Hallo allemaal.
Ik ben nieuw op dit forum gebied. Ik weet niet goed wat de spelregels zijn en als ik wat fout doe , gooi het dan maar op mijn leeftijd (82),
Ik heb twee vragen waar ik graag een antwoord op zou willen hebben. Alvast bedankt voor de moeite.
Ik heb eigenlijk twee (2) vragen.
De eerste (1) betreft de oliepeilstok van onze Citroën C3 Picasso uit 2010 en de tweede (2) betreft een permanente elektrische aansluiting voor onze dashcam welke ik onlangs voor mijn 82ste verjaardag kreeg.
1: de peilstok.
Deze bestaat uit een 2½mm dikke staaldraad ( verenstaal) met aan de onderzijde een circa 4 cm lang kunststof puntje in de vorm van een uitgerekte “diabolo”. ( Is te zien als men Googled op “oliepeil stok Citroën”.
Ik heb ongelooflijk veel moeite met het aflezen van het motor- oliepeil met deze peilstok.
De staaldraad gaat door een circa 8mm diameter pijpje waarin ook nog een flauwe bocht zit. Met een dun streepje schoolborden krijt op dit kunststof puntje probeer ik toch iets van een oliepeil waar te nemen…
Wij hebben gedurende onze rij periode tot heden ongeveer 7 Citroëns gehad, maar geen enkele met zo’n problematische peilstok. Altijd waren het buigzame platte stalen strippen met een dikte van circa 1½mm en 4 mm breed. Deze strip had een merkteken voor het laagste en hoogste oliepeil. Prima af te lezen.
Mijn vraag is of iemand mij kan zeggen of er voor onze huidige C3 Picasso ook zo’n dergelijke platte peilstok te koop is en waar ik deze dan kan kopen.
De garage weet het niet en op internet kan ik ze ook niet vinden.
2: De dashcam die ik heb ( Dual Lens TechU dashcam. Met voor en achter camera) wordt geleverd met een voeding aansluiting op de sigaretten aansteker. In de, werkelijk totaal onbruikbare en misleidende Chineestalige, handleiding staat in de in ongelooflijk slecht Engels vertaalde tekst dat de dashcam ook is uitgerust met de mogelijkheid om bewegingen buiten de auto, als die geparkeerd staat!!!, te detecteren. Prima , maar als de auto geparkeerd staat en de sleutel verwijderd, dan is de sigaretten aansteker stroomloos ! Het backup batterijtje in de camera is binnen 5 tot 10 minuten leeg en sluit de Camara zichzelf af….
Nu wordt in de beschrijving geopperd dat de voeding ook vanuit het zekeringkastje gemaakt kan worden of zelf rechtstreeks vanuit de accu.
Deze mogelijkheid heb ik overlegd aan het team auto-experts van de ANWB. Zij raden mij deze methode ten zeerste AF omdat , bij een iets oudere accu en langere stilstand ( vakantieperiode ) de accu langzaam wordt leeg getrokken en je met een lege accu komt te staan. Bovendien zeggen zij ...,” Het is niet voor niets dat de fabrikant er een aansluiting voor de sigaretten aansteker bij doet….”.
Mijn vraag is dan ook.
Wie heeft er ervaring met aansluiten van dashcam, anders dan op de sigaretten aansteker ?
Graag wacht ik reacties op mijn twee vragen af.
Met vriendelijke groet.
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Op een andere plaats treks die dashcam natuurlijk net zoveel stroom en zal na lange tijd idd de accu leeg zijn.
Ik weet niet of er in je instructieboekje iets over te vinden is maar bij de Xantia die ik had kon je door een zekerijg van positie te veranderen continue spanning op de aansteker zetten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Voor die pijlstok is geen echte oplossing, want alleen die ronde stok past in de koker en die gaat “dwars” door de motor, dus daar is geen alternatief voor.
Ik lees die af als het nodig is ( mijn “electronisch pijlstok met laag niveau aangifte werkt na ruim 300.000 km nog prima), door de pijlstok vlak op een stukje keukenpapier te leggen en te kijken hoe hoog de “afdruk” van de olie komt. Je kunt ook het plastic van dei “diabolo” mat maken door hem heel licht te schuren met heel fijn (400 of hoge) schuurpapier. Dan is het contrast tussen glanzende olie en matte diabolo iets groter.
Over die dash-cam: Je kunt die op 2 manieren direct aansluiten:
- Je trekt een draad direct vanaf de accu ( voor het eco-modus system, leg ik later uit) en dan trek je inderdaad je accu leeg. Dat is bij een “moderne” auto echt geen goed idee. De tijd dat je een auto kunt starten op de “laatste draai” van de accu is voorbij.
- Je neemt een andere “permanente plus” draad, bijvoorbeeld de echte voeding van de autoradio. Maar dan gaat die nog na 10-30 minuten uit door de “eco-modus”.
Eco-modus: Omdat de electronica in je auto slecht werkt als je start met een bijna lege accu wordt je auto daartegen beschermd: Als de accu-spanning te laag wordt dan worden alle stroomverbruikers automatisch uitgeschakeld ( behalve de “waakstand”). Als je dan later wilt starten dan werkt alles nog. ( Als je start met een te lege accu dat slaat je auto-electronica wel eens op hol, met als resultaat een slecht startende en slecht lopende motor met een hele resem foutmeldingen, dan kun je naar de garage om dat “recht te laten zetten”, terwijl er ook schade kan ontstaan aan de katalysator bijvoorbeeld).
Als je die camera echt wilt gebruiken als “omgevingsdetector” dan kun je het beste een extra accu monteren en de camera voeden via 2 diodes , in elke voedingslijn een, zodat die accu’s gescheiden blijven ( accu’s parallel schakelen zonder accu-management systeem is geen optie, dat werkt echt slecht) . Op een 11.1 volt Lithium accu werkt die camera prima. Door die lage spanning wordt die accu niet gebruikt als je auto loopt). Die kun je dan thuis aan een eigen accu lader opladen. Waarom Lithum: Kleiner met veel vermogen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Mijn ervaring met deze oliepeilstok is: 1 keer trekken en direct aflezen.
Ik was gewend de peilstok te trekken, schoon te vegen, terugplaatsen, weer trekken en dan aflezen.
Maar met deze peilstok werkt dat niet, de diabolo zit dusdanig krap in de peilbuis dat er met de eerste keer trekken al olie mee omhoog wordt genomen, dat een meting/aflezing na 2 keer trekken beïnvloedt.
En inderdaad, het leest behoorlijk slecht af.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Mijn dank aan hen die op mijn vragen gereageerd hebben. De dashcam aansluiting laat ik maar via de sigarettenaansteker lopen. Net wat de ANWB auto-expert al ze…. “De fabrikant levert er niet voor niets deze aansluiting bij….”
Met de slecht afleesbare oliepeilstok zalig dus moeten leren leven.
Met vriendelijke groet.
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Ik vraag me wel eens af waarom goede oude oplossingen vervangen worden door slechte nieuwe. Meestal kom je dan uit op kostenbesparing of uniformering in het gebruik.
Bij een peilstok kan ik me daar niets bij voorstellen. Sterker: een moderne peilstok lijkt me zelfs duurder dan bv een simpele 2CV stok. Iemand een idee wat hier de overweging is?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn