Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De afgelopen dagen stonden in het teken van de Shaguar. De koppeling voelde niet heel lekker aan en tijdens de wintersportreis had ik al besloten dat ik er gewoon een nieuwe in wilde hebben. Dat is een beste klus, maar ik wilde dat eigenlijk gewoon thuis in m’n garage gaan regelen. Niet dus, want maat Johan verbood me dat. “Je komt maar lekker hier sleutelen, op een brug. Kun je gelijk weer eens een week meedraaien in het autobedrijf” Zo gezegd zo gedaan, want protest was zinloos. Dus, Jag op de brug en aan de bak afgelopen maandag. We hadden besloten om de reparatiemethode uit het werkplaatshandboek (wph) te volgen: auto op de brug, subframe met de complete voorwielaandrijving er onder vandaan, de motor opvangen en de auto er af tillen. Het is namelijk schier onmogelijke om de bak zonder de motor uit te bouwen.
Boven begonnen met demonteren van de motorkap, de accu en wat losse onderdelen.
Daarna de carburateurs er af
Subframe er onder vandaan
Dan de cardanas los, de complete uitlaat er onder vandaan, alle slangen, stangen en leidingen los en na een goeie vier uur stond de motor samen met de bak los onder de auto
Dan de versnellingsbak er af en de koppeling demonteren.
Nou, die koppeling was wel aan het einde van z’n latijn dus
Koppelingshuis was wel vet, maar niet nat. De achterste krukaskeering was ook “droog”, dat wil zeggen: geen duidelijke leksporen en dat is heel gunstig. De kering zweet altijd wel iets maar vernieuwen betekent dat de motor uit elkaar moet.. en daar had ik geen zin in!
Enfin, wij op pad voor een nieuwe koppeling. De vonden we bij Imparts in Ede, waar we écht heel goed én leuk werden geholpen. Voor nog geen vier meijertjes hadden we een complete set van het juiste OEM merk en model.
Vliegwiel schoonmaken, controleren op vlakheid, gelukkig in orde, nieuw druklager en dat weer in elkaar..
De bak schoongemaakt en de olie vervangen, het overdrive filter schoongemaakt, de bedrading van de overdrive en het achteruitrijlicht gemaakt en de bak er weer op
Daarna een nieuwe retourslang op het oliefilterhuis, nieuwe pakkingen en een nieuw oliefilter. Dit hele ensemble lekte namelijk nogal en nu kon ik er eindelijk goed bij
Na nog wat pakkingen, controles enz kon de zaak klaar gemaakt worden voor het terugplaatsen in de wagen
De 3.8 liter motor samen met de Moss versnellingsbak en Laycock de normanville overdrive is een gigantisch gevaarte van een kilo of 300+ dus dat is wel even spannend.
Maar, montage ging soepel en om 12.00u op dag 2 zat de motor weer op z’n plek en kon er worden doorgewerkt.
Natuurlijk brak er nog even een oliedrukleiding en bleek dat er in het verleden een foutje gemaakt was met de aansturing van de overdrive. Dat kon nu mooi opgelost worden maar dat kostte wel een uur extra.
Ook het goed ophangen van de uitlaat, die voorheen tegen de bodem bonkte bij hard wegrijden, kostte meer tijd dan gedacht. Het systeem hangt er nu echter wel heel mooi onder. Dat de motor nu net even netter in z’n steunen hangt hielp hier ook bij.
En dan het subframe er weer onder
Het remsysteem spoelen, vullen en ontluchten met de machine gaat ook mooier dan zonder, dus dat gelijk meegepakt
Toen was het woensdag 15.00u en ben ik gestopt. Na bijna 3 dagen buffelen was het even mooi geweest. Alleen de motorkap moet er nog op, dan een proefrit maken, een eindcontrole op de brug en een verse APK er op en het is weer klaar. Voor nu moet ik wel eerlijk zeggen dat het beschikbaar hebben van een hefbrug, een motortakel en een paar pallets en een pompwagen vrijwel onmisbaar waren bij deze klus. Nogmaals dank aan GJO daarvoor dus! Plus natuurlijk een stuk gemak van ruimte, luchtdruk en hulp. Een klus als deze deed ik 20 jaar terug misschien wat vlotter dan vandaag, maar de voldoening is minstens zo groot. Daarbij komt ook nog dat ik het ontzettend leuk vond om weer eens een paar dagen echt mee te draaien in het garagebedrijf. 8 uur aanwezig, 8.15 beginnen, 10.15 een bakkie koffie met elkaar samen, 12.30 lunch, rond een uur of 15 nog eens koffie en dan door tot 17.30. Geen stomme e-mails, geen overleggen waarvan je na afloopt denkt “wat deed ik hier” maar gewoon lekker met je handen bezig zijn tussen de auto’s. Fysiek is het echt wel pittig, maar mentaal voelde ik me 20 jaar jonger deze week!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat is wel ff een klusje hé? Maar dat heb je weer prima gedaan en zoals het hoort.
Bij de XJ6 haal je de motorkap er af met vier boutjes lossen, de radiateur er uit en dan kan als alle draden en slangen los zijn en uiteraard de motorsteunen en baksteun los zij de hele motor/bak combinatie er zo naar voren uit.
Dat is bij de oudere Jags als de MK1/2 en de ouder S type/420 veel meer werk.
Maar het houdt je van de straat en als je het zelf kunt bespaart het je een sloot bier welke je nooit op krijgt.
