Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Dat is mooi speelgoed, ik ben ook blij met mijn ultrasoon reiniger, ideaal voor dit soort gebruik!
Heb je ook nieuwe rubbers en filters voor de injectoren?
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Filters niet, maar de O-ringetjes wel.
Ze gaan nog een tweede keer in bad, maar nu in een opstelling om ze ook te kunnen bekrachtigen. Zodat de naald ook schoon wordt, zeg maar.
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Ja, dat is inderdaad wel belangrijk om dat op die manier te reinigen, goed bezig! Het inspuit beeld zal wel flink verbeteren.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Zo, de injectoren zijn nog eens in bad geweest. Nu met een manier om de spoel te bekrachtigen. Dat dus intermitterend gedaan. In de tussentijd ook nieuwe O-ringen laten aanrukken. Hopelijk is het zaterdag een beetje weer, dan kan de boel erin.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Vandaag uitgevonden waarom de BC knop op de raw hendel niks deed: de zekering op plaats 42 zat er niet in. Zekeringen 42 en 44 zijn voor de airbags en dus óók voor de clusterfunctie van de BC.
U raadt het al: terugplaatsen van die zekering leverde een brandend airbaglampje op. Hetgeen waarschijnlijk de reden is waarom die zekering er niet in zat. Zoveelste lijk uit de kast. Gelukkig is de oplossing vrij simpel: een weerstand plaatsen bij de aansluiting voor het detectiecontact in de passagiersstoel. Want die contactmatten gaan -altijd- stuk, met dus brandende lampjes tot gevolg, en dus ook in mijn auto. Daarna zou het spul weer moeten werken, met als nadeel dat de passagiersairbag ook afgaat als er niemand op de stoel zit. Da’s helemaal best, als het zover komt dat de airbags ooit geactiveerd worden in een crash is de auto toch total loss, dus of er dan wel of niet iemand op die stoel zat doet niet ter zake en het eventueel onnodig afgaan van die airbag in dat geval ook niet. Ik moet er alleen geen kind in kinderstoel meer op vervoeren, maar dat deed ik toch al niet.
Verder druk doende met voorbereiden van de injectoren:
Contraptie voor bekrachtigd reinigen:
En de vervangende rail helemaal gereinigd en klaar voor inbouw:
(uiteraard gaan de zakjes er nog af bij montage )
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Heb je de airbagstoring uitgelezen, m.a.w. weet je zeker dat het aan de detectiemat ligt?
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Kan niet missen dan. Ik heb indertijd voor een E34 een kant en klaar contrastekkertje met weerstandje gekocht voor de mat. Kostte maar een paar euro en werkte prima.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ja, dat plan heb ik ook. Een paar euro is 25 euro tegenwoordig, maar dat is ruim minder dan een complete stoeloperatie zou gaan kosten.
Overigens kan het ook nog een brakke stekkerverbinding zijn, eerst maar eens zien of de storing weg blijft met opnieuw vastklikken van de stekker en resetten.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Tot nu toe blijft het weg. Misschien toch iets anders dan de stoelsensor die het lampje deed branden. Voor ik de auto kocht heeft iemand gemeend dat het een goed idee was om het interieur te vervangen. Als ze toen de accu niet afgekoppeld hebben gehad krijg je ook een brandend airbaglampje…
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Sensormat storing verhelpen: https://www.autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=172
Ik heb dat ingebouwd in de stuurunit van die mat, een plastic doosje onder de stoel. De print die daar in zit doet dus niks meer ten opzichte van de computer. De stoel wordt dan altijd als ‘bezet’ gezien, dus kleinkind mag dan niet op de voorstoel vervoerd worden wegens ingeschakelde airbag. Verder werkt dit perfect en het is met een paar stuivers aan onderdelen zo in elkaar te zetten.
Nog een met enige regelmaat voorkomende mogelijkheid voor airbagstoringen: de side-impact sensoren die onder de ventilatiekokers onder de vloermat zitten, net op de scheiding voorste/achterste mat. Die willen wel eens moeilijk doen en/of opgeven. Ik heb er net twee uit een ‘98er E39 geplukt voor m’n E46, waarin de linker niet meer werkt (open lijn). Even opletten met bouwjaar en versie, want vanaf ik meen 9-‘99 wordt er een ander airbagsysteem gebruikt dan daarvoor en die sensoren zijn niet uitwisselbaar.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Tot nu toe blijft het lampje uit…
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Nou, het injectorrailspul zit erin. Op een incidentje met wat poetspapier na (het lukte me om dat in het inlaatspruitstuk te krijgen, beyond recovery…) en een navenant luizige eerste start was het eigenlijk een redelijk eenvoudig klusje. Maar niet een die ik snel weer wil doen, al weet ik nu waar alle valkuilen liggen. En bijvoorbeeld ook dat vloeibaar LPG onder druk een imposante geiser geeft, als je de leiding loshaalt. Duurt maar even natuurlijk, maar toch. Benzine lekkerij viel dan weer erg mee en het loshalen van de brandstofleiding was zelfs vrij simpel. Een soort van bajonetsyteem heeft BMW daar, je kunt het met één hand losnemen en vastzetten moet met een duidelijke “klik”, dan weet je zeker dat het ook weer goed vast zit. Uiteraard heb ik dat wel tig keer opnieuw gecontroleerd.
De injectoren die eruit kwamen waren vooral aan de bovenkant, waar ze in de rail zitten dus, erg smerig. De naalden zagen er wel netjes uit.
Hoe een en ander zich gaat houden na enig inleren zullen we zien. Voor nu was het nog steeds op benzine iets te rijk, op LPG iets te arm.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Stevige proefrit gemaakt.
Om kort te gaan: hij start beter (koud nog niet geheel zonder gerommel, maar echt veel beter) en hij rijdt nog veel beter dan hij al deed, warschijnlijk omdat ik ook de kans had om de LPG injectoren schoon te maken.
Bij thuiskomst nog een uitgebreide blik onder de motorkap geworpen en nergens een spoor van lekkage van benzine of LPG kunnen ontdekken.
Voorlopig ben ik zeer tevreden.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Korte update: hij rijdt als een droom.