Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die toerentallen herken ik zelf niet eigenlijk. Bij 100 km/h zou dat al 3000 moeten zijn als je naar overbrenging en bandenmaat kijkt en in mijn herinnering was dat ook zo. Vergis ik me?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hoe het precies zit bij de CX weet ik niet, ik heb daar geen documentatie (meer) van.
Wel van mijn DS23 Inj BW.
Die reed volgens de gegevens in de RTA 32,7 km/u bij 1000 rpm. Maar dat was berekend op basis van de overbrengingsverhoudingen in de bak, de slip van de koppelomvormer niet meegerekend dus. In werkelijkheid lag dat dan dichter bij de 30 km/u, bij 100 km/u zat je dus al dik boven de 3000 rpm.
De vijfbak uitvoering reed 36,2 km/u bij dat toerental, de BVH uitvoering reed dan 33,3 km/u.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Volgens mij zit mijn T2 met lange 5 bak bij de 130 richting de 3000 rpm.
Automaat staat bekend dat je vaak hoger zit bij lagere snelheden.
Het kan natuurlijk per exemplaar afwijken, want ook niet elke toerenteller is na alle jaren nog even exact.
Andere voorwaarde is natuurlijk dat de juist bandenmaat gemonteerd is.
waterman schreef:Je hebt gelijk. Laten we van nooit dan wel nauwelijks maken, want hoe vaak zie je een zwarte SM?
Hier alweer een op Citroclassica
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dit was een cx topic toch?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 19-03-2021
- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Inderdaad dikke 3000tpm bij 100, dit voel je niet. Ik rij toch meestal secundaire wegen en rij sowieso weinig en niet perse hard, in mijn geval is dit super relaxed. Toch wel bijzonder dat de drietraps geleverd geweest is tot begin jaren ´90. Ik vind hem lekker passen in het C-matic-automatic verleden van onze Citroëns. Voor iemand die geregeld de snelweg opgaat is het niet meer van deze tijd maar dat hoeft voor mij ook niet.
waterman schreef:Dit was een cx topic toch?
Klopt. En ik heb me vergist. Heb hem vandaag in het echt gezien. Is een heel donkere anthraciet kleur.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
András schreef:Inderdaad dikke 3000tpm bij 100, dit voel je niet. Ik rij toch meestal secundaire wegen en rij sowieso weinig en niet perse hard, in mijn geval is dit super relaxed. Toch wel bijzonder dat de drietraps geleverd geweest is tot begin jaren ´90. Ik vind hem lekker passen in het C-matic-automatic verleden van onze Citroëns. Voor iemand die geregeld de snelweg opgaat is het niet meer van deze tijd maar dat hoeft voor mij ook niet.
Volgens de adverteerders heeft hij een 5 traps automaat.
Vandaag een paar CX automaat rijders gesproken. Geven aan dat het wel meevalt met het hoge toerental. Het verbruik is wat hoger, maar rijdt wel heerlijk. Uitlopen van drijfstanglagers door het hogere toerental hadden ze nog nooit van gehoord.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Berlingo2.0HDi schreef:Uitlopen van drijfstanglagers door het hogere toerental hadden ze nog nooit van gehoord.
Dat zal vast komen omdat de meesten tegenwoordig koning van de rechterbaan zijn. Wij hebben toch tientallen cx-automaat motoren van nieuwe drijfstanglagers moeten voorzien in de tijd dat eigenaren nog gewoon lekker doorstampten met 130 plus.
Er is zelfs een notice van Citroën gewijd aan deze kwaal alleen kan ik dat niet meer nazoeken omdat ik al mijn cx boeken heb weggegooid.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Daar heb ik er nog wel veel van
Enig idee wanneer dat ongeveer was? Dan wil ik wel effe zoeken van de week.
En inderdaad: voor de 100-rijders is een 3-traps automaat waarschijnlijk nog net te doen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 27-12-2017
- 2CV Special
- Overig Peugeot 504
Berlingo2.0HDi schreef:András schreef:Inderdaad dikke 3000tpm bij 100, dit voel je niet. Ik rij toch meestal secundaire wegen en rij sowieso weinig en niet perse hard, in mijn geval is dit super relaxed. Toch wel bijzonder dat de drietraps geleverd geweest is tot begin jaren ´90. Ik vind hem lekker passen in het C-matic-automatic verleden van onze Citroëns. Voor iemand die geregeld de snelweg opgaat is het niet meer van deze tijd maar dat hoeft voor mij ook niet.
Volgens de adverteerders heeft hij een 5 traps automaat.
…
Het verbruik is wat hoger, maar rijdt wel heerlijk..
5 traps in de zin van: 1 2 3 N R
Ik weet niet wat een CX doet, maar ik heb een monsterlijk verbruik van 1 op 7, heel misschien 8 als ik wat langere afstanden rij.
dimi_v schreef:Berlingo2.0HDi schreef:
Volgens de adverteerders heeft hij een 5 traps automaat.
…
Het verbruik is wat hoger, maar rijdt wel heerlijk..5 traps in de zin van: 1 2 3 N R
Ik weet niet wat een CX doet, maar ik heb een monsterlijk verbruik van 1 op 7, heel misschien 8 als ik wat langere afstanden rij.
Ik had een 3traps automaat, verbruik 1:8 is wel wat ik ook had.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Arjan Verkade schreef:Volgens mij zit mijn T2 met lange 5 bak bij de 130 richting de 3000 rpm.
Automaat staat bekend dat je vaak hoger zit bij lagere snelheden.
Het kan natuurlijk per exemplaar afwijken, want ook niet elke toerenteller is na alle jaren nog even exact.
Andere voorwaarde is natuurlijk dat de juist bandenmaat gemonteerd is.
In mijn documentjes vind ik voor de gtit2 bak 43.56km/h/1000tpm bij 1.91 wielomtrek. Dat is inderdaad 131km/h bij 3000tpm.
Voor de automaat vind ik 34.8/1000tpm op 190 TRX’en (omtrek ook 1.91) of 35.9/1000tpm op XVS’en (omtrek 1.97)
De TRDT2 (anders dan de TRDT1) is 46.58/1000tpm bij 1.93 omtrek. Ik zoek eigenlijk nog een TRDT2 bak.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Die toerentallen van de automaat zijn gebaseerd op de overbrengingsverhoudingen in de bak,
Ze zouden ook gelden als de koppelomvormer geen slip had, door een overbrugging daarin zoals tegenwoordig gebruikelijk is.
Maar de oude bakken hadden die overbrugging nog niet, en daarmee is het ingaande toerental van de koppelomvormer hoger dan het uitgaande.
Een slip van 5-10% is al rijdende gebruikelijk, afhankelijk van het toerental en de manier waarop je het gaspedaal ingedrukt hebt/houdt.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Die cijfers bevestigen dan zeker de ervaringen hier.
Ik meen ook te herinneren dat de oude automaten een nog iets kortere overbrenging hadden dan degene van de latere modellen. Mogelijk rond de introductie van de 2500 motor.