Totaal aantal Berichten: 9417
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Citro Piet schreef:Wat is is dat voor spulletje?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Trichlooretheen
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ik zie dat dat niet meer te koop is voor amateurs. zijn er tegenwoordig nog goede vervangers voor te vinden?
Totaal aantal Berichten: 9417
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik zou ‘m in een ultrasoon badje kieperen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het gebruik van tri is iets van de vorige eeuw. Het is gevaarlijk spul dat terecht niet door amateurs gebruikt zou moeten worden.
Daarbij werkt een ultrasoonbad echt beter. Je moet alleen even opletten dat eventuele propjes niet uit de boorkanalen komen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dan ga ik daar eens naar kijken. De propjes kunnen er wel met een compressor uitgespoten worden denk ik?
Totaal aantal Berichten: 9417
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Die propjes zitten er juist om boringen af te dichten, laten zitten dus.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Die loden propjes zijn er “ingeslagen”, maar als ze gaan “zweten” dan zal op den duur bij weinig gebruik de vuiligheid die verdampt de lekkage afsluiten. Zo niet dan zie je een bruine aanslag, dan weet je dat ze zweten. . Als je dan een ultrasoon gebruikt dan komt de vuiligheid los en soms komt je propje los.
Eigenlijk wil je al die propjes verwijderen voor het ultrasoon bad, want dan zijn alle kanaaltjes open en komt de vuiligheid er uit. Als je ze er niet uithaalt dan blijft er misschien wat vuiligheid zweven in een kanaaltje, maar als dat heel fijn is dan komt dat er wel uit.
Verwijderen is echt een “kunstje”, d.w.z. met een kleine boortje ( 2 mm of minder) uitboren en dan de rest verwijderen met een scherpe punt. Als je ze helemaal uitboort dan is je “kraag” die er in zit om ze vast te houden “weg” en moet je made schroeven gebruiken. Ook het inslaan komt nauwkeurig, want je moet het loden bolletje laten uitvloeien in het gat om goed af te sluiten.
Die propjes kun je dus op 2 manieren terug zetten: Terug loden bolletjes inslaan, of draad in tappen en een made-schoef in zetten met draad dicht middel.
Conclusie: probeer het eerste eens gewoon in een ultrasoon, meestal werkt dat met een CX carburateur die niet al te vuil is. Als het dan nog niet goed is kun je alsnog die propjes er uit halen.
To err is human, not to err is divine.
Ah oké en nu ik het terug lees werd al gezegd dat ze er in moesten blijven ik zal ze laten zitten!
Fijn dat er zoveel kennis aanwezig is op dit forum! Ik heb nog veel te leren en ben benieuwd naar alles wat ik nog ga tegenkomen! Inmiddels zijn het service setje en de ultrasoon cleaner binnen dus daar ga ik komende weken mee aan de slag
Zoals ik mijn laatste bericht afsloot met dat ik meer wou leren, zo ben ik afgelopen maanden weer veel meer te weten gekomen over de CX. De carburateur heb ik uiteindelijk gereinigd met Carb cleaner. De ultrasoon reiniger die ik had besteld was net te klein.. en bij veel websites waren ze uitverkocht. Dan eerst maar even deze goedkopere manier proberen. De carburateur is een stuk schoner geworden (wat een zwarte gore bende kwam daar uit zeg!) en wat tof om al die verschillende kanalen te zien en te achterhalen waarvoor ze bedoeld zijn
Eenmaal op de auto wou ze nog niet starten. Nu heeft de opa van mijn vrouw 40 jaar bij de ANWB gewerkt en die had op zaterdagochtend nog wel de tijd om te komen kijken. Wat denk je.. binnen 45 minuten startte de auto uit zichzelf! Terwijl ik over zn schouder mee kon kijken heeft hij oa de ontsteking afgesteld. Dit leek het probleem te zijn want daarna startte de motor en rees CX voor het eerst de lucht in! Wat een gaaf gezicht was dat.
Ik kreeg nog wel de tip om de contact punten van de verdeler te vervangen, dus dat setje is alvast besteld
Helaas was dit geluk van korte duur. Een dag later viel de motor namelijk uit nadat die een korte tijd had gedraaid. Dus begon de zoektocht weer opnieuw haha.
Alle onderdelen van de ontsteking geven de vonk door, al zit er wel wat kracht verlies in de kabels dus die ga ik maar eens nieuw bestellen. Verder hebben we de (oude) bougies iets dichter gezet zodat we zeker weten dat de vonk over komt. Helaas nog steeds geen succes.
Na iets meer onderzoek blijkt dat er geen geen brandstof toevoer is. De brandstofpomp zelf werk wel nog maar het lijkt er op dat de aanvoerleiding verstopt zit. Die heb ik even losgehaald en daar een losse pomp op aan gesloten en die haalde ook niks uit de tank. Na wat luchtdruk op de tank te hebben gezet, kwam er bij het starten van de motor wel wat brandstof uit de slang maar dat stopte ook al weer snel. Daarnaast was de hoeveelheid die er uitkwam niet echt constant. Eerst leek er veel uit te komen en daarna een aantal spuitjes die steeds kleiner werden. Ik denk dat ik de brandstofleidingen maar eens ga doorspuiten en de brandstof tank van binnen moet gaan schoonmaken. Heeft iemand hier nog tips voor? Lees op het internet dat het zowel moet azijn/baking soda kan (beetje provisorisch?) als met chemische goedjes. Ik kwam zelf een site tegen die aanraadde om hem vast te binden op een betonmolen en hem meerdere uren met grind rond te laten draaien. Ik snap waarom het wordt voorgesteld, maar echt niet iedere klusser heeft toch ook een betonmolen in zn schuur staan
Heeft een 2200 trouwens nog een benzinefilter tussen de tank en de pomp in zitten? Mij werd dat nog niet helemaal duidelijk toen ik de part manual aan het doorspitten was.
Totaal aantal Berichten: 10314
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Betonmolen kun je gewoon huren bij Boels.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat is waar, zo makkelijk kan het ook zijn
Heeft verder iemand nog wel ervaring met het schoonmaken van een brandstoftank?
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Nee, het was wel ooit nodig bij mijn 404 maar daar kocht ik toen gewoon een goed ander exemplaar voor.
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
De oude was overigens wel roestig van binnen en niet alleen vuil.
Zo wat een heerlijke weer deze dagen! Er zullen vast genoeg CX’en uit de garages zijn gehaald om een rondje te rijden dit weekend
Het heeft bij mij even moeten duren voordat ik wat groter werk kon uitvoeren aan de auto. Afgelopen weekend heb ik de remklauwen gereviseerd. Aan de voorkant zit alles er inmiddels weer op, maar aan de achterkant heb ik wat problemen. Aan de linker kant krijg ik de remleiding op geen enkele manier los, dus daar zal ik ook de remleiding moeten vervangen.
Aan de rechterkant leek het voorspoedig te gaan totdat ik er achter kwam dat ik te grote remblokjes had gekocht. Dat was wel opmerkelijk, want ik was daarvoor langs het CX-magazijn gegaan. (dit bericht is op geen enkele manier een bericht om hen zwart te maken!, ik ben juist super blij met hun voorraad en werkwijze).
Aangezien mijn onderdelen auto ook een 2200 is en uit dezelfde productie maand komt, ben ik daar langs gereden om te kijken wat voor remblokken/klauwen daar onderzaten. Ook daar zit de 33mm variant op.
In de magazijn lijst staat dat de remblokken tot 9/77 42mm waren en daarna 33mm zijn geworden. Ik vraag me nu dan dus af of het kan zijn dat eerdere modellen werden omgebouwd naar 33mm remmen, of dat de twee varianten eigenlijk andersom zouden moeten zijn?
Eerlijk gezegd kan ik met niet voorstellen dat je minder remoppervlak op je auto wil hebben, dus het ik vind het wel een bijzondere situatie.
Iemand had lekkende klauwen en heeft er andere klauwen op gezet. Dat waren dus ” de andere”, bij gebrek aan, of omdat hij/zij deze nog had etc. In de 90’er jaren was een oude CX weinig waard en niet gewild, dus alles wat werkte om hem op de weg te houden werd gedaan, zonder diepgaand na te denken.
Ga er maar als gouden regel van uit dat er sinds 1975 minstens 1 ondeskundige aan gewerkt heeft. ( Tenzij je een complete onderhoudshistorie hebt).
To err is human, not to err is divine.