Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
Ik wil graag de BVM olie van mijn ID´tje vervangen. Het WPHB biedt geen soelaas over hoe je dat doet.
Is er een online bron of anders wat tips van een mede forumlid over hoe dit aan te vliegen?
Ik hoor het graag. Goet
NB Zoekfunctie levert niets op helaas
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schouck comme aucun autre.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Aan de onderkant zit een aftapplug. Bij een 5-bak misschien 2.
Aan de zijkant (passagierszijde) zit een vul/niveauplug. Als daar tijdens het vullen de olie uitkomt zit er genoeg in.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Je kan ook vullen aan de bovenkant volgens mij.
Als je de koeltunnel even (...) weghaalt zit de vuldop aan de voorkant van de bak.
Weet niet helemaal zeker, maar er is een 5bak filmpje van DSTT https://www.ds-tt.nl/preventieve-werkzaamheden-aan-de-5-versnellingsbak/
Vanaf 25:15 zie je hem duidelijk. Het verschil met 4bak zit em in dat extra bakje voorop.
Volgens fabriek moet er 2L in en de deskundigen hier raden Castrol syntrans 75W90 aan. GL4, geen modernere GL5 gebruiken! GL5 schijnt slecht te zijn voor de synchromesh als ik het goed heb.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jantje1948 schreef:Aan de onderkant zit een aftapplug. Bij een 5-bak misschien 2.
Aan de zijkant (passagierszijde) zit een vul/niveauplug. Als daar tijdens het vullen de olie uitkomt zit er genoeg in.
Vullen gaat altijd via de bovenkant.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
´Tis gelukt en viel best mee. Wat er uit kwam echter duidt op enig achterstallig onderhoud. ! liter dikke prut met de kleur van koeievlaai.
Nu weer op peil met verse olie.
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schouck comme aucun autre.
Heb je ‘m wel warm afgetapt?
En kwam er echt maar 1 liter uit?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
edit mod: svp niet het voorgaande bericht quoten maar de ‘plaats reactie’-knop gebruiken
lauwwarm. er ging 2 liter in voordat het bij het gaatje aan de zijkant uitstroomde… dus er was zeker niet een liter achtergebleven
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schouck comme aucun autre.
Dan heeft er dus lange tijd veel te weinig olie ingezeten…..
Groet.
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
edit mod: svp niet het voorgaande bericht quoten maar de ‘plaats reactie’-knop gebruiken
Ja inderdaad. Moeilijk te beoordelen hoe lang al. ik denk trouwens dat het wel in de richting van de 1,2 l gaat bij nader inzien.
En nu maar hopen dat dat geen gevolgen heeft. Heel veel KM zal het niet zijn. De dame heeft de laatste 12 jaar naar verluid minder dan 10000 km gelopen….
IIG was de bak voor de oliewissel zangvrij. Geen gehuil en gejoel. Nu maar hopen dat verse olie niet allemaal ellende losweekt….
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schouck comme aucun autre.
ID19B is trouwens een van mijn favorieten.
Lekker strak zonder sierstrips, 2e neus en een heeeele lange 4e versnelling.
Dat draait lekker rustig op de snelweg.
Alleen het gat tussen 3e en 4e is wat groot. Maar het is geen auto om even iedereen voorbij te scheuren…
lekker tuffen en genieten.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En, een goeie ID19b loopt zonder lpg-troep na wat geduld rustig 160-170 km/h, juist door die lange vier. Heerlijke auto om met 140-150 mee te cruisen. Ik heb er zelf twee gehad en ik zou zo’n model echt wel weer overwegen als ik een d-type zou zoeken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
@ H@ns en Waterman,
Ik herken precies wat jullie zeggen. Ik zocht precies dit en na lang zoeken en wachten eindelijk toegeslagen
Juist vanwege die neus, robuuste (groene) techniek, geen poespas, (geen strips idd) en de lange 4
Ik hoop alleen dat die het nog naar behoren gaat doen na het olieakkefietje
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schouck comme aucun autre.
Het is een kwestie van smaak en mijn eerste was een ID19B zonder stuurbekrachtiging, fijne auto.
Maar de fijnste van de 12 die ik heb gehad vond ik de DS Pallas uit 1969 en persoonlijk vind ik de Pallas ook veel mooier dan de kalere versies.
Maar ze rijden allemaal fijn.
Even een vraagje over die olie:
Bij olietekoop.nl staan 2 versies: https://olietekoop.nl/product/1-liter-castrol-syntrans-transaxle/
Syntrans multivehicle (smxs) en Syntrans transaxle (tafx), beiden 75w90.
Zou er verschil in zitten? Het differentieel zit wel in de bak bij een DS en uit de beschrijving lijkt het allebei geschikt…
En dan nog een hele andere vraag, kan je dezelfde olie gebruiken in een A-type?
Ik heb namelijk onlangs een Dyane weer tot leven gewekt en onderweg naar de RDW begon de bak te zagen.
Moest nog 5km, heb dat toch maar gedaan.
Voor de terugweg olie bijgevuld en geluid was weg.
Maar ik wil eigenlijk voor de zekerheid (slijpsel) aftappen en verversen met goede olie
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou de tafx bestellen. En dat kan ook in de bak van die eend-achtingen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dankjewel voor de reactie, maar ik begin toch wat te twijfelen.
De TAFX zou GL4+ zijn, https://www.castrol.com/nl_nl/netherlands/home/car-engine-oil-and-fluids/driveline-fluids/manual-transmission-fluids.html#tab_transmax-manual-transaxle-75w-90
Volgens enkele fora zou GL4+ eigenlijk GL4/GL5 betekenen met de hogere toevoeging zwavel-/fosforverbindingen.
Voor zover ik kan nagaan is de Syntrans vervangen door Transmax, maar ik denk dat de strekking hetzelfde is.
Multivehicle: https://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/26EF6F8F2A965904802587CD00353AED/$File/wepp-cas5ca.pdf
Product Data:
Excellent synchroniser performance giving extended synchroniser life and shift comfort
Transaxle: https://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/3718331CBBBDFBC6802588080036067A/$File/wepp-ccmm9p.pdf
Designed to provide enhanced EP performance compared with a conventional GL-4 fluid.
Maar niets over synchronisers…
Ik ga geloof ik toch maar voor de multivehicle (GL4 zonder plus)...
Nou nog zien te vinden voor een redelijk bedrag…