Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik heb al jaren een tik in de motor die ik er met kleppen stellen niet uit krijg. In Kudelstaart hebben meerdere mensen geluisterd en geconcludeerd dat het toch een klep moet zijn. Het is geen ‘klop’ maar een ‘tik’ geluid en met de stethoscoop kwam het uit het gebied van de 4e cilinder. Dus net weer de boel open en kleppen gesteld, maar geen grote afwijkingen gemeten. Er zit wel speling van de tuimelaar op de as. Kan die speling een tik veroorzaken? Of kan het axiale veertje te slap zijn en de tuimelaar heen en weer over de as tikken?
Of zijn er meer mogelijkheden: kromme stoterstang, ingeslagen stoterbus, ingeslagen nok op nokkenas, enz? Voor dat ik alles demonteer terwijl het eenvoudig op te lossen is, graag jullie advies?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Ik heb hetzelfde, heb dit hele forum al twee keer van de eerste tot de laatste pagina gelezen o.a. over dit onderwerp en de algehele consensus is dat het inderdaad die tuimelaar i.c.m. as is die de tik veroorzaakt.
Vindt het wel geruststellend dat je dat al jaren hebt zonder dat dat ernstige gevolgen heeft, kan ik nog even voort
Spulletjes zijn gelukkig weer nieuw te koop dus voor zo’n 150 euro ben je er van af
Bedankt voor dit bericht. Ik heb hetzelfde probleem.
De simpele oplossingen heb je zelf al gedaan. Nou wordt het rustig uitbouwen tot je bij de oorzaak bent : teminste,zo zou ik het doen. Nokkenas eraf aan 1 kant dan stoterstangen en busjes controleren :niks gevonden ? dan de andere nokkenas eraf ,nokkenas eruit enz…...... in het ergste/laatste geval de kop eraf. ervanuit gaande dat je alle kleppen hebt hebt afsteld conform het WPHB. Je zou als je het zolang mogelijk wilt uitstellen nog even een compressietest kunnen doen om te zien of de kleppen wel goed afsluiten (zitten de klepzittingen er bijv.nog in…..) of Met een cameratje kijken door het bougiegat of er niks los inligt .......... ik bedenk maar wat
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nokkenas? Je bedoeld de tuimelaaras aan de inlaatzijde en de tuimelaars met asjes aan de uitlaatzijde. Toch…?
De nokkenas, die in het blok zit, kan evenwel gaar zijn. Waarom veroorzaakt dat een tik? Omdat de stoterbeker die op de nokkenas loopt roteert en door slijtage een ongelijk loopvlak krijgt kan dit er voor zorgen dat je de ene keer meer speling hebt dan de andere keer. Het ding roteert immers.
Dus: beginnen met de tuimelaars en de tuimelaarassen, helpt dat niet dan de cilinderkop er af en de nokkenas en de stoterbekers beoordelen. Zijn die gepit of versleten? Dan ben je de lul en kan de motor er uit en uit elkaar… anders kan je de nokkenas niet vervangen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Tuurlijk de tuimelaarassen ops:: van bovenaf naar beneden werken…..
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Diverse keren gezien dat de nokvolgers niet meer in orde waren dit geeft vaak een variërende klepspeling te gevolg, één maal gezien dat er zelfs een Nokvolger was gebroken en met veel moeite uit het blok verwijderd kon worden (door gevormde kraag aan de onderzijde). De kop eraf is de enige manier hier bij te komen. Voor zover je het goed kan beoordelen moet je dan ook de nokken controleren persoonlijk vind ik dat moeilijk te beoordelen door zo’n klein gaatje.
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgens mij staat er in het WPHB een procedure voor het geval kleppen van de 4e cilinder blijven tikken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
jantje1948 schreef:Volgens mij staat er in het WPHB een procedure voor het geval kleppen van de 4e cilinder blijven tikken.
ja dit kan helpen.
(ff het poeliewiel van de nokkenas eraf. o wacht… dan moet het stuurhuis eruit…..)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:
( o wacht… dan moet het stuurhuis eruit…..)
Hoeft niet, ik heb dit van het najaar nog gedaan. Poelie los en dan kun je die net ver genoeg naar voren schuiven dat je bij de boutje kunt waarmee het lager deksels vastzit. Wel een pruts werkje ivm de weinige ruimte maar het is te doen.
Overigens heeft het bij mij het tikken niet helemaal doen verdwijnen, dat is natuurlijk wel weer pech!
Die procedure heeft bij mij ook weinig effect gehad dan maar de radio harder zetten
Poehee, bij mij ging toch echt de hele motor uit elkaar en die tik werd verbannen naar de eeuwige jachtvelden.
Wat ook een tik kan veroorzaken is een zuiger die even klem heeft gezeten en er zich een keihard laagje heeft gevormd op de mantel. Dat geeft geen klopgeluid, maar een beetje op een te grote klepspeling lijkend geluid.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Goed idee, ik ga die wphb methode wel uitproberen (D-112-0, punt 8 )
Moet ik echt de poelie moer (16x150) vervangen zoals voorgeschreven?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
nee, als die moer heel is kan je die hergebruiken. Wel goed vastzetten conform voorschrift!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Beetje blauwe loctite erop voor de zekerheid, toch?
Han, als ik gepensioneerd, goed van lijf, leden en verstand was, met een mooie ruime werkplaats had het blok ook al naast de auto gestaan voor herstel maar moet nog even 12 jaar geduld hebben