Penny Lane schreef:Breekt er toch $%^*$W$%^*^&()&) toch weer een bout…
Derk
[Pakt het bier uit de koeling]
Hmmm, die ene smaakte.
De rest laat ik maar koud staan…
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
OK. Tijd voor de samenvatting.
Standaard olie/filterbeurtje dus, op het vervangen van de carterpan na (klaar), het vernieuwen van de pakkingen van het oliefilterhuis komt erbij (morgen klaar), nieuwe remblokken want één was dun geworden (‘klaar’) en dat komt dan weer omdat er links een glijpen is gaan muiten (komen nieuwe in, levering stond op 8/6 maar is natuurlijk alsnog vertraagd, wordt dus afwachten, noodmaatregel getroffen om het ding in ieder geval naar buiten te kunnen bonjouren als het lang gaat duren). En dan het hitteschild van de katalysator preventief een paar nieuwe hechtlasjes gegeven zodat die niet binnenkort los komt (klaar) en de bagger weer eens achter de modderkuipen en uit de paravent gespit (klaar). Wissermechaniek, scharnieren en sloten gesmeerd (klaar). Moet dan nog: onderhoudsteller terugzetten en een notitie van het gepleegd onderhoud in de administratie achterlaten. En dan als dat allemaal definitief afgevinkt is nog even twee voorbandjes regelen. Kortom, op wat logistiek geneuzel na loopt dit zeer waarschijnlijk vrij soepel en met weinig echte bijzonderheden af.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Hij zit weer in elkaar en sterker nog: hij doet het ook nog gewoon!
Ik heb de glijpennen van de linker remklauw vervangen en, vanwege een beschadigingetje, rechts de stofhoesjes van de glijpennen vervangen. Dat kwam mooi uit zo, kon het met 1 setje. Verder is het oliefilterhuis er met alle pakkingen nieuw weer in gegaan en is de katalysator er weer terug onder gehangen. En natuurlijk eindelijk verse olie & filter erin. Serviceteller weer op 20.000 teruggezet, aantekening gemaakt in het onderhoudsboekje, is-ie technisch weer in orde.
Verder heb ik een kaal plekje op de rand van de linker deur bijgestipt en de wieldoppen vanwege ontbrekende stukjes rand vervangen door de Chambord wieldoppen van m’n C5 (want die lagen er nog en die passen). Nu wil ik het rubber flapje aan de greep van de rechter deurkruk er nog opnieuw aan lijmen en dan mag-ie eerst weer de weg op. Nu ook wel, dat flapje is nou ook weer niet zo belangrijk, maar we zijn nu toch bezig.
Hoe dan ook: hij is in principe weer gewoon klaar.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Rubber flapje gelijmd. Laten drogen, morgen weer naar buiten met het Bertje!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goed werk man!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 06-01-2019
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
Ik was vergeten van afgelopen woensdag mijn avontuur met mijn berlingding te melden! Nou hier komt het…
reed relaxed op de snelweg, onderweg met schoonma om in Duitsland boodschappen te doen, zat schoonma net te bedenken dat het autootje toch wel erg mooi loopt (schoonpa heeft een diesel-variant met een nogal behoorlijk versleten motor), knipt ineens het motormanagement-lampje aan en valt het vermogen in 1x weg!! (causaal verband?? )
Dus, snel aan de kant, nog net tussen een oprit en de snelweg op de middenberm. Zodra de auto stilstond was alles in 1x stil.
Gevarenlichten aan gezet, gevarendriehoek (die van onbruik enigszins vastgeroeste pootjes had gekregen dus nogal weerbarstig bleek) dan maar met 1 pootje in het gras gestoken op ongeveer 30m achter de auto (althans dat dacht ik maar mijn inschatting bleek 10 meter te kort te komen XD), hesje aan en ANWB bellen.
Die constateerden dat we te gevaarlijk stonden en eerst door een bergingwagen naar een veiliger plek gesleept dienden te worden alvorens ik überhaupt mocht vertellen wat er eigenlijk aan de hand was, en of ik dan maar snel de gevarenlichten wilde aan zetten (staan aan), de gevarendriehoek op 30m… (staat er al)... eh oh u weet al dat dit zo moet
Dan met schoonma maar snel achter de vangrail met de ruggen in de wind gaan staan en wachten op de bergingwagen. 20 minuten later wordt mijn bertje opgetakeld en rijden we een stukje verder van de snelweg af en de rimboe in (want ja er gaat niets boven Groningen en hier bij de Duitse grens, die we dus nog net niet hadden gehaald, “is helemaal niks”, volgens de chauffeur van de bergingwagen…)
Op een kleine bushalte achtergelaten (want tja, verder is hier helemaal niks!) weer de ANWB bellen en nu mocht ik dan gaan vertellen wat er gebeurd was. Monteur werd onderweg gestuurd met de belofte dat deze binnen 90 minuten er zou zijn
Oef. Gelukkig is mijn schoonma geen slechte om mee in een stilstaande auto te zitten…
Maar na 45 minuten kwam de beste man al aan. Ging vervolgens op zijn dooie gemakje vragen stellen en accu testen en dergelijke. Na een klein poosje kwam de aap uit de mouw: krukassensor overleden (ja mevrouwtje dan doet ie het niet meer he?).
