Klopt is een ES9A uit een 407 om eerlijk te zijn
Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Vanochtend rond 8.30 uur al van ver gespot op de A15, deze AH-47-58. Een fijn begin van de werkdag, waarvoor mijn grote dank.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Deze SM diesel uit 1975 zie ik af en toe rijden in de regio Kennemerland.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Kwam er vanochtend nog 1 tegen die op een trailer uit de Westerscheldetunnel kwam in noordelijke richting. Een bruine voor wat ik er in de gauwigheid van kon zien.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
XBXG schreef:Deze SM diesel uit 1975 zie ik af en toe rijden in de regio Kennemerland.
V\n kouteren. met cx spiegels en xm dashboard.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
https://www.classiccar-auctions.com/palmen/
Er staat zeker 1 SM tussen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Een SM in Bleu Delta, gisteren gespot bij Techno-Classica in Essen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
En zie ik het goed?
Is dat er eentje met de “jantes résines”? Of zijn dat de namaak, in alu?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Zo te zien “RGP”‘s, d.w.z. Aluminium herfabricage van Regembeau.
( Iets te scherpe hoeken op de spaken, en moderne bouten).
Overigens zijn dat kopieën van de “2e serie” uit de jaren 80. De eerste serie van begin jaren “70” hebben geen velgrand.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Waarom hebben ze in de jaren 80 nog een serie gemaakt? De SM was immers niet meer in productie. Was er nog vraag vanuit de klanten?
De eerste RR’s zijn gebruikt in de Rallye du Maroc in 1971, pas na de winst van de Citroen SM is men gaan denken aan commercialisering. De originele waren leverbaar als optie vanaf november 1971, aangekondigd voor modeljaar “72”. De achterste wielophanging heeft een kleine wijziging: De achterste naven hebben een minder grote opstaande rand. Ze waren geen echt groot succes: Vanwege het ontbreken van een velgrand was de montage en demontage van banden een beetje precair. In theorie kon je ze ook monteren op een DS. Ze stonden lang niet in alle landen in de prijslijst: In Duitsland waren ze niet toegelaten, geen TUV of ABE, in de USA nooit geleverd etc.
Ter info: In Frankrijk kostte een SM in 1974 74.000 Franc, en de Optie RR’s 1680 Franc,
Als ik het goed begrepen heb was de tweede serie een samenwerking tussen Blondeau en Michelin. Blijkbaar was er nog vraag en bij Citroen was er na 1975 niks meer te krijgen voor de SM. Ik denk ook dat Michelin wilde kijken wat de markt kansen waren voor de RR’s, maar dat was geen succes. De prijs was ook relatief hoog. Als alternatief waren er de wielen van Delta Mic en Gotti in aluminium, maar blijkbaar sloeg het design niet aan en die waren ook niet echt licht. Een originele RR is even zwaar als een moderne magnesium velg, en een stuk lichter als een Aluminium velg.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Thanks voor de toelichting
Moderne aluminium velgen zijn eigenlijk gewoon zwaar, de 19” velgen onder mijn C5 zijn goed aan het gewicht. Ik heb ze ooit wel eens op de weegschaal gelegd, maar ik weet niet meer wat ze wogen, maar weinig was het in elk geval niet.
Dat die moderne grote velgen zwaar zijn komt door en het zwaarder worden van de auto’s maar ook doordat de velgenleverancier ze maakt voor de “hoogste” loadindex van de banden die er op mogen.
Als je een “relatief lichte” auto hebt met 225/45-19 met loodindex 92 wil dat zeggen 630 kg per band. Maar er zijn ook 19 inch banden voor SUV’s die een LI hebben van 100 ( 800 kg) of zelfs 104 (900 kg) . Dat scheelt nogal wat, dus worden die velgen getest op 900 kg of meer.
Wat veel mensen ook vergeten is dat grotere velgen vrijwel altijd zwaarder zijn dan kleinere, en hoewel de “lage” banden wel iets lichter zijn zijn de grotere banden juist weer zwaarder dan je verwacht en zo wordt het totaal nogal wat zwaarder.
To err is human, not to err is divine.
Nóg een SM bij Techno-Classica, uit 1972.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Koningsdag: