen, en je een plotseling uitbrekende auto krijgt.
En een DS is onder die omstandigheden zeer lastig te controleren
Dat de XVS bij droog weer zo hoog scoort komt uit de handling en rem-test. Daar zijn ze telkens tweede, elk na een andere eerste. En de enige met donker groen op beide criteria.
Maar op dat punt kloppen de plaatjes niet, de Vredestein heeft een kortere remweg…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Nou, een DS lastig te controleren onder regen omstandigheden, daar wil ik wel even over discussieren. Misschien als je vergelijkt met moderne auto’s met al hun hulpsystemen, maar voor een auto zonder ABS, ESP etcetera doet een DS het heel goed.
Ik heb met de DS een grip & slip cursus gedaan, daar heb ik ook over geschreven in La Bombe Citroën. Dat was bij de ANWB (toen nog) baan in Lelystad. Ik ging het hardst door de (natte) bocht van alle deelnemers, eventueel onderstuur was perfect op te vangen. Bij de oefening waarbij ze de achterkant uit laten breken door een plaat naar links/rechts te bewegen als je achterbanden er op staan gingen alle auto’s achterstevoren, behalve de DS; 1 relaxed tikje naar de ene kant, dan de andere, en weer door. Ze hebben daar zelfs de uitslag nog op maximaal gezet omdat ze me achterstevoren wilden hebben, maar dat is niet gelukt.
Wat wel gebeurt is dat je heel snel je wielen blokkeert bij remmen op nat wegdek en dan is elke auto een oncontroleerbaar projectiel. Bij de uitwijkmaneouvre merk je het grootste verschil; een auto met ABS is gewoon vol op de rem trappen en kijken en sturen in de richting waar je naar toe wilt. Een auto zonder ABS is vol op de rem trappen (om snelheid te verliezen) kijken waar je naar toe wilt, REM LOS LATEN (heel contra intuitief) en dan sturen. Zolang het me maar lukte om de rem los te laten ging het goed met het uitwijken.
Dus je kunt wel uitbreken door slechte banden, te hard remmen, te hard rijden, etcetera, maar met een DS kun je het wel heel mooi opvangen, mits je maar de rem weer los laat.
Ik had oude (10+ jr) Michelin achterbanden, maar wel met nog veel profiel, 6 mm. Volgens de instructeurs daar was vooral de diepte van het profiel van grote invloed op de stabiliteit van mijn DS. Maar ze waren overall erg onder de indruk van wat de DS kon. Dus sinds die tijd ben ik wat minder bang in mijn DS als het een keer regent.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 12-09-2022
- 2CV AZA
- ID/DS DS 20 Pallas
- Overig Volvo 66
- Overig Renault 4F4
Inmiddels heb ik de Michelin banden besteld. Ze zijn inderdaad niet goedkoop, maar dan heb ik er weer jaren plezier van.
De banden die er nu op zitten zijn namelijk uit 1997.
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 12-09-2022
- 2CV AZA
- ID/DS DS 20 Pallas
- Overig Volvo 66
- Overig Renault 4F4
Op wat kleine dingen na zijn we ‘denken’ we klaar met de DS om er mee te gaan toeren.
Alleen hebben we nog wat issues met de brandstof toevoer. Niet onbelangrijk. Eerst hadden we er een benzine filter tussen geplaatst, zodat we zeker wisten dat de benzine schoon door de carb en motor ging, maar de motor bleek niet helemaal lekker te lopen.
Na het verwijderen van het filter (wat voor de pomp zat) leek het beter te gaan, maar toch later bleek toch weer niet. Het lijkt erop dat de benzinepomp niet voldoende power heeft om benzine aan te trekken.
Twee vragen:
1) Is het mogelijk om een benzinefilter te plaatsen en wat is de beste plek?
2) Kan de pomp kapot zijn of moet ik aan andere zaken denken?
Het is gebruikelijk om een filter aan de “drukzijde” van de pomp te zetten, want daar heb je weinig drukval met een filter.
Als je het filter aan de zuigzijde van een mechanische pomp zet dan belemmer je de toevoer naar de pomp, want de zuigkracht van zo’n pomp is minimaal. Geldt niet voor een elektrische pomp, die zuigt wel goed en daar kun je dus in de aanzuigkant een filter zetten om de pomp te beschermen en in de drukkant voor de carburateurs.
Ja, je pomp kan intern lekken en dan is de opbrengst niet genoeg. Maar dat zou je alleen merken bij bijna volgas.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eerst de tank aftappen en het filter wat in de aftapdop onder de tank zit uiteen nemen en schoonmaken. Dat lost vaak veel gezeur op.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 12-09-2022
- 2CV AZA
- ID/DS DS 20 Pallas
- Overig Volvo 66
- Overig Renault 4F4
Vanochtend weer een paar testjes gedaan met de brandstofpomp.
Aan de druk kant komen er luchtbelletjes in de leiding, aan de zuigkant zijn er geen luchtbellen. De slang zit er goed op, dus het lijkt in de benzinepomp te zitten.
Er wordt dus valse lucht aangezogen bij de pomp. We hebben de membraan vervangen, maar bij ontvangst was dit niet dezelfde als eruit kwam. De gaten van de schroefjes klopten bijvoorbeeld niet, we hebben dan ook nieuwe gaatjes gemaakt en maar moeten monteren, zodat we iets hadden.
Ik ga nu maar een nieuwe brandstofpomp aanschaffen en deze vervangen. Hopelijk is het dan allemaal verholpen.
@waterman zit deze aftapdop onder de auto of moet ik de tank daarvoor demonteren? En ps. je doneer link werkt niet
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Onder de auto, dop 21 mm. Let op, geen 12-kant dop gebruiken!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 12-09-2022
- 2CV AZA
- ID/DS DS 20 Pallas
- Overig Volvo 66
- Overig Renault 4F4
Vandaag zouden er nieuwe banden onder de ds komen en daarvoor moest ik wel naar de garage kunnen rijden.
Dus gister de oude benzinepomp eruit een nieuwe gekocht en vanochtend ingebouwd. Helaas bleken de banden nog niet op voorraad (alleen de binnenbanden), maar dat is niet voldoende .
Dus hadden we ineens tijd over om nog wat andere zaken aan te pakken.
Het schoonmaken van het benzinefilter. En wat blijft het toch een leuke auto, waar je soms vloekt hoe iets in elkaar zit en soms dubbel ligt hoe simpel het is. Aangezien we eerst 30 liter benzine uit de tank moesten laten lopen konden gingen we aan de slag met de kap die om de ventilator van de radiator zit. Die was namelijk gehalveerd door de jaren heen. En daarna het filter goed reinigen.
Alles weer in elkaar en testen maar! Nou ze liep als een zonnetje en eindelijk heb ik eens een hoop rondjes kunnen rijden.
Alleen na een tijdje rijden en dan bij hard remmen of voor stilstand, dan sloeg ze wel af. Mogelijk dat we de boel toch nog wat beter moeten afstellen.
Kortom dit weekend poetsen en dan hopelijk volgende week naar de garage voor de banden.