Nog eventjes iets over de banden,
Ik heb gemerkt dat de discussie veeleer rond de prijzen gingen,absoluut normaal als je de prijzen van de originele Michelin banden ziet..
Zelf ben ik een Belgische DS rijder
De technische keuring schrapte genadeloos mijn XZX 165 SR 15 achteraan.
Er zijn vele DS rijders met XZX banden achteraan,mooi profiel doch niet aanvaardbaar voor Belgische auto keuring??
Om een lang verhaal kort te maken, stelde ik vast dat bij de keuring, mijn banden werden vergeleken met de specs van de wagen, daar stond in vermeld ; 185,180 of 155 in HR.
Daarbovendien mag de omtrek niet meer dan 2% verschillen met de originele specs.
Nog dit ; geen banden monteren die lang op stock hebben gelegen, nieuw of geen nieuw!
Laatst heb ik een klapband gehad rechts achter waar mijn XAS 155 gemonteerd stonden, akelig!
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Nog iets ivm met die bandentest in La Bombe
Zijn die CONTI’s niet getest op een parcours van CONTI zelf ???
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Yep, het Contidrome
Overigens waren de duitse ingenieurs van Conti nog onder de indruk van de good old Michelin XVS….
Citroen!
ID66 schreef:lopezdijkstra schreef:Hallo,
Volgens mij heeft La bombe een artikel gehad over banden en daarin zijn ook goedkopere alternatieven aan bod gekomen! Het waren resultaten van een Duits onderzoek en men heeft toen ook naar comfor gekeken! Deze uitgave was meen ik 2 jaar geleden?
Succes!
Zie pagina 2 en 3 van dit topic. De link naar het La Bombe artikel werkt alleen niet meer,
PeTeR
inmiddels gecorrigeerd rij zelf al weer 2 jaar op die vredenstein classic’s maar ja; dat comfort he…. ik had die banden inclusief montage/balanceren voor 110,- euro per/stuk en om nou 600,- euro meer te betalen voor dat comfort ........
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Let op het verschil in snelheid bij begin aquaplaning tussen Vredestein en de rest!
En het verschil in remweg nat tussen Barum en de rest. Barum heeft ruim 12 m langere remweg (vanaf 100 km/h, nat) dan Michelin. Dit kan echt het verschil zijn tussen leven en dood
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Ik heb het even nagezocht in mijn prachtige Michelinboekje uit 1964 wat de banden toen kosten:
2CV: 125-15 X: ƒ45,-
DS 19: 165-15 X: ƒ80,-
Leuk hè?
De oude XAS-prijzen staan er volgens mij niet in.
Als je de tabellen goed bekijkt, dan komen de vredesteins er inderdaad niet goed van af. Echter, rijden in de regen doe ik eigenlijk niet, en is dat wel het geval, dan zal ik de rijstijl moeten aanpassen bij de beperkingen van het schoeisel van de dame. Gelukkig ben ik op de hoogte daarvan, maar wlek automobilist is zo goed op de hoogte van de prestaties van de banden onder de eigen auto?
Moderne bandne doen het wat dat betreft beter, maar die hebben een aantal andere bezwaren helaas. En de Michelins…... sparen dus…. aan de andere kant, als de Michelins goedkoper zouden zijnm, zouder er meer van verkocht worden, hebben ze daar weer meer werk.. etc.. Kunnen ze die banden niet bij Nedcar gaan produceren? Samen met andere nieuwe DS/CX/BX onderdelen?....
Morgen maar eens kijen hoe het zal gaan, en of de dame met nieuw schoeisel naar huis mag….
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
DriverD schreef:En het verschil in remweg nat tussen Barum en de rest. Barum heeft ruim 12 m langere remweg (vanaf 100 km/h, nat) dan Michelin. Dit kan echt het verschil zijn tussen leven en dood.
Pas op. De Barum is een winterband. Zomerbestelwagenbanden mogen in Duitsland vanwege hun lage snelheidsindex niet gebruikt worden op de snelle DS’sen. Winterbanden weer wel. De test is door de Duitse DS-club uitgevoerd, vandaar dat de zomerband van Barum niet getest is. Zou mij niet verbazen als die beter uit de test gekomen was,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
En dan nu het slechte nieuws…de huidgie vredestein prijs….
Ga er even goed voor zitten… De garagist kreeg een ” aanbiegine ” een prijsje van 190 euri per stuk….
Mocht die prijs echt kloppen (ik zal straks eens even rondsnuffelen op internet) dan hoef ik niet lang na te denken, dan komen er gewoon echt emichelins onder, want voor dat prijsverschil hoef je het dan niet meer te laten…..
