Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
Beste collega snoekeigenaren,
Bij mijn Id zijn de controle lampjes voor richting, hydrauliekdruk en groot licht alle 3 gelijktijdig uitgevallen.
Gisteren werkte zomaar ineens het hydrauliekdruk lampje weer even (met niet draaeiende motor gelukkig). De lampjes zelf zijn ok (getest)
Iemand een idee waar dit kan zitten?
Groet,
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schouck comme aucun autre.
Zou is beginnen bij de zekeringen. Corrosie of ander ongemak.
Succes.
Lijkt op een slecht contact.
Achter het dashboard kijken zou ik zeggen.
Succes !
Is de wagen voorzien van een regelbare verlichtingsterkte? Dan is de dimmer de eerste verdachte.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Heb je het 3e dashboard? Dan het tellerblok er uit halen, km teller kabel los en kijken of de 3 grote stekkers nog goed zijn, dwz even kijken of er geen stekkertjes gecorrodeerd zijn of terug zij geschoven het blokje in.
Ook even kijken of de banen van de printplaat niet beschadigd zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Omdat drie lampjes tegelijk zijn uitgevallen
Lijkt het mij zinnig om eerst de zekeringen
Te controleren. Bij mijn auto vielen altijd temperatuur
Benzine meter en knipperlichten tegelijkertijd uit.
Bleek een verroeste zekering te zijn. Is denk ik een
Logische volgorde van onderzoek.
Daarna kan je altijd nog je Dashboard eruit
Sleutelen.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Deze kan vervallen
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Ik zou denken: massa. Achter het dashboard. De voeding (+, lamp aan) komt uit het betreffende component. Kan een (gedeelde) massastekker los/lam zijn, dan vallen meer lampen uit.
Heb je een elektrisch schema? Dat kan helpen bij het onderzoek.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
67er is denk ik het 2de dash. Die drie lampjes zitten in een houder die je naar je toe eraf kan trekken. Dan verder onderzoeken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
pieterc schreef:Is de wagen voorzien van een regelbare verlichtingsterkte? Dan is de dimmer de eerste verdachte.
De dimmer regelt wel gewoon de achtegrondverlichting. Die doet het dus
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schouck comme aucun autre.
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
Dank voor alle tips.
Dimmer regelt gewoon de lichtsterkte van de dashboard verlichting
Stripje er af gehaald lampjes getest en doen het gewoon.
Benzinemeter , thermometer werken allemaal
Remdruklamp werkt soms wel even bij op kontakt zetten.
Schema heb ik maar dat is ook een puzzeltje.
Dashboard moet uit elkaar om bij de draden te komen vermoed ik. Daar maar mee aan de slag dan….
(of is er nog een andere manier?)
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schouck comme aucun autre.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Zoveel werk is het niet om de klokkenwinkel los te maken:
Bovendeel achter het het stuur losmaken (2 boutjes, 1 schroefje)
Het rooster losmaken (ook boutje achter het handschoenvakklepje, in totaal 5 dus)
De snelheidsmeterkabel in de motorruimte losdraaien (ter hoogte van de bobine).
Klokkenwinkel stukje naar je toetrekken en de kabel achter de teller losmaken.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 24-12-2016
- C5 Tourer 2.0 HdiF Confort
- ID/DS DS21 BVH '67 Pallas
ID19B ‘67 lijkt me een DV, 2e dash? Dan schema DV.510-00a (sep’66-sep’67) of DV.510-00b (sep’67-dec’67). Beide zijn bruikbaar wat betreft jouw probleem, alleen de nummers en kleuren verschillen wat. Ik zie wat rare combinaties in de lampjes die wel/niet branden, op basis van DV.510-00a:
1) Violet 9 “rechts” is afkomstig van contactslot (zekering rechtsbuiten) en gaat naar temperatuurmeter (#37, werkt WEL), vanaf daar als blauw 17 naar tempsensor en massa. Dus geen massa in tellerhuis.
2) Blauw 20 is afkomstig van lichtschakelaar (zekering links) en gaat naar grootlichtlampje (#38, werkt NIET). Massa in tellerhuis.
3) Rood 28 is afkomstig van regelbare weerstand (zekering links) en gaat naar dashverlichting (#39, werkt WEL). Massa in tellerhuis.