Verse APK? Hij is toch niet meer APK plichtig? Maar laten keuren kan alleen maar goed zijn.
Inderdaad, een beste klus.
Daar moet je wel “enige ervaring” voor hebben, om het zachies uit te drukken
Ik meen me te herinneren dat je er een diafragma-type in wilde hebben ipv de oude klassieke.
Is dat gelukt?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han S schreef:Dat is wel ff een klusje hé? Maar dat heb je weer prima gedaan en zoals het hoort.
Inderdaad Han, een flinke bak werk. Al met al gaat er toch snel 24 uur inzitten de eerste keer.
Han S schreef:
Verse APK? Hij is toch niet meer APK plichtig? Maar laten keuren kan alleen maar goed zijn.
Klopt, niet meer APK plichtig. Maar ik moet geen gezeik, met name in het buitenland hebben ze niet zo veel op met de belachelijke APK vrijstelling bij ons. Daarnaast vind ik het echt een pre als een ander je werk controleert. Dus APK mét afmelden.
JW schreef:
Ik meen me te herinneren dat je er een diafragma-type in wilde hebben ipv de oude klassieke.
Is dat gelukt?
Klopt. Ik wilde die aanpassing wel hebben. Maar bij nader inzien heb ik daar van afgezien: het zou betekenen dat er een aanpassing op het vliegwiel gedaan moest worden, een andere koppelingscilinder, een andere vork voor het druklager enz enz. Dat ging me te ver. Het vliegwiel aanpassen kost tijd en de andere zaken aanpassen kost ook nog eens een bak geld. Daarbij: het originele systeem is dan wel ouderwets, en vooral zwaar, het werkt wel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Duidelijk, en begrijpelijk.
Belangrijkste argument voor die diafragma-koppeling was dat je linkerbeen zo moe werd van de huidige.
Met een nieuwe klassieke drukgroep zal dat wat minder zwaar gaan, denk ik zo…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, de nieuwe gaat 50% lichter dan de ouwe. Die was ook echt op….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Da’s mooi, daarmee: mission accomplished
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
waterman schreef:De afgelopen dagen stonden in het teken van de Shaguar. De koppeling voelde niet heel lekker aan en tijdens de wintersportreis had ik al besloten dat ik er gewoon een nieuwe in wilde hebben. Dat is een beste klus, maar ik wilde dat eigenlijk gewoon thuis in m’n garage gaan regelen. Niet dus, want maat Johan verbood me dat. “Je komt maar lekker hier sleutelen, op een brug. Kun je gelijk weer eens een week meedraaien in het autobedrijf” Zo gezegd zo gedaan, want protest was zinloos. Dus, Jag op de brug en aan de bak afgelopen maandag. We hadden besloten om de reparatiemethode uit het werkplaatshandboek (wph) te volgen: auto op de brug, subframe met de complete voorwielaandrijving er onder vandaan, de motor opvangen en de auto er af tillen. Het is namelijk schier onmogelijke om de bak zonder de motor uit te bouwen.
Mooie klus, en prachtig geillustreerd. Maar sinds wanneer heeft een Jag voorwielaandrijving? Heb je toch stiekem liever een Citroën?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, daar had natuurlijk voorwielOPHANGING moeten staan
Vanmorgen de klus afgerond. Motorkap er weer op, proefritje rond de garage, eindcontrole op de brug, zooi opruimen en naar huis. Nog even langs de wasbox, rondje afhozen, en door. Wat een verschil! Geen klapperende drukgroep meer, geen bonkende uitlaat meer maar een soepel wegrijdende auto. Heerlijk.
Op de A9 lazerde het lager van de gasstanghouder rechts nog ff uit het schutbord, resultaat een lullig aanvoelend gaspedaal. Dat fixen was nog een uur knoeien op de oprit, samen met buurman, want ik kwam een hand te kort. Daarnaast de dynamo stekker ff goed gezet en dat was het dan. Fijne auto weer
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En nog wat bewegend beeld:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het is weliswaar een Engelse auto, maar chapeau!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hoezo Engelse auto Jan? De XK motor kwam in 1948 in de XK120 sportwagen, die 120 mile per uur zou kunnen halen en dat werd niet geloofd.
Dus werd er een proef gedaan op een nog niet openbaar stuk snelweg in België en daar haalde de XK120 bijna 130 mile met de 3.4 liter motor.
Yuri heeft de 3.8 liter motor en dat is een opgeboorde 3.4 met een 4 mm grotere boring en dat vind ik persoonlijk de fijnste motor. Hij is heel gretig en snel en loopt heel mooi.
In de jaren 50 werd met de XK motor vijf keer de 24 uren van Le Mans gewonnen. Weliswaar met een racekop, drie dubbele Webers en dry sump smering, maar in principe dezelfde motor.
Yuri is deze auto nu aan het perfectioneren en ik voorspel dat hij er heel veel plezier mee gaat beleven want met het juiste onderhoud is het een heel betrouwbare auto en ik praat uit ervaring, want ik rijd er al 47 jaar mee, met de auto welke ik kocht in 1976 en hij rijdt nog steeds fantastisch.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han, ik denk dat Jan bedoeld dat “chapeau”, een Franse term, wellicht niet helemaal past omdat de Shaguar een Engelse auto is. In dat kader zou “Hats off” passender zijn.
Vanmorgen eens gaan kijken of de kartonnen plaat onder de auto droger is dan voorheen. Dat is ie.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste