Heb sinds een paar weken weer een voor mij geliefde ID/DS in bezit. Auto heeft een echt heel uitgebreide map met documentatie van de afgelopen jaren .Er is echt nooit bespaart op onderhoud, laswerk en dergelijke.
Echter zoals zo vele DS/ID’en op leeftijd en dat zijn ze allemaal, is het plaatwerk, deuren en schermen niet in goede staat.
Daar moet dus aan gewerkt worden, tot een paar dagen geleden starte de auto gelijk op LPG en of benzine . Echter nadat ik wat schoonmaak werk onder de motorkap en in het interieur heb gedaan wil de auto niet meer aanslaan,startmotor draait rond lampen in het dashboard werken ook.
Heb als eerste gekeken of er stroom/spanning op de bobine aanwezig is dit was niet het geval, na wat speurwerk en toevalligheid uit eerdere ervaring bleek er naast de originele schakelaar, voor de denk ik achterruitverwarming nog zo’n zelfde nieuwere schakelaar geplaatst is in het dashboard .Deze onderbreekt de spanning naar de bobine als zoals ik het zie een moderne startonderbreking, heeft iemand hier ervaring mee of is dit iets echt een selfmade oplossing.
Motor is nu nog niet te starten door een uitgeputte accu maar dat kan niet meer het grootste probleem zijn.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
is zelfmade. Weg ermee!
Leg tijdelijk een draadje aan van accu plus naar bobine en kijk of het dan werkt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Lost de tip van Bogaard het probleem niet op:
Is de tank niet leeg? Krijgt de auto brandstof?
Het kan ook dat een contact naar de afsluiters slecht is en dat je schoonmaakactie de befaamde druppel was. Alle stekkers en verbindingen nalopen.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
De schakelaar is zeker eigen toepassing, wel een originele Citroen schakelaar hiervoor gebruikt overigens.
De auto loopt inmiddels weer nadat de accu is opgeladen en schakelaar is ingedrukt. Neem aan dat de draad van het contactslot naar de bobine via de schakelaar is omgeleid.
Dus het probleem lijkt opgelost, dat ik de schakelaar als verdachte heb gezien komt omdat ik tijdens het controleren van alle functies aan de stuurkolom en schakelaars op het dashboard deze heb uitgezet, gevolg was dat de motor toen uitviel.
Heb dat toen als toeval gezien.
Voorlopig eerst maar wat kilometers maken en dan gaan rond zoeken voor net plaatwerk.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Ik vermoed dat die schakelaar een soort van inbraak beveiliging is: de bobine is dan via de schakelaar naar massa geleid en zal niet vonken omdat de contactpunten geen spanning meer krijgen.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Inbraakbeveiliging? Ik denk eerder aan een omleiding van een brak contactslot. In de pragmatische 2CV wereld een gangbare oplossing.
Op zich is het geen issue. Het gaat er om dat er contact wordt gemaakt als het nodig is.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, ik ben het eens met de suggestie van Jeroen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Allemaal aannames. Meten is weten. Schakelaar weghalen, bedrading origineel maken en meten wat de weerstand is over de draad bij ingeschakeld contact.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik zou meten of er + 12 op komt bij ingeschakeld contact.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
auto start inmiddels weer zoals het hoort, de schakelaar onderbreekt de spanning naar de bobine. Dus als deze is ingedrukt werkt het naar behoren.
neem aan dat deze bewust is geplaatst om diefstal te voorkomen zeg maar eenvoudige startblokkering.
bedankt voor de reacties
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.