Gelukkig kon voor deze vrij vlot in een naburige plaats (want er was stiekem gelukkig toch wel iets in deze omgeving) een nieuwe worden gehaald en kon deze ter plekke worden vervangen. Daarna was het of er niks was gebeurd en waren we na 5 minuten op onze bestemming aangekomen. Totale reistijd inclusief wachten was dan 4 uur ipv 45 minuten
Nou, dat was’t weer. Nu doet ie het gewoon weer, mijn berlingding
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Advies: leg zo’n ding in het handschoenkastje… Mooi opgelost, inclusief definitieve reparatie. dat dan weer wel.
Hilko16TZI schreef:Advies: leg zo’n ding in het handschoenkastje… Mooi opgelost, inclusief definitieve reparatie. dat dan weer wel.
Waarom?
Die oude heeft het ook al tig keer rond de wereld gered en was uit het jaar net-niet-zo-kruik-als-Derks-carnurateur.
Ga je dus voorlopig niet nodig hebben.
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 06-01-2019
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
Tja ik kan natuurlijk het handschoenkastje vol proppen met van alles wat mogelijk stuk zou kunnen gaan zodat het meteen vervangen kan worden… Want wie bewaart tegenwoordig nog handschoenen in dat kasje??
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Eerdaags is het weer tijd voor de algemene periodieke keuring van het Bertje, dus eerst even een inspectierondje. Daar kwam uit: linksvoor reactiestangetje aan z’n grenswaardes (zeg maar: ruim, maar nog zonder te klapperen), fuseekogel aan z’n grenswaarde (net wel/net niet speling), drie tamelijk ontkleurde knipperlichtlampjes en een mottig wisserblad.
Lampjes had ik gewoon liggen. De zij-units heb ik de vrijwel nieuwe op gedrukt die ik, voordat ik ‘m op heb laten knijpen, weer van m’n C5 af geplukt had. Niet alleen was er 1 van de 2 lampjes ontkleurd, maar de units waren ook lelijk geworden. Bovendien kun je officieel het lampje niet wisselen omdat de unit gesealed is - niet dat de lensjes er niet gewoon net als vroeger op een gegeven moment af pleuren waarna er alsnog een nieuw bolletje in kan, maar ik had dus units met een maand of twee ervaring gewoon liggen.
Stabistangetje lag nog nieuw op voorraad en de oude wilde voor de verandering eens lekker makkelijk los, dus dat was ook snel gezien. Fuseekogel heb ik een nieuwe voor laten aanrukken ten bedrage van hele 14 euro en die liet zich ook redelijk makkelijk wisselen. Blijft nog wat afwerkgeneuzel over en het plaatsen van twee frisse wisserbladen. En dan zien we de rest wel op basis van de mening die de keurmeester erover heeft.
Met inmiddels 15 jaar en stevig 280K achter de kiezen durf ik wel te stellen dat het Bertje zich heel netjes houdt. Dan zijn wat stuurdeeltjes en een stuk of wat ontkleurde lampjes ook eigenlijk onderhoudspuntjes van net niks. Komende zomer moet ik de bodemgroep wel hier en daar even opnieuw in de bescherming zetten denk ik, maar eerlijk gezegd houdt het ding zich ook wat dat betreft domweg erg netjes.
Eerdaags dus maar eens naar de keuring en als het een klein beetje mee wil zitten kan-ie daarna zonder echt gedoe weer stevig een jaar legaal bij pad & weg zijn. Na een wat moeizame start is ‘t uiteindelijk een prima, gezeik-vrij Bertje gebleken en dat is wel echt heel prettig
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik zag ‘t vagelijk al aankomen: accu dood. Lucas, the Prince of Darkness… Magoed. Nieuwe gehaald, de electronica staat zichzelf nu uit te schakelen en dan drukken we er een fris batterijtje in, klaar.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
En hij mag weer de weg op tot en met 23 april volgend jaar.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Tussenpijp doorgerot, een centimeter of 10 voor de einddemper. Tsja… Gelukkig had ik nog een reparatie-tussenpijp van m’n 205 zaliger (want ik heb ook nog een 205 gehad) liggen en die had de correcte aansluiting voor de einddemper, de juiste diameter en maar een maand of twee gebruik. Daar heb ik dus een centimeter of 12 af gesneden om het eindstukje aan gezond materiaal van de verder nog nette tussenpijp van die Berlingo te kunnen knetteren. En nadat dat gebeurd was de einddemper er maar weer onder gedrukt met een vervangende (en eveneens verhergebruikte) klem, is het hele verhaal in een uurtje tijd ook alweer klaar. En praktisch voor nop, ook nog.
In dat opzicht is het handig dat de tussenpijp achteraan gewoon op de vloer komt te liggen als je ‘m uit de ophanging halverwege de auto haakt. Met een extra bokje erbij om die pijp zo nodig vrij van de vloer te leggen kun je er dan prima aan werken zonder de hele handel los te moeten trekken. Flex erdoor, nieuw eindstukje eraan stoken, afmonteren en weer dooorrrrrr!
De einddemper is wel behoorlijk moe overigens, dus die is alvast genomineerd voor vervanging. Maar dat kan nu verder rustig aan geregeld worden.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ja zeg, hier haal ik de borrelnootjes niet voor boven hoor