Die borgveer is van gehard staal, dus uitboren uit de hand is zeker geen optie.
Eerst eens goed heet stoken en dan met een geschikt drijver van 3mm in gehard staal er doorheen slaan.
Het kogelgewricht heeft normaliter redelijk veel speling in het huis, dus die tik je er uit.
To err is human, not to err is divine.
Warmstoken, punt van een doorslag op je pneumatische hamer lassen en gaan met die banaan.
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Misschien lukt goed insoppen met goede kruipolie (niet met WD40 of zoiets) en nog eens en nog eens en dan met een drijver kloppen en tikken. Heb je aan de achterzijde ook nog wat vlees? Niet bruut los gaan maar schrikken/kloppen, proberen de boel gangbaar te maken. Het kogelhuis kun altijd verwijderen/lospeuteren/stukmaken. Ook dat geeft ruimte voor de veer. Bij montage van een nieuwe set deze lekker invetten voor de volgende keer. Iedere grote beurt een beetje vettigheid erop.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Heb hetzelfde bij de hand gehad. Van alles geprobeerd.
Met een widia boortje heb ik een stukje kunnen wegboren. Helemaal eruit is mij nooit gelukt.
Maar het is een borgpen waar zelden slechts een beetje kracht op komt te staan. Meestal zelfs helemaal nooit.
Ik heb er zelf een spijker voor in de plaats gehangen met antiroest erop.
En in de veerstang zodanig verbogen dat ie in het gaatje van de draagarm blijft steken en geen kant op kan.
Een spijker is namelijk makkelijk in model te buigen.
Als de monteur een likje vet oid had gebruikt bij montage had zich dit probleem niet voorgedaan.
Maar ja, dat was misschien minstens 40 jaar geleden…
Volgens mij kan dat kogelhuis niet los, is één geheel met de draagarm voor zover ik weet.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Aan de buitenkant zit een gat waardoor je de kogelbeker eruit kan slaan. Vaak kanje zo ook het verenstangetje breken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat Boog zegt. Cup door het gat uit de draagarm rammen. De veer breekt dan af en de stukjes pak je dan zo uit de arm. Daarna een nieuwe veer en een nieuwe cup kopen en klaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En… gelukt!
Dank voor alle tips en het meedenken. Ook die van het technisch team van de onvolprezen ID DS club.
Uiteindelijk moest ik nog behoorlijk wat geweld gebruiken en wel als volgt.
Eerst heb ik het cupje geprobeerd los te weken met kruipolie. Nul effect. Het zat rondom volledig vastgeroest.
Vervolgens geprobeerd het restant borgveer er uit te tikken met een 3 mm. hardstalen dremel.
Gevolg: dremel krom.
Daarna het het gedeelte van de draagarm waarin de cup zit warm gestookt.
Dat gaf enig effect want de vastgeroeste cup kwam los en zat alleen nog vast aan de borgveer.
Vervolgens door het gat dat aan de voorkant van de draagarm zit gaan rammen met een doorslag en een vuistje in de hoop de borgveer te breken.
Dat gaf nog niet het gewenste effect. Er kwam wel een beetje meer beweging, maar de veer brak niet.
Toen met echt grof materiaal aan de gang gegaan, namelijk met een fuseevork en een kleine voorhamer.
Na een minuutje slaan, gaf de veer het op en kwam de cup los.
Daarna met de 3 mm. dremel de restanten van de borgveer er uit geslagen.
Een leerzaam klusje. De montage van het nieuwe kogelgewricht en bijbehorende borgveer gaat gepaard met een overdaad aan kopervet.
Het was geen overbodige luxe. De lekzak blijkt geweldig gescheurd te zijn.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
en even het kommetje aan het einde van de stang mooi glad vijlen/slijpen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik hoop dat je de kogel in kogellagervet hebt gezet. Kopervet is alleenvoor plekken waar het heet wordt. Bij een kogel schuurt het te veel…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
@boogaard77 Bedankt maar dat wist ik gelukkig. Dus de kogel staat netjes in kogellagervet