Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 04-04-2021
- CX 2500 GTi automatic
Iemand die mij dagrijlichten kan aanraden voor onze CX. Wij gebruiken hem"dagelijks” is veel gezegd maar als gewone auto, niet als oldtimer en ik zou graag dagrijlichten laten plaatsen maar weet niet goed welke ik moet nemen en hoe ze aangesloten moeten worden.
....en waarom rij je niet gewoon met dimlicht?
Daarmee ben je ook zichtbaar (dat is het doel van DRV) en daarvoor hoef je niets aan te laten passen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Idd, ik ben in 1980 op een motorfiets begonnen en rij sindsdien altijd met minstens dimlicht aan, ongeacht welk motorvoertuig.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 6491
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Lijkt mij ook nogal veel moeite voor iets dat weinig meerwaarde biedt. Wel even een relais plaatsen zodat je schakelaar niet doorbrandt, voor zover niet al gedaan. Als je veel en lang met licht aan rijdt neemt de kans op te warm worden van de schakelaar wel weer toe. Maar het plaatsen van zo’n relais is echt een klusje van niks (want zelfs ik kan het).
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Idd aftermarket dagrijverlichting ziet er bijna altijd uit als prutswerk en voegt niets toe. Bovendien je achterlichten branden vaak ook nog niet.
Dus relais plaatsen indien nog niet gedaan en gewoon dimlicht aan.
Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Als je CX een opvallende kleur heeft is dagrijverlichting van beperkt toegevoegde waarde. En eens met anderen, de aftermarket dagrijverlichting ziet er meestal uit als een trieste kralenslinger op een modderschuit.
Trouwens, ook over veel standaarduitvoeringen heb ik eenzelfde mening: op een Koreaanse H- SUV ziet er uit of de eigenaar ‘s nachts met de lichtbak op hazenstrooptocht gaat.
Veelal zijn ze (te) fel en inderdaad branden de achterlichten niet bij donker overdagweer. Met dimlicht heb je dat allemaal niet (SAAB had standaard dimlicht aan).
Je kunt ook je stadslichten gebruiken. Als men denkt “he, die heeft alleen zijn stadslichten aan’ dan ben je ook gezien
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Jeroen Simons schreef:(SAAB had standaard dimlicht aan).
Omdat het simpelweg verplicht is in Scandinavië om altijd dimlicht te voeren, bij moderne auto’s is het vaak gewoon in de computer aan te passen en zal het dimlicht altijd branden zodra je de auto start.
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Ik heb het simpel opgelost:
- de stadslichten vervangen door 10w halogeen lampjes
- via een diode een extra stroompunt naar de stadslichten gemaakt
De stadslichten gaan nu aan zodra je het contact aanzet. Door de diode schakeling gaan alleen de voorste stadslichten aan en heeft eea geen invloed op de normale verlichting.
Simpel en mooi omdat de originele lampjes gaan branden maar die wel duidelijk feller zijn. Ik heb ook wel eens felle led’s erin gezet maar dat geeft wel een koud licht en vind ik niet zo mooi.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 3833
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Goed bedacht. Wat ik me afvraag, wat is de overweging om alleen de stadslichten aan te laten gaan en niet ook de achterlichten?
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
.... dan had ik ook aparte draden naar de achterlichten moeten trekken ....
Kan inderdaad ook. Het is maar wat je wilt.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Komen die draden naar de achterlichten helemaal van voren vandaan?
Als dat zo is, hoef je geen extra draden naar achteren te trekken. Dan volstaat het plaatsen van diodes in die leidingen en erachter die extra aansluiting maken via diodes.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
In de praktijk zal het niet zo snel een probleem zijn, maar volgens mij is het wettelijk geregeld dat stadslicht tussen de 3 en 5 watt is.
Simpelste oplossing is nog steeds gewoon dimlicht voeren, altijd zichtbaar en kent weinig nadelen.
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Die mooie scherpe stadlichten zijn zoveel mooier dan de grote brandende H4 bakken….
En het zijn natuurlijk geen stadslichten meer maar dagrijlampen!
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 10349
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Arjan Verkade schreef:Jeroen Simons schreef:(SAAB had standaard dimlicht aan).
Omdat het simpelweg verplicht is in Scandinavië om altijd dimlicht te voeren, bij moderne auto’s is het vaak gewoon in de computer aan te passen en zal het dimlicht altijd branden zodra je de auto start.
Ik heb dat dus met diagbox bij m’n C4 (2006) ook gedaan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Wordt de behuizing niet te warm nu je er 10W lampen in hebt gezet?
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Stadslicht is eigenlijk niet de juiste naam voor deze verlichting, in de stad moet je ook minstens dimlicht voeren.
Standlicht is de juiste term, omdat deze verlichting vaak gebruikt wordt in een parkeersituatie.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986