Ik denk dat het vak van automonteur zoals wij ouderen dat kennen zal uitsterven.
Maar gelukkig hebben we het internet en met name op de sociale media gonst het van de ‘specialisten’.
Zo las ik gisteren een post van een man die een jaren 50 Renault viertje heeft die niet meer wil vonken. En een simpeler systeem als op dit autootje zul je niet gaan vinden.
En als je dan de tientallen reacties leest kom je niet meer bij. Naast de vele flauwe grappen moet zo’n man helemaal confused raken door al die onzin.
Maar gelukkig zitten er een paar mensen tussen met verstand van zaken en als hij die er uit weet te vissen kan hij zijn probleem mogelijk oplossen, want het is eigenlijk een heel klein probleempje.
Han S schreef:Ik denk dat het vak van automonteur zoals wij ouderen dat kennen zal uitsterven.
Dat weet ik zeker. Ik heb het al zo vaak gezegd: de man (ja, vroeger waren het alleen mannen die technisch onderhoud deden) die door te luisteren, ruiken en voelen de machine kende als geen ander is aan het uitsterven. Het is ook een soort kip-en-ei situatie. De moderne techniek is complexer en vraagt om een ander soort kennis en vaardigheden. Dat zie ik overal gebeuren.
Het is interessant om dat verband het boek Normal Accidents van Charles Perrow te lezen. Het is ontnuchterend hoe wij als samenleving verslaafd zijn aan technologische vooruitgang.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik denk niet dat het 100% zal uitsterven, maar het zal de komende tijd zeker snel afnemen.
Er zijn immers tegenwoordig ook nog mensen die stoomtreinen en machines kunnen reviseren/restaureren, of glasblazers, of andere specialiteiten die je in het dagelijks leven niet meer ziet.
Ergens denk ik ook dat het een kwestie is van vraag en aanbod.
Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Dat denk ik ook.
Als je dan als huidige bezitter voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten schiet je jezelf op termijn in je voet. Kun je je het veroorloven, gun dan ook de specialist eens wat. Voor een kwartje op de eerste rang.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 43290
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De tijd van dubbeltjes en kwartjes is lang voorbij. Het zijn eerder knaken en joetjes geworden. Desalniettemin, de vaklui die hun kennis van ouwe meuk op orde houden, zich blijven ontwikkelen en niet bang zijn om te experimenteren kunnen straks een buitengewoon goede boterham verdienen.
Eens even kijken welke bijscholing ik dit jaar kan doen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Het stap budget 2023 is al op. Wordt dus volgend jaar bijscholing
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 43290
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nou om te leren hou ik m’n hand niet op bij de overheid. Dat regel ik zelf wel. Bosch geeft in Duitsland prachtige cursussen trouwens. Echt aan te raden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste