Na het smeren van de voorwiellagers, nu een film over het smeren van de voordraagarmen. Want ook dat vet is al erg oud.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Mooi gedaan, goed verhaal! Klein verbeterpuntje: belichting zou iets beter kunnen.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik heb een maandje of 2 geleden dit ook gedaan bij mijn DS en daarna er een tijd niet mee gereden. Vorige week wel; Mooi verhaal; een ouder echtpaar uit Brussel is al 5 jaar bezig om op t gemak met hun dyane van Brussel naar Kaapstad te reizen. Elke keer rijden ze een maandje of 2, laten de dyane dan staan, vliegen terug naar huis en een jaar ofzo later vliegen ze terug naar de dyane en rijden ze verder. Toevallig begaven de remmen het 80km van mijn huis, dus heeft de dyane een paar dagen in mijn garage overnacht terwijl we wachtten op een nieuwe hoofdremcylinder (daar hadden ze dot4 in gedaan ipv LHM en dat vonden de rubbers niet zo leuk) Afijn; Mijn DS moest buiten slapen, natuurlijk ook een rondje mee gereden; veert nu echt soepeler dus dat smeren heeft goed gewerkt! Maar wel een plasje olie onder de rechter voorwielophanging. Dit weekend de boel maar eens opengemaakt om te kijken waar die LHM lekkage toch vandaan komt; Was geen lhm maar groenige versnellingsbakolie die ik in de voordraagarmen had gegoten….seal toch niet helemaal dicht. Niet erg natuurlijk; die blijft voorlopig wel nat.
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 19-03-2021
- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Ik denk er ook aan die draagarmen te smeren maar dat lekken waar ik al van hoorde, is toch wel een afknapper. Stel dat we over een liter olie spreken en het lekt er niet meteen doorheen kan het toch wel een tijdje duren?
De beste optie is natuurlijk de draagarmen demonteren, uit elkaar halen en nieuw vet erin.
Daar hebben we als DS-TT een interessante
Maar ja als je die weg wil nemen ben je wel een aantal dagen verder.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
András schreef:Ik denk er ook aan die draagarmen te smeren maar dat lekken waar ik al van hoorde, is toch wel een afknapper. Stel dat we over een liter olie spreken en het lekt er niet meteen doorheen kan het toch wel een tijdje duren?
Bij mij lekt hij een paar druppels per dag, maar het is echt een flinke verbetering. Rechterkant bewoog voelbaar stroef en nu heel soepel. Dat is me die paar druppels + bijkomende roestbescherming wel waard.
Al met al een hele simpele oplossing.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Egbert; Loshalen en nieuw vet lijkt mij inderdaad een behoorlijke klus.
De gaatjes boren, olie vullen, en treknagels erin is een lekker zondagmiddag klusje.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En als het is uitgelekt, wat dan? Bijvullen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Goeie vraag en als beste kun je natuurlijk het advies geven wat te doen. Bijvullen of laten zoals het is omdat dat goed genoeg is.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kijk, je kunt nou wel de gevatte man gaan uithangen, als betweter weet jij natuurlijk als geen ander dat versnellingsbaksolie vrij makkelijk lagervet oplost. Ergo, vul je de draagarmhuizen met bakolie dan los je het beetje lagervet wat er (nog) in zit uiteindelijk op. Lekt alles er gezamenlijk uit, loopt de boel alsnog droog.
Maar dat hoef ik jou natuurlijk niet te vertellen toch, Jeroen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Verder verzuurt olie dus gebruikte olie is not done. Ik zou altijd motorolie gebruiken omdat dat minder agressief is. Veel simpeler is om er met een nippel vet in te pompen
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Misschien is dat wel de oplossing; Vet inpompen bij een goede seal breekt de seal, daarom olie ingieten, maar als blijkt dat de seal sowieso niet meer afdicht na vullen met olie, kun je er inderdaad net zo goed nieuw vet in pompen. Voorlopig blijft de boel nat vanbinnen en ben ik blij met de verbetering van het veercomfort. Hoe dan ook is het lager nu blijkbaar beter gesmeerd dan dat het was!