Citroensmgz schreef:
Het zou kunnen zijn dat de blokkering niet goed werkt als je de bouten hebt aangetrokken ( of losgedraaid) zonder de nokkenasblokkeerders gemonteerd: Dan gebruik je de ketting en het blokkeermechanisme als “tegenhouder”.Als je de motor stil zet en laat afkoelen dan kun je de fouten wissen. ( Dan gaan de versteller ook weer in “uit” stand). Als ze daarna terug komen dan kun je nog de auto-adaptieve functie van de nokkenasverstelling opnieuw “inleren”, d.w.z. wissen en dan opnieuw starten en inleren. Dat moet bij “koude” motor, d.w.z. onder 30 graden.
Ik heb de verstellers niet gedemonteerd bij het verwijderen van de ketting en tandwielen, begrijp ik hierdoor dat dat wel had gemoeten?
Wat kan ik daar nu nog aan doen? de nokkenasverstellers demonteren? testen of ze nog kunnen bewegen en simpel weg weer monteren?
Maakt het trouwens nog uit hoe de tandwielen op de nokkenas gepositioneerd zijn? ik ben gewend bij andere motoren dat hier een spie in zit, zodat het tandwiel ook nooit kan slippen over de as. bij deze motor lijkt het gewoon op klemkracht vast te zitten.
Het inleren van de auto-adaptive functie, is dit iets wat alleen met de diagbox/lexia kan? of zou dat ook met mijn eerder genoemde apparaat moeten kunnen?
Of wellicht iemand in de buurt van Flevoland ( Emmeloord ) die tegen een eventuele vergoeding iets voor mij kan betekenen daarin?
Bedankt voor de reacties tot zover! heeft me alweer een heel eind op weg geholpen
Even over wat heet wat:
Op de nokkenasverstellers zitten de tandwielen, dat zijn dus de verstellers.
Die krijgen oliedruk via de nokkenas.
Dat wordt aangestuurd door de ventielen die aan de passagierskant voor en achter op het blok zitten, net onder de kop. Dat noem je de verstellers, maar die verstellen op zich niks. Zitten vast met een M6 bout met een Torx30 kop.
Ik zou eens beginnen de voorste er uit te nemen en kijken of die nog schoon is.
De verstellers zitten inderdaad alleen op klemkracht, dat is genoeg, als je ze met het goede moment ( 20 nm + 180 graden) hebt vastgezet.
To err is human, not to err is divine.
Hoera! De auto rijdt weer zoals het hoort.
Ik meende mij voldoende ingelezen te hebben om deze reparatie uit te voeren, maar ik heb toch op een paar punten een fout gemaakt. maar dit heeft gelukkig geen schade tot gevolg gehad.
De informatie die ik tot mij genomen had waren filmpjes op youtube, echter de motoren in deze filmpjes hadden maar 1 nokkenasversteller. blijkbaar maakt het dan niet uit hoe deze op de nokkenas gemonteerd zit? Mijn motor heeft er dus 2. ( en deze moeten ten opzichte van elkaar wel goed uitgelijnd staan met die puntjes op het tandwiel. ) Dit heb ik dus niet gedaan waardoor de motor niet goed liep. Achteraf nu je dit allemaal weet en ervaren hebt is deze reparatie niet zo heel moeilijk. maar je moet het gedaan hebben. Ik weet nu gelukkig wel heel wat meer van deze motor af, altijd handig als je eens een keertje met pech staat
De enigste opmerking die ik aan de auto nog kan plaatsen is dat hij iets anders “klinkt” het naaimachientje is iets van toon veranderd, zou dit kunnen liggen aan het nog moeten inslijten van de ketting in de geleiders?
Ik wil iedereen graag bedanken voor het meedenken en de tips die jullie gegeven hebben. Anders was het waarschijnlijk niet tot een succes gekomen
Met vriendelijke groet,
Gert-Jan
toch nog even een update na ca 50 km. De auto is goed te rijden, echter vallen mij een paar dingen op:
1. Het starten lukt altijd, maar ik moet wat langer doorstarten
2. het lijkt toch alsof de motor iets minder vermogen heeft
3. het verbruikt lijkt te zijn toegenomen. 1 op 12 ongeveer als ik op de cruise 80 rijdt.
Nu ik zover ben gekomen zou ik toch graag de puntjes op de I willen zetten. Kan iemand mij de goede richting in sturen?
De timing zou nu toch goed moeten zijn, ik vermoed dat er dan nog een probleem zit in de verstellers. Ik heb deze na bovenstaande tips schoongemaakt kan ik hier verder nog iets aan veranderen?
foutcodes die ik nu af en toe krijg zijn:
p11A3
p11A4
P11A9
p1108
p0014
Allen inderdaad met het emissie systeem te maken.
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
B1EG011QP0 VERWIJDEREN - AANBRENGEN : DISTRIBUTIEKETTING - MOTOR EP ( INDIRECTE INSPUITING)
Heb je wat aan dit document?, dat kan ik naar je mail adres sturen,
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Rene, ik stuur je een pb
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
De pdf gaat naar je onderweg, via de mail
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Is dat een recente versie?
Van iemand anders kreeg ik de info dat de 2022 versie van dat document veel gedetailleerder is dan die uit 2013 die hij heeft.
Die 2022 versie kan ik desgewenst sturen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
JW, ik heb je een PM gestuurd
Is onderweg
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
erg behulpzame documentatie welke ik van Rene en JW gekregen heb. Ik meen alleen bij de 2022 versie als extra de volgorde van aandraaien van het kleppendeksel opgemerkt te hebben. verder is mij niet echt een verschil opgevallen.
ook heb ik vandaag ontdekt dat er meerdere “gaten” in het vliegwiel zitten. de pen waarmee je het vliegwiel blokkeert kan dus op meerdere plekken geheel / dan wel gedeeltelijk de krukas blokkeren. het juiste gat was bij mij alleen te ontdekken met 2 lasdraden in cilinder 1 en 2 te zetten.
hierna alles gemonteerd en de auto gestart, het lijkt veel belovend, meer vermogen en ja, eigenlijk weer als vanouds erg blij
Als je de juiste pen hebt, ( origineel of namaak) met een verjonging, dan past die er alleen helemaal in als hij in het goede gat zit.
Ik leg altijd alvast de korte blokkeerder op de nokkenas zonder die aan te draaien, dan zit je er nooit meer dan een paar graden vanaf. ( Al doende leert men).
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Top dat het gelukt is, en de wagen weer als vanouds functioneert.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).