4) Violet 9 “links” is afkomstig van contactslot (zekering rechtsbuiten) en gaat naar benzinemeter (#41, werkt WEL), vanaf daar als geel 37 naar tankvlotter en massa. En deze 9 gaat naar hydrauliekdruk-lampje (#40, werkt NIET), vanaf daar als bruin 15 naar manocontact veiligheidsklep en massa. Dus geen van beide massa in tellerhuis.
5) Groen 14 is afkomstig van knipperlichtschaklaar en gaat naar knipperlicht-lampje (#42, werkt NIET). Massa in tellerhuis. De knipperlichtschaklaar wordt gevoed via violet 9 door contactslot (zekering rechtsbuiten). Als het mis is met deze draad 9 dan doen de knipperlichten rondom het ook niet.
Dus het lijkt niet aan één zekering te liggen. Opvallend dat sommige maar niet alle lampjes die massa in het tellerhuis pakken niet branden. Al weet ik niet hoe de massa’s in het tellerhuis zijn gearrangeerd, dat kan een verschil opleveren. Tegelijk halen sommige van de niet brandende lampjes hun massa van elders, dus of geen massaprobleem of meerdere problemen tegelijk. Massaprobleempjes kunnen voor onverwachte dingen zorgen.
Probleem aan de voedingkant is ook raar, vooral bij 4) omdat benzinemeter en hydraulieklampje met dezelfde draad 9 worden gevoed.
Ik zou dan toch denken dat dit schema niet meer klopt (geknutseld) of dat er twee problemen tegelijk spelen… Dan is het misschien verhelderend te kijken hoe het achter het dash zit. Méér dan het paneel achter het stuur en het tellerhuis zelf is daarvoor niet echt nodig, let op stekkers waarvan de draad bijna is afgebroken, geef stekkers een opfrisbeurtje en hou bij wat je doet.
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
Dank voor deze zeer uitgebreide analyse. Ik heb zelf dat schema ook al zitten bestuderen en trek ongeveer dezelfde conclusie.
Er is een dingetje dat afwijkt van mijn originele melding. Het remdruk lampje blijkt wel te werken maar de druk moet wel erg laag zijn wil die gaan branden. Een nacht (of2) stilstaan is nog niet genoeg. Maar dan 2x op de rem trappen bij nog uitgeschakelde motor en we hebben ineens het lampje dat aangaat. Wellicht is dit het beoogde gedrag. Ik ken de auto nog maar een km of 150. ik zou verwachten dat die lamp al bij een wat hogeren minimale druk al gaat branden.
Dus dan hebben we maar een gekkigheid en dat is dat de dash verlichting het met de massa op het tellerhuis het wel doet en die andere 2 niet….
Ik heb inmiddels al aardig wat uit elkaar geschroefd en weer samen gebouwd aan de auto. Een dashboard moet ook nog wel lukken en ik zal de stappen van een andere forumpost volgen.
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schouck comme aucun autre.
Idylla-le-Schnouck schreef:[
Er is een dingetje dat afwijkt van mijn originele melding. Het remdruk lampje blijkt wel te werken maar de druk moet wel erg laag zijn wil die gaan branden. Een nacht (of2) stilstaan is nog niet genoeg. Maar dan 2x op de rem trappen bij nog uitgeschakelde motor en we hebben ineens het lampje dat aangaat. Wellicht is dit het beoogde gedrag.
Volgens mij is dat een goed teken.
Het is niet alleen een remdruklampje maar een drukschakelaar van het hele hydraulische systeem.
Dat ie na 2 dagen nog genoeg druk heeft betekent dat het systeem schoon en niet versleten is…
Er zit trouwens geen niveau waarschuwing in het hydraulisch systeem.
Dat moet je contoleren met het peilglaasje op het LHM tankje (hoogste stand)
Grootlicht lampje is trouwens heel zwak. Zit meen ik een blauw glaasje voor.
heb je in het donker gekeken? of kan het kapje eraf?, Dat weet ik niet meer uit m’n hoofd
Ik ga er ook vanuit dat je de schakelaar echt wel op grootlicht hebt gezet.
En dat je knipperlichten het allemaal doen…