Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 15-05-2023
- Xantia SX 1.8i automaat E2
Hallo,
Ik heb een Xantia SX 1.8 automaat E2 uit 1996 (NV-GX-07). Bij de APK blijkt dat de CO-uitstoot veel te hoog is, ook bij aanzetten van groot licht, achterruitverwarming enz. Mijn garage heeft zelf geen uitleesapparatuur. Ik heb een kennis die de al een poging heeft gedaan, met een Lexia3 (voor Citroen en Peugeot), maar dat is niet gelukt via de OBD2-connector linksonder het dashboard.
Ik heb nog de volgende vragen:
- Wat kan de oorzaak zijn van de verhoogde CO uitstoot
- Is er heel specifieke apparatuur nodig om deze Xantia uit te lezen
- Zijn er nog andere zaken waar je op moet letten bij het aansluiten c.q. uitlezen
Alvast dank,
Pieter van der Roest
Hallo Pieter.
Welke benzine tank je?
Beste met zo weinig mogelijk ethanol tanken.
Hoelang zit de benzine al in de tank, na 2 weken gaat de kwaliteit al achteruit maar na 2 of 3 maanden is de benzine zonder dat je ethanol killer bijgevuld hebt al vrij slecht.
Verse benzine met een goede injectorcleaner toegevoegd kan helpen.
Ook een klein gaatje in de uitlaat kan de CO2 meting in de war sturen.
Zelf ervaren bij een Mini. Deze had een klein scheurtje in de uitlaatbuis op een lasnaad.
Aangezien dit aan de bovenkant van de buis zat, ontdekte de monteur dit in eerste instantie niet.
Tijdens uitlezen via obd2 werden geen storingen aangegeven.
Zelf heb ik om uit te lezen en eventueel te resetten een Autel apparaat.
En ik heb een obd2 bluetooth adapter van OBDLink met bijbehorende app, zodat ik ook kan uitlezen en resetten, werkt op alle merken auto’s.
Succes!
Je hebt een Xantia van voor de “lexia” tijd, die kun je met een Lexia alleen uitlezen met een speciale 30-pins adapter.
Niet al die adapters werken even goed.
Daarvoor was er een “Elit” diagnose systeem waarmee je de codes kon uitlezen.
Misschien dat je nog een garage kunt vinden die zo’n “96”‘er nog kan uitlezen?
Of een Forum lid in de buurt die je kan helpen ?
Bij je Xantia heb je helaas niks aan een moderne EOBD lezer, want dat is van veel later, je hebt geen EOBD standaard stekker.
Hoe krijg je een te hoge CO?
Je hebt al een Bosch Motronic injectie systeem dat zowel de injectie als de ontsteking regelt.
Het meest logisch is dat de computer de “verkeerde” informatie krijgt en daarom het “verkeerde” mengsel maakt.
Dat kan al langere tijd aan de gang zijn. De eerste zaken om na te kijken zijn de temperatuur sensors.
Natuurlijk kan het een gaatje in de uitlaat zijn, dan is de Lambda sonde van slag.
Ik zou niet lukraak onderdelen gaan vervangen.
Als je E10 het probleem is dan merk je dat anders, omdat je motor slecht gaat lopen: Daar zeg je niks van, dus ik denk dat je CO wel te hoog is, maar niet overdreven ? Ja mag maximaal 0.5% CO hebben voor de APK, als hij iets hoger ( zeg onder 1 % ) dan verwacht ik gewoon een sensor met probleem.
De temperatuur sensoren ( lucht en water) zou je met een ohm meter kunnen controleren.
Ik zou er niet te lang mee doorrijden, want je katalysator vindt een te hoge CO niet leuk.
To err is human, not to err is divine.
Mijn excuus, ik zet Pieter wellicht op het verkeerde been.
Ik verwachtte dat zijn Xantia al een obd2 aansluiting zou hebben. Heb zelf nog niet veel ervaring met Citroën, want ik heb sinds kort pas een C1.
En dat is natuurlijk eigenlijk een Toyota met een Daihatsu motor.
Inspuitsysteem : BOSCH Motronic MP5.1
Vraag.
CO in stationaire loop 0,5% of lager ?
CO bij verhoogd toerental ( 2500 - 3000 n/min. ) iets hoger en/of veel hoger dan 0,5% ?
Lambdawaarde in staionaire loop en verhoogd toerental bekend ?
Motor loopt staionair goed rond, neemt goed gas aan en geen inhoudingsverschijnselen ?
Lambdasensor pendelt over het hele spanningsbereik van ca. 0.2V tot 1,0 V bij warme motor = 60 graden C en hoger ?
Andere oorzaken :
MAP sensor controleren. Kan een verkeerd signaal afgeven.
Lambdasensor. Door veroudering reageert te traag en of te vlakke amplitude.
Verstuiver(s).
Katalysator.
Enkele meetwaarden.
Koelvloeistoftemperatuurzender 20 graden C : 2350 - 2670 Ohm
50 graden C : 763 - 857 Ohm
90 graden C : 215 - 245 Ohm
Lucht temperatuurzender : aangezogen lucht 20 graden C : 2200 - 2700 Ohm
aangezogen lucht 30 graden C : 1500 - 1800 Ohm
MAP sensor : -200 mbar onderdruk: 3,2V
-400 mbar onderduk : 2,2V
-600 mbar onderduk : 1,2V
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 15-05-2023
- Xantia SX 1.8i automaat E2
Hallo allen,
@Niek
Ik tank al E5, want ik heb begrepen dat dat voor auto’s van deze leeftijd beter is, i.v.m. het aantasten van materiaal waar de benzine mee in kontakt komt.
Ik tank geregeld, dus de benzine is zeker niet ouder dan 2 weken. Maar zo’n injectorcleaner is voor de APK keuring wel een goed idee.
Ik ga zeker kijken of ik een gaatje in de uitlaat kan vinden.
De uitleesapparatuur heeft zelf een connector met 16 pinnen en daaraan een verloopkablel met aan de andere kant een 30 pins connector die in de aansluiting onder het dashboard past.
@Citroensmgz
De CO uitstoot is 5 (tegen 0,3), dus is best wel veel. Maar ik weet niet bij welk toerental
Ik heb volgende week nog een afspraak met een ander garage, die zeggen dat ze kunnen uitlezen, dus ik hoop dat dat nog wat oplevert.
@klever33:
De motor loopt stationair goed en houdt niet in.
Ik ga mijn garage vragen of ze de door jou genoemde waarden kunnen controleren.
In ieder geval iedereen bedankt voor zijn reaktie.
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Pieter v.d. Roest schreef:Hallo allen,
Ik heb volgende week nog een afspraak met een ander garage, die zeggen dat ze kunnen uitlezen, dus ik hoop dat dat nog wat oplevert.
Hoe liep dit af Pieter?
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 15-05-2023
- Xantia SX 1.8i automaat E2
Hallo Guzziman,
Deze garage kon mijn Xantia dus niet uitlezen. Ze hadden daarvoor niet de juiste apparatuur. Maar ze gaven als advies de lambasonde te vervangen en dat bleek de juiste diagnose. Het CO-gehalte is nu ok en het motermanagementlampje op het dashboard was nu ook uit.
Groet Pieter.