Vanavond was ik een rondje aan het rijden in de D Super5. Plotseling ging mijn radio uit zodra de motor meer toeren ging maken. Bij minder toeren sprong hij weer aan.
De laadstroom bleek op te lopen tot een belachelijke en gevaarlijke 17,8 volt.
Na het starten van de motor begint het met 13,8 volt, maar dat loopt in mum van tijd op naar 16,9 volt bij stationair toerental. Een beetje gas bijgeven levert de genoemde 17,8 volt op.
Ik heb een Paris Rhone A13R wisselstroom dynamo met een “moderne” externe spanningsregelaar (HC Cargo 130675).
Wat ligt het meest voor de hand? Dat de dynamo de geest heeft gegeven of dat het de spanningsregelaar is?
Als het de dynamo is, wil ik hem inwisselen voor een dynamo met ingebouwde regelaar, maar het scheelt nogal veul geld en werk of de regelaar vervangen moet worden of de hele dynamo.
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Spanningsregelaar stuk…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Dit ligt 99% zeker aan de spanningsregelaar. Kun je ook eenvoudig controleren door de spanning op de veldbekrachtigingsaansluiting van je dynamo te meten. Deze is maximaal bij stationair toerental en wordt lager naarmate het toerental toeneemt. De veldstroom moet immers teruggeregeld worden bij toenemend toerental om de spanning niet te laten oplopen. Ik vind overigens een externe regelaar (mits elektronisch) een groot voordeel, omdat je deze eenvoudig kunt wisselen bij panne (langs de weg), en de regelaar is meestal hetgene wat plots de geest geeft. Bovendien is de montage op de dynamo ook niet bevorderlijk voor de levensduur.
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nadeel van een externe regelaar is wel dat er extra bedrading nodig is, die gedoe kan geven, en de dynamo’s die bij dat systeem horen minder vermogen leveren, vooral bij lagere toerentallen. Mijn ervaring met DS dynamo’s is dat een moderne dynamo beter laadt en veel minder gezeur geeft dan het ouwe systeem met externe regelaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank voor het meedenken. Zojuist een nieuwe regelaar besteld. Zodra die gemonteerd is zal ik de uitkomst hier delen.
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009
- ID/DS 21 Pallas BVH
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
Hoi Erixelf
Kan je niet echt helpen, maar heb wel een vraag. Ik heb nog de orignele mechanische regelaar (werkt goed en daar zou ik je wel mee kunnen helpen) maar heb ook wel eens gezocht naar een electronische.
Vraagje; Hoe sluit je de HC Cargo 130675 aan? ik zie dat ie een D+, D- en DF aansluiting heeft. Is het dan simpelweg: D+ aan + van dynamo, D- aan 0/chassic en DF aan veld-aansluiting van dynamo? Hoe werkt dat met het laad-indicatie-lampje?
Groet
Evert
Totaal aantal Berichten: 1373
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Die AMP stekers blijven toch altijd wat knullig om te zien. Ze kunnen namelijk ineens (geheel of deels) lossen en daardoor allerlei storingen veroorzaken. Met krimpkous en solderen zijn ze betrouwbaarder te maken. Ik zou dat in dit geval doen.
Ik zag ooit op een journaal een item over de Fyra van AB. De hogesnelheidstrein die het in de praktijk liet afweten en de NS hoofdpijn bezorgde. De directeur van AB legde in de cockpit uit dat er niets aan de hand was.. Die Fyra was voorzien van AMP stekers in de cockpit, zelfs het blauwe bakje met stekers en de tang waren zichtbaar …….
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Spanningsverlies in de bedrading van het contactslot naar de regelaar zet de spanningsregelaar op het verkeerde been !!
als je zo een lange rit maakt kook je de batterij leeg ,
en springen alle lampjes die gebruikt worden ; stoplicht , richtingaanwijzers , luminition ontsteking .......
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 10348
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Jeroen Simons schreef:Die AMP stekers blijven toch altijd wat knullig om te zien. Ze kunnen namelijk ineens (geheel of deels) lossen en daardoor allerlei storingen veroorzaken. Met krimpkous en solderen zijn ze betrouwbaarder te maken. Ik zou dat in dit geval doen.
Ik zag ooit op een journaal een item over de Fyra van AB. De hogesnelheidstrein die het in de praktijk liet afweten en de NS hoofdpijn bezorgde. De directeur van AB legde in de cockpit uit dat er niets aan de hand was.. Die Fyra was voorzien van AMP stekers in de cockpit, zelfs het blauwe bakje met stekers en de tang waren zichtbaar …….
Of een goede krimptang met de bijbehorende blote stekkertjes. Darna krimpkous er overheen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
dubbel
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, of een stekkerhuls van plastic. Zo deed Citroën dat ook.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009
- ID/DS 21 Pallas BVH
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
Multimetertje van geen 4 euro. Ik heb er drie en ik heb ook een heel dure, maar die is niet meer betrouwbaar.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Erixelf, offtopic: ik zou wel de min- en plus-klem wat verder over de accupolen schuiven
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!