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Gransbergen schreef:Superpetur,
Bij reifen.de kosten die vredensteins 107 euro. Is natuurlijk excl. montage, maar toch nog een heel stuk goedkoper dan die 190.
Groeten,
Wouter.
Kijk ook nog even op http://www.autobandenmarkt.nl 185/80/15 en je komt vanzelf op de Vredestein Sprint Classic voor nog maar net boven de 100 Euro. Iedere bandenboer/garagist kan die Vredesteins bestellen, dus gewoon even rondbellen voor de laagste prijs,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Mr. Smith schreef:Nog eventjes iets over de banden,
Ik heb gemerkt dat de discussie veeleer rond de prijzen gingen,absoluut normaal als je de prijzen van de originele Michelin banden ziet..
Zelf ben ik een Belgische DS rijder
De technische keuring schrapte genadeloos mijn XZX 165 SR 15 achteraan.
Er zijn vele DS rijders met XZX banden achteraan,mooi profiel doch niet aanvaardbaar voor Belgische auto keuring??
Om een lang verhaal kort te maken, stelde ik vast dat bij de keuring, mijn banden werden vergeleken met de specs van de wagen, daar stond in vermeld ; 185,180 of 155 in HR.
Daarbovendien mag de omtrek niet meer dan 2% verschillen met de originele specs.Nog dit ; geen banden monteren die lang op stock hebben gelegen, nieuw of geen nieuw!
Laatst heb ik een klapband gehad rechts achter waar mijn XAS 155 gemonteerd stonden, akelig!
op mijn toekomstige DS en ik woon ook in België staan vooraan michelin’s XVS 185 HR15 en achteraan XVS 165 HR15 gaan die door de controle goedgekeurd worden??
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
waar vind ge in België nog originele DS michelin banden,want op de site van michelin staan ze niet meer vermeld ook niet als je de zoekfunctie gebruikt
blooper1963 schreef:waar vind ge in België nog originele DS michelin banden,want op de site van michelin staan ze niet meer vermeld…...
Voor klassiekerbanden heeft Michelin een speciale site:
Met de Franse versie aan de gang gaan, in de Engelse werkt de zoekfunctie niet. Bij “Trouver votre pneu” invullen: Citroën, DS21ie en 1971. En je krijgt de originele bandenmaten en de momenteel geadviseerde. Dan nog via “Votre distributeur” met de keuze Belgique naar de lijst verdelers en dat blijkt er maar één te zijn en wel in Nederland:
Het aardige van Oldtimer BV is dat ze voor klassiekers banden van alle merken leveren en tevens prijzen geven. Een overzicht van de belangrijkste (alles excl. BTW!):
Michelin XAS 155 HR 15 = 154.50 Euro
Vredestein Sprint Classic 155 SR 15 = 66 Euro
Michelin XZX 165 SR 15 = 93 Euro
Michelin XAS 165 HR 15 = 154 Euro
Vredestein Sprint + 165 SR 15 = 68 Euro
Vredestein Sprint Classic 165 SR 15 = 125 Euro
Michelin XAS 180 HR 15 = 185 Euro
Michelin XVS-P 185 HR 15 = 230 Euro
Michelin XVS-TL 185 VR 15 = 231 Euro
Vredestein Sprint Classic 185 HR 15 = 133 Euro
Overigens kan elke garagist die banden bestellen. Mijn garagist heeft vorig jaar voor mij Vredesteins 185 HR 15 geleverd voor 136 Euro per stuk (excl. BTW),
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Ik heb een set nieuwe banden liggen. Niet op de velg. Ze blijven voorlopig in de opslag.
Waarmee zou ik ze kunnen behandelen om er voor te zorgen dat ze niet uitdrogen?
m
Marten schreef:Ik heb een set nieuwe banden liggen. Niet op de velg. Ze blijven voorlopig in de opslag.
Waarmee zou ik ze kunnen behandelen om er voor te zorgen dat ze niet uitdrogen?
m
Algemeen advies voor het bewaren van banden is koel en donker. Hogere temperaturen en zonlicht zijn verantwoordelijk voor verouderingsprocessen in het rubber. Uitdrogen komt eigenlijk niet voor, dus behandelen met olie of zoiets is onzinnig. De scheurtjes in oude banden zijn een gevolg van veroudering , niet van uitdrogen.
Banden zonder velg staand bewaren en af en toe verdraaien om vervorming tegen te gaan.
Als banden nooit of bijna nooit gebruikt worden wordt een levensduur van 6 - 8 jaar afgegeven. Advies is dan ook reservebanden na 6 jaar alleen nog maar echt voor noodgevallen te gebruiken.
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966