Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die dan door het grondwater naar boven wordt gedrukt….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Heb je toch een brug
waterman schreef:Die dan door het grondwater naar boven wordt gedrukt….
Hoeveel weegt zo’n betonnen bak van zeg 2 x 2 x 1 meter? Wat is daarvan de wanddikte?
De opwaartse druk daarop is, bij een grondwaterstand van 50 cm onder het maaiveld, en geen rekening houdend met de kleef aan de zijkanten ca 3000 kg.
Als ik even snel reken: bij een wand- en vloerdikte van de bak van 10 cm kom ik op 1,4 m3 beton en weegt de bak dan net iets meer dan de opwaartse druk oplevert. Maar bij 8 cm al niet meer…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 30-04-2007
- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
Het is mogelijk, om de kleef te vergroten, en de opwaartse druk te verminderen
door de betonvloer een stuk buiten de put uit te laten steken.
Zodat door de grond de put beter op zijn plek blijft
Verder zijn de meeste zelfgemaakte putten niet 100% water dicht, die van mij ook niet.
Na een lange regenperiode even een pompje er in hangen.
Dat laatste gaat bij jou goed, met een grondwaterpeil dat kennelijk laag is.
Maar als dat 1,5 meter boven de onderkant van de put zit, staat er continu druk op de lekkages, en loopt ‘ie gewoon vol, uiteindelijk tot het grondwaterpeil.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
De wet van Archimedes kent geen genade. De opwaartse druk van een lichaam, geheel of gedeeltelijk ondergedompeld in een vloeistof, is gelijk aan het gewicht van de verplaatste hoeveelheid vloeistof.
Een kuil is leuk, maar bij mij zou het niet kunnen. Bij mijn vorige woning zat het grondwater op 2.80 m onder het maaiveld, maar ik denk dat ik nu eerder dan een meter al water heb.
Die wet gebruikte ik dus in m’n vorige postings
En dat levert, afhankelijk van het gewicht van de bak en het grondwaterpeil, al-dan-niet de mogelijkheid op om zo’n prefab bak toe te passen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Han S schreef:De wet van Archimedes kent geen genade. De opwaartse druk van een lichaam, geheel of gedeeltelijk ondergedompeld in een vloeistof, is gelijk aan het gewicht van de verplaatste hoeveelheid vloeistof.
Deze wet geldt echter alleen voor een volledig drijvend voorwerp en dat is bij een ingegraven betonnen bak niet het geval, want het grondwater staat nooit op maaiveldhoogte.
Bij ons in de polder zit het op minstens 60 cm onder maaiveld.
De bovenste 60 cm van de bak drijft dus niet.
Daarnaast is er nog sprake van kleef, zoals JW al aangaf.
Ook kan de bak nog verankerd worden.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
“Patrijsraam” heeft een 20 cm dikke betonvloer, die alleen al compenseert de opwaartse waterdruk van 80 cm water. ( 15 cm beton + 5 cm afwerking). Voor de sterkte had 8 cm gewapend beton en een afwerklaag van 2 cm ook volstaan, die put is “maar” 2 x 1 meter. Z’n betonplaat is iets groter dan de put en daar komt nog het gewicht van de muren bij.
Hij heeft er dus over nagedacht , dat is duidelijk.
De kunst is om de put waterdicht te krijgen. Beton kun je uitharden “onder water”. Onder water werken kan ook, maar dat vereist kennis en kunde.
Je kunt natuurlijk ook een “kant-en-klaar” betonnen smeerput kopen, maar zo’n minimaal 4 ton zware “bak” is moeilijk te plaatsen in en bestaande garage.
To err is human, not to err is divine.
De berekening is simpel, is geen hogere wiskunde en het gewicht van beton en water is bekend.
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005
- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
We zijn letterlijk goed de diepte in gegaan (kuil)
Ik beun in een garagebox op de eerste verdieping. Tot nu toe alles kunnen doen vanaf de vloer met gebruik van 2 goede krikken en assteunen.
Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”
René Jongejan schreef:Han S schreef:De wet van Archimedes kent geen genade. De opwaartse druk van een lichaam, geheel of gedeeltelijk ondergedompeld in een vloeistof, is gelijk aan het gewicht van de verplaatste hoeveelheid vloeistof.
Deze wet geldt echter alleen voor een volledig drijvend voorwerp en dat is bij een ingegraven betonnen bak niet het geval, want het grondwater staat nooit op maaiveldhoogte.
Bij ons in de polder zit het op minstens 60 cm onder maaiveld.
De bovenste 60 cm van de bak drijft dus niet.
Daarnaast is er nog sprake van kleef, zoals JW al aangaf.
Ook kan de bak nog verankerd worden.
Maar waar het om gaat René is dat wanneer het gewicht van de verplaatste hoeveelheid grondwater groter is dan het gewicht van de betonnen bak, dan komt hij omhoog en verankeren zou bij mij een flinke klus zijn want de eerste 12 meter is slappe klei.
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
“La fosse de graissage flottante”. Klinkt heel vooruitstrevend en comfortabel……
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Van slappe klei hier geen sprake, met 2 steken diep zit ik al op het blauwe zand, oude zandbank.
Mijn huis staat ook slechts op een paar stenen en al bijna 100 jaar zonder enige scheurvorming.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Jeroen Simons schreef:“La fosse de graissage flottante”. Klinkt heel vooruitstrevend en comfortabel……
Olieput?